لگو وب سایت هوشمندان
جستجو

کرک کردن چیست؟

 کرک چیست؟

crack یا کرک یک روش برای ورود به سیستم رایانه ای ایمن است. این روش  در دهه 1980 توسط هکرهایی ساخته شد که می خواستند خود را از اقدامات مخرب بیشتری که توسط هکرها انجام می شود جدا کنند.

هدف کرکرها این است که به یک سیستم نفوذ کنند و از این طریق بتواند سپر امنیتی سیستم را "بشکنند". کار هکرهای واقعی فراتر از فقط باز کردن قفل یک سیستم است. آنها برای کسب دانش و اطلاعات برای سو قصد ، شوخی ها، بازیگوشی و سودجویی به سیستم ها نفوذ می کنند.

استفاده از اصطلاح crack و crack

اصطلاح crack معمولاً برای پرونده های مورد استفاده در برنامه های کرک نرم افزاری به کار می رود . نسخه رایگان بسیاری از نرم افزارها خیلی از قابلیت ها را ندارد بنابراین هکر ها برای استفاده و انتشار نسخه غیر رایگان نرم افزارها با شکستن قفل ها یا کرک کردن امکان استفاده و کپی کردن نسخه غیر رایگان نرم افزارها را ممکن میسازند. 

نرم افزارهای تجاری معمولاً از کلیدها یا product key برای تأیید اعتبار کاربر و نرم افزار هنگام نصب استفاده می کنند. بدون کلید یا product key ، این نرم افزار ها غیر قابل استفاده هستند.  کرک نرم افزار برای عبور از این ویژگی امنیتی، یک کلید یا product key  تولید میکنند که اگر تا کنون از آن استفاده کرده باشید معمولا یا keygen  است یا این اطلاعات در پوشه ای به نام crack  قرار گرفته اند. با این روش ،  یک فایل را تغییر میدهد تا نرم افزار را فریب دهد و اجازه دهد که هکر از آن استفاده کند ، درست مثل اینکه کلید سریال صحیح قبلاً وارد شده باشد.

 همه توصیفات کرک کردن شبیه به هم هستند. آنها اشاره به ورود به یک سیستم ایمن را دارند. فرم یا روش آن هرچه که باشد به معنی عبور از یک سیستم امنیتی است.

کرکرها:

بیل لندرث، که اغلب او را "Cracker" می نامند، یک کرکر معروف بوده و بخشی از Inner Circle ( یک کلوپ ترکیبی منحصر به فرد که در اوایل دهه 1980 فعال شد)بود. لندرث پنج نوع متمایز از کرکر ها را مشخص می کند:

1. مبتدی ها

این کرکر های سطح ابتدایی فقط 12 تا 14 سال سن دارند. آنها معمولاً شکستن این قفل ها را شیطنت و سرگرم کننده می دانند. از نظر آنها ، این کار عمدتا یک بازی است.

2. دانشجوها

این کرکر ها عملا دانشجویان دهه 1970 MIT را دنبال می کند. آنها معمولاً علاقه زیادی به رایانه و برنامه نویسی دارند. تمایل آنها برای دسترسی غیرقانونی به کامپیوتر معمولاً بی ضرر است.

3.جهانگرد

    گردشگران نوع دیگری از کرکرهای نسبتاً بی خطر هستند و عمدتا به دنبال چالش هستند. آنها برای سنجش دانش خود وارد سیستم می شوند تا ببینند آیا می توانند یا خیر؟، سپس از سیستم خارج می شوند. توریست ها اگر جزئیاتی را درباره چگونگی شکستن یک سیستم خاص به سارقان یا هکرهای مخرب منتقل کنند ، می توانند خطرناک باشند.

4.کرشر

هدف اصلی Crashers جلب رضایت خود با خرابی سیستم ها است. این به آنها کمک می کند تا در میان قربانیان خود اثر بگذارند. کراشرها معمولاً خود را برای قربانی شناخته می کنند ، گرچه هویت شخصی خود را مخفی نگه می دارند.

5.دزد

این نوع کرکرها مجرمان واقعی هستند. ممکن است سارقان برای دستیابی به سیستم های رایانه ای یا شبکه ها از رشوه خواری یا باج خواهی استفاده کنند. سارقان معمولاً برای کسب سود پولی قفل ها را میشکنند. سارقین معمولاً به خرابکاری الکترونیکی و جاسوسی مرتبط هستند. علاوه بر این ، آنها حرفه ای ترین کرکرها هستند.

ابزارهایی برای کرک:

  1. Patch : تغییری در کد یک برنامه از سیستم . معمولاً یک پچ می تواند یک درب پشتی یا مسیری که بتواند برنامه را دور بزند اضافه میکند ( :BackDoor برنامه ای هست که به نفوذگر این امکان را می دهد تا با دور زدن روند امنیتی سیستم ، منابع مختلفی از آن سیستم را از راه مربوطه در اختیار نفوذگر قرار بدهد).
  2. Keygen - محصولی است که license key نرم افزار را تولید می کند. به عنوان مثال شما محصول X را  همراه با یک گواهی اصالت خریداری می کنید و اجازه نصب یک نسخه را می گیرید.  حال نرم افزار از شما license key می خواهد، و سپس از شما سوالی درباره درست بودن license key میپرسد. کلید را وارد می کنید و نرم افزار شروع به کار می کند. این رمز بعد از مدتی از رایانه شما از بین می رود و پس از مدتی نرم افزار دوباره license key از شما میخواهد که با پیغام خطای نامعتبر بودن license key  روبرو میشوید. حال اگر مجددا شما keygen را اجرا کنید یک license key جدید را برای شما فراهم می کند و دوباره نرم افزار شروع به کار می کند.

معرفی نرم افزارهای کرک:

1. Softice :

یک خطایاب در سطح هسته (هسته سیستم عامل (Kernel)است که مهمترین قسمت یک سیستم عامل و در اصل مغز آن است و وظیفه آن، مدیریت درخواست‌های داده شده از طرف اپلیکیشن‌های دیگر به منابع سخت افزاری و بلعکس است که قادر است تمام دستورالعمل ها را در ویندوز متوقف کند. مفیدترین جنبه Softice توانایی گام برداشتن کد در حین کار یک برنامه خارجی است. به عنوان مثال Softice می تواند خطوط کدی را که در آن کد نامعتبر وارد می کنید شناسایی کرده و یک پنجره پیام به شما نشان دهد. دانستن این اطلاعات بسیار مهم است زیرا به یک کرکر اجازه می دهد تا با بررسی خطوط کد، آنها را به گونه ای تقویت کند که امنیت داخلی را غیرفعال کرده یا از آن بگذرد.

2. WDASM32

      یک جداکننده است که اساساً زبان ماشین را می گیرد و آن را به زبان اسمبلی ترجمه می کند ، دقیقاً مانند نحوه جمع آوری اسمبلر و ترجمه آن به کد ماشین. این امر برای کرک بسیار مهم است زیرا به شما امکان می دهد کد برنامه را خط به خط مشاهده کنید. این امر می تواند مفید باشد زیرا برخی از برنامه ها کلیدهای سریال را در کد محاسبه می کنند و اگر الگوریتم قابل مشاهده باشد ، می توان برای تولید یک کلید سریال جدید ، آن الگوریتم را تکرار کرد.

3. Hiew

یک ویرایشگر hex است که به کاربر اجازه می دهد مقادیر hex را برای یک برنامه خاص تغییر دهد. با انجام این کار ، یک کرکر قادر است خطوط اصلی کد را اصلاح کند. به عنوان مثال یک کاربر ممکن است یک دستور پرش را با یک دستور no-op جایگزین کند بنابراین پرش را بی فایده می کند. این ممکن است هنگامی مفید باشد که یک برنامه پنجره هشدار دهنده را به کاربر نشان میدهد که کلید سریال وارد شده نامعتبر است. با لغو این ویرایشگر ، کاربر می تواند از جعبه پیام عبور کرده و بدون هیچ گونه مانعی برای یک برنامه ثبت نام کند.

4. RegMon

ابزاری برای مدیریت سیستم است که به شما امکان می دهد تمام اقدامات انجام شده علیه رجیستری ویندوز را مشاهده کنید. برای کرک کردن ، ممکن است این ابزار مفید باشد زیرا ممکن است یک کلید سریال در رجیستری ذخیره شود و متوجه شوید که یک برنامه کاربردی به آن دسترسی دارد.

چرا نرم افزارها را کرک می کنند؟ 

  1. اثبات برتی دانش خود نسبت به بقیه برنامه نویس ها(کرکرها و یا هکرها)
  2. جاسوسی کردن و به دست آوردن برخی اطلاعات دیگران
  3. اخاذی کردن از طریق اطلاعات به دست آمده از افراد
  4. هزینه بسیار زیاد نرم افزار ها
  5. دسترسی نداشتن به نرم افزار اصلی

تا اینجا اطلاعاتی درباره کرک کردن نرم افزارها گفتیم. وقتی نرم افزاری را کرک میکنیم شبیه این است که سیستم هک شده باشد(با توجه به مفاهیم قبل). حال میخواهیم ببینیم آیا هک و کرک به یک معنا هستند یا خیر؟ همچنین هکر و کرکر آیا یکی هستند؟

در ابتدای مقاله به طور کامل درباره کرک صحبت کردیم. حال تعریفی از هک را بیان میکنیم. 

تفاوت هکر و کرکر

هک در واقع کاری است که برای پیدا کردن نقاط ورودیِ ممکن در سیستم‌های کامپیوتری و یا شبکه‌های کامپیوتری انجام می‌شود. Hacking معمولا برای پیدا کردن راه دسترسی البته از نوع دسترسی غیرمجاز به سیستم‌ها و شبکه‌های کامپیوتری انجام می‌شود. عموما هدف از هک، یا صدمه رساندن به سیستم‌ها است یا دزدیدن اطلاعات موجود در سیستم.

هکرها کد امنیتی را می نویسند ، سیستم را برای رفع نقص خراب می کنند و برای شرکت توسعه دهنده آن گزارش تست نفوذ می نویسند که می تواند منجر به حداقل نقص امنیتی و اطمینان از ایجاد یک نرم افزار پایدار یا برنامه نویسی سمت سرور شود.

کرکر کسی است که به یک شبکه نفوذ می کند. رمزهای عبور یا مجوزها را در برنامه های رایانه ای دور می زند. یا به طرق دیگر عمداً امنیت رایانه را نقض می کند. کرکرها همچنین به عنوان کلاه سیاه عمل می کنند: با دسترسی به حساب افراد با اکانت های تقلبی از این اطلاعات در شبکه ها. آنها می توانند اطلاعات کارت اعتباری را بدزدند ، می توانند پرونده های مهم را از بین ببرند ، داده ها و اطلاعات مهم یا جزئیات شخصی را افشا کنند و آنها را برای منافع شخصی بفروشند.

تفاوت اساسی این است که یک هکر از دانش گسترده خود در مورد منطق و کد رایانه استفاده می کند ، در حالی که یک کرکر در برنامه ها به دنبال درهای پشتی است و از این درهای پشتی بهره برداری می کند. هکرها فقط به منظور بررسی چاله های موجود در سیستم ، به سیستم های امنیتی نفوذ می کنند و به اصلاح امنیت آن میپردازند، در حالی که کرکرها به دلایل جنایی و غیرقانونی یا منافع شخصی به سیستم امنیتی نفوذ می کنند.

کلام آخر

در نتیجه دیدیم که کرک کردن نرم افزار ها هم می تواند مفید باشد و به ضرر ما. اما به دلیل اینکه در بیشتر مواقع ایرانی ها نمیتوانند هزینه های بسیار زیاد نرم افزار ها را پرداخت کنند، پس بهترین راه استفاده از فایل کرک آن ها است.

 

داستان عجیب دو تریدر برتر تاریخ که شما را شوکه میکندبهترین از نظر کاربران
داستان عجیب دو تریدر برتر ...
چرا باید یک عکاس شویمآخرین پست
چرا باید یک عکاس شویم