لگو وب سایت هوشمندان
جستجو

معماری و ویژگی های فناوری Splunk

فناوری اسپلانک ابزاری برای مدیریت و تحلیل داده ها

تکنیک های مدیریت و تجزیه تحلیل داده های بزرگ در عصری که اطلاعات حرف اول و آخر را می زنند ، یک مسئله بسیار مهم و حیاتی برای سازمان ها به شمار می آیند. استفاده از روش های صحیح جهت تعامل با داده ها و تحلیل آنها راهکار بسیار موثری در موفقیت و پیشرفت یک مجموعه می باشد و قدرت تصمیم گیری مدیران سازمان ها را افزایش میدهد.

اسپلانک یک فریمورک پیشرفته جهت جست و جو ، تجزیه تحلیل ، نظارت و بررسی Big Data می باشد که در مرحله اول داده‌های خام را جمع ­آوری و فهرست بندی می‌کند سپس توسط عامل های هوشمند تجزیه تحلیل کرده و در قالب های مختلفی مانند نمودارهای گرافیکی و گزارشات نمایش می دهد.

اسپلانک توانایی تشخیص الگوهای داده ، تولید معیارها ، تشخیص مشکلات و استفاده از هوش ماشین برای تحلیل اطلاعات را دارا می باشد و امکان جستجوی داده های خاص در یک دسته از داده های پیچیده را فراهم می کند.پردازش در زمان واقعی یا Real Time Process مهم ترین ویژگی این نرم افزار می باشد که در مقایسه با دیگر نرم افزارهای موجود بهترین عملکرد را در این بخش از خود نمایش داده است.

همه ی ما حداقل یک بار هنگام کار با سیستم و اجرای یک فرآیند خاص با خطا موجه شده ایم. فرض کنید یک سیستم که دارای داده هایی کلان و بزرگ می باشد دچار خطا شود در این حالت پیدا کردن مشکل کار بسیار پیچیده و زمانگیری می باشد. با استفاده از فناوری اسپلانک و قدرت تجزیه تحلیل آن ، شناسایی و رفع خطا کار بسیار پیچیده ای به نظر نمی رسد.

معماری تکنولوژی اسپلانک 

در نرم افزار اسپلانک 7 مولفه مهم و اساسی وجود دارد که به معرفی آنها میپردازیم :

1) Load Balancer   : وظیفه این بخش توزیع و اختصاص وظایف به منابع به صورت عادلانه می باشد و ترافیک برنامه را روی مجموعه ای از سرورها توزیع می کند.

2) Universal Forwarder  : یک ابزار بسیار سریع و سبک در اسپلانک جهت هدایت و مدیریت log ها. این بخش را میتوان در سمت کلاینت یا در سمت برنامه نصب کرد.

3) Heavy Forwarder : یک بخش مهم در اسپلانک جهت فیلترینگ داده ها. توسط این مولفه شناسایی خطا بسیار آسان شده و با فیلتر کردن و طبقه بندی داده ها میتوان پرونده های خطا را جمع آوری کرد.

4) Search Head : انجام پروسه گزارش گیری و استفاد از هوش مصنوعی موجود در سیستم اسپلانک و همچنین تقسیم بندی وظایف جست و جو بین مولفه های دیگر ، بر عهده این ابزار می باشد.

5) Deployment Server : اشتراک گذاری داده ها بین مولفه ها ، به روز رسانی و پیکبرندی ابزار Universal Forwarder و متمرکزسازی سرور وظایفی هستند که توسط Deployment Server انجام می شوند.

6) License Master : بررسی و صدور مجوز استفاده از نرم افزار Splunk Enterprise توسط مولفه License Master انجام می شود و بر میزان استفاده روزانه از این نرم افزار نظارت می کند.

7) Indexer : ذخیره سازی و مدیریت داده های فیلتر شده توسط Heavy Forwarder بر عهده Indexer می باشد

نحوه عملکرد SPLUNK 

در مرحله اول Deployment Server پیکربندی Forwarder را انجام میدهد. فورواردر داده ها را از ماشین های مختلف جمع آوری کرده و سپس به indexer منتقل می کند. ایندکسر پردازش های مورد نیاز جهت طبقه بندی و مرتب سازی داده ها را انجام می دهد. و نهایتا با کمک Search Head ، کاربران نهایی می توانند با Splunk تعامل برقرار کنند. این برنامه کاربران را قادر می سازد عملکردهای جستجو ، تحلیل و تجسم را انجام دهند.

قابلیت های سیستم SPLUNK

  • Splunk مقیاس پذیر و آسان برای پیاده سازی است
  • سرعت بالا در پردازش  و تجزیه تحلیل داده‌ها
  • اکسترکت کردن هوشمندانه فیلدها و بازیابی سریع داده ­ها
  • گزارش­ گیری های متنوع در قالب‌های مختلف و نمودارهای گرافیکی و امکان ذخیره سازی و نمایش آنها در پنل کاربری
  • پشتیبانی از روش های جست و جوی مختلف مانند wildcard و جستجو در بازه زمانی
  • شناسایی و رفع خطاها توسط قابلیت Fault tolerance
  • انجام پردازش ها به صورت Real Time و در زمان واقعی
  • پایش و ذخیره سازی اطلاعات مفید به صورت خودکار توسط هوش مصنوعی
  • قابلیت پیاده‌سازی به صورت Cloud، On-Premise و ترکیبی از این دو حالت
  • بهره مندی از سیستم امنیتی قدرتمند مبتنی بر هوش مصنوعی جهت محافظت از داده ها
  • رابط کاربری جذاب و آسان برای استفاده
داستان عجیب دو تریدر برتر تاریخ که شما را شوکه میکندبهترین از نظر کاربران
داستان عجیب دو تریدر برتر ...
چرا باید یک عکاس شویمآخرین پست
چرا باید یک عکاس شویم