لگو وب سایت هوشمندان
جستجو

مقایسه LibreOffice و Microsoft Office

آشنایی مختصر با LibreOffice و اجزای آن

LibreOffice یک مجموعه بهره وری اداری است که کاملاً آزاد و در دسترس است. قالب فایل بومی آن، قالب سند باز (ODF) است، یک قالب استاندارد باز که توسط دولت ها در سراسر جهان به عنوان یک قالب پرونده مورد نیاز برای انتشار و پذیرش اسناد است. LibreOffice همچنین می تواند اسناد را در بسیاری از قالب های دیگر، باز و ذخیره کند. حال به معرفی اجزای آن می پردازیم:

نویسنده (پردازشگر متن)

Writer ابزاری غنی از ویژگی برای ایجاد نامه، کتاب، گزارش، خبرنامه، بروشور و سایر اسناد است. می توانید گرافیک و اشیا را از قسمتهای دیگر وارد کنید. نویسنده می تواند پرونده ها را به HTML ، XHTML ، XML ، Adobe Portable صادر کند. قالب سند (PDF) و چندین نسخه از پرونده های Microsoft Word است که به ایمیل شما متصل می شود.

کالک (صفحه گسترده)

Calc تمام ویژگی های پیشرفته تجزیه و تحلیل، نمودار گذاری و تصمیم گیری که از آن انتظار می رود، دارد. یک صفحه گسترده خوب شامل بیش از 300 عملکرد برای امور مالی، آماری از جمله عملیات ریاضی می باشد. مدیر سناریو تجزیه و تحلیل "چه می شود و اگر" را ارائه می دهد. Calc نمودارهای 3 بعدی و 2بعدی ایجاد می کند که می تواند در سایر اسناد LibreOffice ادغام شود. همچنین می توانید کتاب های کار Microsoft Excel را باز کرده و با آن ها کار کنید و آن ها را در قالب Excel ذخیره کنید. کالک همچنین می تواند صفحات گسترده را در چندین قالب از جمله قالب های ارزش جدا شده (CSV ، Adobe PDF و HTML ) را تولید کند.

Impress (ارائه ها)

Impress تمام ابزارهای متداول ارائه چند رسانه ای مانند جلوه های ویژه، انیمیشن و ابزار طراحی را فراهم می کند. این با قابلیت های پیشرفته گرافیکی یکپارچه شده است، مولفه های LibreOffice Draw و Math. نمایش های جداگانه را می توان با استفاده از قلم بیشتر بهبود بخشید. متن جلوه های ویژه و همچنین کلیپ های صوتی و ویدیویی را کار کنید. Impress با فرمت فایل Microsoft Power Point سازگار است و همچنین می تواند کار شما را با گرافیک های متعدد ذخیره کند. ممکن است قالب ها  Macro Media Flash (SWF) باشد.

مزایای LibreOffice

در اینجا به برخی از مزایای LibreOffice نسبت به سایر مجموعه های اداری می پردازیم:

 بدون دریافت لایسنس: استفاده و توزیع LibreOffice برای همه رایگان و بدون هزینه است. ویژگی هایی که به عنوان افزودنی با هزینه اضافی در سایر مجموعه های اداری موجود است (مانند اکسپورت PDF) در LibreOffice رایگان است. اکنون یا در آینده هیچ هزینه پنهانی وجود ندارد.

متن باز: می توانید نرم افزار را به دلخواه خود مطابق با مجوزهای منبع باز LibreOffice، توزیع، کپی و اصلاح کنید.

 کراس پلت فرم:  LibreOffice با چندین معماری سخت افزاری و تحت چندین سیستم عامل کار می کند. سیستم عامل ها، مانند Microsoft Windows ، Mac OS X و Linux می باشند. 

 پشتیبانی گسترده از زبان: رابط کاربری LibreOffice، شامل فرهنگ لغت، spelling، خط نوشتاری و اصطلاح نامه، در بیش از 100 زبان و گویش در دسترس است. LibreOffice همچنین از طرح بندی متن پیچیده (CTL) و از راست به چپ پشتیبانی می کند(RTL) و همین طور زبان های طرح بندی (مانند اردو ، عبری و عربی) پشتیبانی می شوند.

رابط کاربر سازگار:  تمام اجزای سازنده دارای یک "ظاهر و احساس" مشابه هستند. آن ها آسان برای استفاده و تسلط می باشند. 

 ادغام: اجزای LibreOffice به خوبی با یکدیگر ادغام شده اند. همه مولفه ها دارای یک جستجوگر spelling مشترک و سایر ابزارهایی هستند که به طور مداوم در سراسر مجموعه استفاده می شوند. به عنوان مثال، ابزارهای طراحی موجود در Writer در Calc یافت می شود، با نسخه های مشابه اما پیشرفته در Impress و Draw موجود است. نیازی نیست بدانید از کدام برنامه برای ایجاد یک پرونده خاص استفاده شده است به بیان دیگر می توانید یک فایل رسم را از Writer باز کنید.

دانه دانه بودن:  معمولاً اگر گزینه ای را تغییر دهید، روی همه مولفه ها تأثیر می گذارد. با این حال، گزینه های LibreOffice را می توان در یک سطح مولفه یا حتی در سطح سند تنظیم کرد.

 سازگاری فایل:  LibreOffice علاوه بر قالب های بومی Open Document خود، شامل مواردی از جمله، پشتیبانی از باز کردن و ذخیره فایلها در بسیاری از قالبهای رایج از جمله Microsoft Office ، HTML ، XML ، WordPerfect ، Lotus 1-2-3 و PDF. 

بدون قفل فروشنده:  LibreOffice از Open Document ، XML (نشانه گذاری eXtensible) استفاده می کند. قالب فایل به عنوان یک استاندارد صنعتی توسط OASIS (سازمانی برای پیشرفت استانداردهای اطلاعاتی ساخت یافته) این پرونده ها به راحتی قابل باز شدن هستند و خوانده شده توسط هر ویرایشگر متن و چارچوب آن ها باز و منتشر شده است.

آنچه باید در مورد Microsoft Office بدانید!

 قبل از مقایسه Libreoffice و Microsoft Office، بهتر است در مورد Microsoft Office، یکی از معدود سیستم عامل های نرم افزاری که می تواند ادعا کند، واقعاً بی انتها است توضیحاتی ارائه دهیم. این نرم افزار یکی از پر کاربردترین نرم افزارهای دنیاست و یادگیری این مجموعه از نرم افزارها در دنیای امروز بسیار اهمیت دارد. شایان ذکر است که یادگیری نرم افزارهای کاربردی مانند Word ، Excel و PowerPoint می تواند برای شما بسیار سودمند باشد. با این حال، حتی فناوری بی انتها نیز می تواند از یک بروزرسانی استفاده کند و مایکروسافت اغلب این مورد را ارائه می دهد. Microsoft Office در سه نسخه Desktop، Web و موبایل(Android, iOS) ارائه می شود. 

اگر اخیراً سیستم خود را بروز کرده اید یا قصد انجام چنین کاری را دارید، ممکن است سوالی برای شما پیش بیاید! Microsoft Office 365 چیست؟ آیا ارزش جایگزینی سیستم قدیمی شما را دارد؟  Microsoft Office 365 ابزاری خدماتی است که در بروز رسانی کمک زیادی به شما می کند و می تواند خدمات کاملی به شما ارائه دهد. Office365 یک ابزار با کیفیت بالا است که کاربر با استفاده از آن می تواند سریع تر به فعالیت خود بپردازد و باعث صرفه جویی در زمان شود که این یک اصل مهم برای مدیران شرکت ها است. تفاوت اصلی بین Microsoft Office 365 و پیشنهادات قبلی غول نرم افزار این است که این یک سرویس اشتراک است و ابزارهای بهره وری مشابهی را که شما دوست داشته اید که می تواند برخی از آنها را فراهم کند. انتقال به قالب اشتراک هم زمان با تصمیم شرکت برای انتقال نرم افزار به cloud است. این امکان را برای فرصت های همکاری یکپارچه ای فراهم می کند که شرکت های دیگر برای جلب مشتریان مایکروسافت برای اولین بار استفاده کردند.

Microsoft 365 به طور رسمی Office 365، خطی از خدمات اشتراک ارائه شده توسط مایکروسافت است که برنامه های شناخته شده ای مانند Word ، Excel و PowerPoint را ارائه می دهد. براساس یک اشتراک انتخاب شده، کاربران می توانند فضای ذخیره سازی ابری، امنیت پیشرفته و برنامه های مختلف مایکروسافت را دریافت کنند. مایکروسافت 365 در سال 2017 به عنوان یک مجموعه برتر از مجوزهای Office 365 و Windows 10 Enterprise ، همراه با سایر محصولات امنیتی و مدیریت دستگاه مبتنی بر ابر ارائه شده است. در سال 2020 ، آفیس 365 با نام تجاری Microsoft 365 تغییر نام یافت تا به مصرف کنندگان و مشاغل کوچک بازاریابی تبدیل شود تا بر ورود گسترده تری از محصولاتی که فراتر از نرم افزار مرکزی مایکروسافت آفیس هستند مانند ابزارهای بهره وری مبتنی بر ابر و ویژگی های هوش مصنوعی (AI)، به بازار عرضه شود.

مقایسه LibreOffice و Microsoft Office برای انتخاب بهتر

چرا باید از Microsoft Office به LibreOffice تغییر وضعیت دهید و چرا نباید این کار را انجام بدهید؟

LibreOffice یک گزینه قدرتمند و رایگان در برابر مایکروسافت آفیس است. اما آیا شما باید سوئیچ را ایجاد کنید؟

نسخه 5.1 LibreOffice پشتیبانی از ویندوز 10 را اضافه کرد. نسخه غیر رسمی LibreOffice اخیراً در Microsoft Store بارگذاری شده است، اما اگر مستقیماً در فروشگاه جستجو شود، نمایش داده نمی شود. البته هنوز از طریق سایت LibreOffice در دسترس است.

در حالی که نسخه LibreOffice که از طریق فروشگاه مایکروسافت که در دسترس بود رسمی نیست، این  مجموعه نرم افزار با کیفیت، این سوال را ایجاد می کند، آیا ارزش تغییر از Microsoft Office را دارد؟

من از ویندوز 95 از Microsoft Office استفاده کردم. اما تصمیم گرفتم بعد از ورود LibreOffice به فروشگاه مایکروسافت، به آن نیز نگاهی بیندازم که من را تحت تأثیر قرار داده است. اگر چه ماندگاری آن به عنوان مجموعه اداری تا حد زیادی به تنظیمات شما بستگی دارد.

دلیل انتخاب LibreOffice: مقدار

اولین چیزی که در مورد LibreOffice جلب توجه می کند برچسب قیمت یا به طور خاص فقدان آن است. LibreOffice در ابتدا از OpenOffice خارج شد و طی سالها به طور منظم نگهداری و توسعه می یافت. این یکی از بهترین مجموعه های آفیس رایگان از میان برنامه های مختلف است و قسمت هایی برای پردازش متن، صفحات گسترده، ارائه ها و موارد دیگر دارد. این یک مجموعه برنامه همه کاره و قدرتمند است، اگر چه شایان ذکر است که این مجموعه برنامه های اصلی Microsoft Office را تقلید می کند و معادل برنامه های جدیدتر مانند OneNote نیست.

در حالی که بسیاری از پردازنده های کلمه و برنامه های ارزان یا رایگان وجود دارند که سعی می کنند تنظیمات کامل دفتر را ارائه دهند، LibreOffice یکی از جامع ترین برنامه ها است. طیف گسترده ای از برنامه های آن اکثریت قریب به اتفاق گردش کار مربوط به دفتر را کنترل می کند و همه این کارها را به صورت رایگان انجام می دهد.

این برنامه از قالب های باز پشتیبانی می کند که به شما امکان می دهد از اسناد برنامه های دیگر استفاده کنید، بنابراین مجبور نیستید خود یا جریان کار خود را به دنیای LibreOffice منزوی کنید.

ارزش LibreOffice واقعاً چشمگیر است. این عملاً تبلیغاتی برای جامعه متن باز است زیرا به دلیل داشتن برنامه ای که از نظر قانونی می توانید به صورت رایگان دریافت کنید، عالی است.

دلیل انتخاب LibreOffice: توسعه دهندگان اختصاصی

در حالی که LibreOffice رایگان است، اما نیمه کاره نیست و به طور مرتب نگهداری و بروز می شود تا از جدیدترین نسخه های ویندوز 10 پشتیبانی کند. به بیان ساده تر از پشتیبانی خوبی برخوردار است. همچنین می توانید این برنامه را با استفاده از برنامه های افزودنی، گسترش دهید و قابلیت بیشتری به آن اضافه کنید.

اگر چه ممکن است برخی از برنامه هایی که برای تکثیر یا رقابت مستقیم با نام های بزرگ ساخته شده اند از بین بروند و به یک نرم افزار فراموش شده تبدیل شوند اما LibreOffice در چند ماه گذشته بروز رسانی های "Still" و "Fresh" خود را منتشر کرده است. بنابراین دیگر لازم نیست نگران از بین رفتن LibreOffice باشید. همه شاخص ها نشان می دهد که LibreOffice یک برنامه کاربردی و فعال است و به این زودی ها از بین نمی رود. اما اگر یک درصد این اتفاق افتاد اصلا نگران نشوید زیرا اسناد شما در قالب های باز هستند.

دلایل عدم انتخاب LibreOffice: محدودیت های ابر

 در مقایسه LibreOffice و Microsoft Office به یک تفاوت مهم می رسیم و آن، نحوه برخورد آن ها با گردش کار به صورت آنلاین و بین پلتفرمی است. مایکروسافت سرمایه گذاری زیادی در فضای ابری می کند و به آن اهمیت زیادی داده است تا به شما امکان باز کردن و ذخیره اسناد را در هر مکان و موقعیتی به شما بدهد. همچنین برنامه هایی در سخت افزارهای مختلف از کامپیوتر گرفته تا تبلت و تلفن را دارا است. اما LibreOffice در ویندوز، macOS و Linux در دسترس است، ولی در iOS و Android فقط به مشاهده فایل ها محدود هستند. البته اگر  ویژگی های آزمایشی را روشن کنید.

اگر می خواهید چیزی را در یک دستگاه ذخیره کنید و از دستگاه دیگری به ویرایش خود ادامه دهید، به شما توصیه می کنم از Microsoft Office استفاده کنید. در ضمن می توانید ویرایش آنلاین را با مواردی مانند Collaborative و ownCloud انجام دهید، اما تنظیم این امر از ورود به سیستم حساب Microsoft شما پیچیده تر است. 

در مقایسه LibreOffice و Microsoft Office به این نکته می رسیم که اگر می خواهید در ویرایش با دیگران همکاری کنید، Microsoft Office بهتر از LibreOffice کار می کند. بنابراین انتخاب یکی از این دو به شما بستگی دارد. به عنوان مثال، من از رایانه شخصی، MacBook ، iPad و تلفن Android استفاده می کنم و  معمولا از Office Online نیز استفاده می کنم و از دو حساب مختلف OneDrive برای کار و به طور شخصی استفاده می کنم، بنابراین، این ویژگی ها برای من بسیار ضروری است و هرگز نمی توانم  Microsoft Office را از کارم حذف کنم. ولی یک پیشنهاد برای شما دارم و آن این است که باید با استفاده از LibreOffice در دستگاه های انتخاب شده و ذخیره آنها در ابری مانند Dropbox استفاده کنید.

شایان ذکر است که تصمیم گیری برای تغییر به LibreOffice از  Microsoft Office تا حد زیادی به ویژگی و گردش کار شما بستگی دارد. اگر چه به نظر می رسد LibreOffice به دلیل این که رایگان است، ارزش بهتری دارد، اما برای کسانی که قبل از آن از Office 365 استفاده کرده اند و از هزینه آن راضی هستند و یا برای مواردی مانند ذخیره سازی OneDrive و یا شخصی که Office 365 را از طریق محل کار یا مدرسه خود دریافت می کنند، ارزش خاصی ندارد و بهتر است به همان روش قبل به کار خود ادامه دهند و از LibreOffice استفاده نکنند.

همان طور می دانید، مقایسه LibreOffice و Microsoft Office بسیار پیچیده تر است. به سادگی نمی توانیم بفهمیم کدام یک از دیگری بهتر است! به عنوان مثال، LibreOffice به شما این امکان را می دهد که موارد بیشتری مانند گرافیک برداری و صدای FLAC را وارد کنید، اما Microsoft Office پشتیبانی بهتر  و کامل تری دارد و در ضمن یکی از مهم ترین ویژگی آن همکاری بین پلتفرمی است. توصیه من این است که بر اساس نیاز شخصی خود انتخاب بهتری کنید.

کلام آخر

درست است که LibreOffice با ارزش و رایگان است و حتی می توانید به راحتی آن را امتحان کنید، درست برعکس Microsoft Office که هزینه بر است اما، توصیه من این است که اگر علاقه مند هستید، ضمن حفظ اشتراک خود، آن را امتحان کنید و سپس تصمیم درستی بگیرید و اگر انتخاب شما LibreOffice است، می توانید پول خود را پس انداز کنید.

داستان عجیب دو تریدر برتر تاریخ که شما را شوکه میکندبهترین از نظر کاربران
داستان عجیب دو تریدر برتر ...
چرا باید یک عکاس شویمآخرین پست
چرا باید یک عکاس شویم