لگو وب سایت هوشمندان
جستجو

مهم‌ترین اِلمان‌های طراحی داخلی دفتر کار

تاثیر طراحی داخلی دفتر کار بر موفقیت در کسب و کار

فرض کنید با شخصی قرار ملاقات دارید که هیچ‌گاه او را ندیده‌ اید. وقتی او را می ‌بینید در همان لحظه‌ی اول در ذهن ‌تان یک نظر کُلی و قضاوت تقریبی راجع به شخصیت، جایگاه اجتماعی و حتی طرز فکر او شکل می‌گیرد. اما چه چیزی باعث شده که وقتی او حتی یک کلمه هم حرف نزده، شخصیت و طرز فکرش را حدس بزنید؟

جواب ساده است؛ تیپ و ظاهرش؛ از مدل موهایش گرفته تا میزان تمیز بودن کفشش!

تجارت هم چیزی شبیه مثال بالاست. وقتی برای اولین بار به قصد مذاکره برای همکاری های مختلف نظیر بستن قرارداد، استخدام یا هر قصد دیگری به شرکت یا موسسه‌ ای وارد می‌شوید، اولین چیزی که معرف اعتبار، سطح کاری، شخصیت مدیران و کارکنان آن شرکت، نزد شماست ظاهر و طراحی داخلی دفتر کار آن شرکت است. در دنیای کنونی تجارت که رقابت در آن به بالاترین سطح خودش رسیده، تمام کسب ‌و کار‌های موفق و پیشگام از تمام توان خود برای برتری بر رقبا استفاده می‌کنند و قطعا طراحی داخلی دفتر کار مرکزی شرکت که مقر اصلی مذاکرات و بستن قرادادها به شمار می‌ رود از اهمیت فوق‌ العاده بالایی برخوردار است.

حال با توجه به اِلمان‌های مهم و در عین حال بسیار ساده، می‌توان با یک طراحی داخلی شیک و جذاب بسیار سریع ‌تر از آن چه که قرار است، به موفقیت برسیم.  

در این مقاله می‌خواهیم به بررسی دقیق مهم ‌ترین موارد از این اِلمان‌ها بپردازیم.

مهم ترین المان های طراحی داخلی

نور

به جرئت می‌توان گفت مهم ‌ترین المان طراحی داخلی دفتر کار، توجه ویژه به میزان نور و نور پردازی مطلوب است. حتی اگر بهترین و مدرن ترین وسایل و تجهیزات ممکن را در دفتر داشته باشید و با نظم و سلیقه آن را چیده باشید، اگر نور محیط شما کافی و مطلوب نباشد تمام زحمات شما بی ‌اثر می‌ شود.

قطعا بهترین انتخاب برای نور محیط، استفاده از نور طبیعی خورشید است که هم موجب دلنشین شدن محیط و هم جریان یافتن گرما و انرژی در دفتر کار می ‌شود که به حس خوب حاضرین نسبت به دفتر کار شما منجر می ‌شود. پس حتما در لحظه‌ی انتخاب دفتر‌ کار، به نورگیر بودن آن توجه کنید.

استفاده از محیطی با نور طبیعی خورشید همان قدر که ایده آل است اما معمولا به خاطر رقابت زیاد بر سر چنین جایی، به شدت هزینه ‌های شما را بالا برده و عملا می‌تواند کسب و کار شما را با مشکل مواجه کند. در این گونه موارد که ما نمی ‌توانیم یا نمی‌ خواهیم مبلغ هنگفتی را صرف محیطی با شرایط نور طبیعی و ایده‌آل کنیم، می‌ توان با استفاده از لامپ ‌هایی با ولتاژ و رنگ ‌های مختلف در سیستم های متنوع نور پردازی این کمبود را جبران کرد. فقط باید در نور پردازی به گرمی و سردی نور بسیار توجه شود؛ مثلا نور سردی که به رنگ آبی نزدیک است همان قدر که برای محیط های کلینیکی بسیار مناسب است، برای دفتر کار یک شرکت معماری نمی‌تواند گزینه مناسبی باشد.

رنگ

استفاده از رنگ مناسب و متناسب با کسب و کار شما از مهم ‌ترین المان‌ های طراحی داخلی محیط کار به حساب می ‌آید تا آن جا که بسیاری از کسب و کارهای موفق و پیشگام، با استفاده از یک رنگ ثابت در دفتر و شرکت گرفته تا وبسایت و شبکه‌های اجتماعی و ... آن رنگ را به اصطلاح به عنوان رنگ سازمانی شان برگزیده‌اند.

رنگ در توسعه هویت برند و کسب و کار بسیار اهمیت دارد. در طراحی لوگو به رنگ اهمیت زیادی می دهند که نشان می دهد یکی از مهم ترین المان های طراحی داخلی است. رنگ بر شناخت برند کسب و کار شما تاثیر زیادی دارد. رنگ مناسب در طراحی وبسایت نیز موثر است. اگر وبسایت شرکت شما با رنگ مناسبی طراحی شده باشد خریداران آن لاین را بیشتر ترغیب می کند از شما خرید کنند و فروش اینترنتی شما افزایش می یابد.                                        

رنگ سازمانی و غالب بیزینس شما، می‌تواند امضای کسب و کار شما باشد که در اذهان باقی می ‌ماند و خریداران با دیدن آن رنگ، ناخوداگاه به یاد شما، محصولات و خدماتتان می‌افتند و وجه تمایز شما از  سایر رقبا به حساب می ‌آید.

حال که از اهمیت رنگ‌ ها در کسب و کار گفتیم، باید به نحوه و پارامتر‌های انتخاب رنگ مناسب برای طراحی و دیزاین دفتر کار بپردازیم. انتخاب رنگ برای محیط کار، می‌تواند به شدت به امری سلیقه‌ ای بدل شود و ممکن است شما بدون درنظر گرفتن سلایق مختلف، رنگی را انتخاب کنید که نه با نور پردازی و چیدمان دفتر شما تناسب دارد و نه با نوع کسب و کار شما!

استفاده از مبحث روانشناسی رنگ‌ ها می ‌تواند در این زمینه به شما کمک بسیاری کند؛ مثلا استفاده از رنگ آبی باعث احساس امنیت در مشتریان شما می شود. بسیاری از موسسات مالی مانند Visa از این رنگ استفاده کرده اند و یا اگر شرکت شما فروشنده اجناس لوکس و زیبا است بهتر است از رنگ مشکی استفاده کنید و اگر می خواهید اصالت اجناس خود را نیز نشان دهید می توانید از رنگ بنفش به همراه رنگ مشکی استفاده کنید. یا در مطب پزشک که بیماران استرس و درد بسیاری را تجربه می کنند استفاده از رنگ‌ های پرشور و حرارت مانند قرمز به شدت اشتباه است و یک اشتباه بزرگ در طراحی داخلی به شمار می‌رود. در حالی که استفاده از رنگ های سفید و تلفیق آن با رنگ‌ سبز یا آبی موجب آرامش بیماران می‌شود.

چیدمان وسایل؛ بانظم و سلیقه

نظم چیز عجیبی است! حتی اگر وسایل دفتر کارتان را با بی حوصلگی و بی نظمی هم این طرف و آن طرف قرار دهید، باز هم یک الگو و نظم در چیدمان وسایل به وجود آورده ‌اید؛ یعنی حتی نظم در بی نظمی هم رسوخ می‌کند! اما از آن جا که اصول و نظم چیدمان را به صورت صحیح رعایت نکرده ‌اید، نه تنها نمی‌ تواند در جذب مشتریان شما موثر باشد بلکه ممکن است در ناخودآگاهشان تصویر بدی از شخصیت مدیران و کارکنان شرکت شکل بگیرد که قطعا به ضرر کسب و کار شما تمام می شود.  

متاسفانه در فرهنگ ما تصور غلطی وجود دارد که هر چقدر وسایل را بیشتر در معرض چشم بگذاریم، از وسایل بسیار زیاد و گاه بی ‌مصرف استفاده کنیم، رنگ و لعاب بیش از حد به محیط اضافه کنیم و در کل به اصطلاح محیط را شلوغ ‌تر کنیم، مشتریان بیشتری را جذب خواهیم‌ کرد. چیدمان دفتر اداری باید از نظم، ثبات، تعادل و هماهنگی خاصی برخوردار باشد و از همه مهم تر ساده و شیک باشد. بسیاری از بزرگترین شرکت‌ های دنیا با رعایت اصل《زیبایی در سادگی است》توانسته ضمن صرفه جویی و گردش مناسب انرژی در محیط، احساس آرامش مشتریان و کارکنان، بهترین نمونه ‌های طراحی داخلی دفتر کار را به نمایش بگذارد که باعث افزایش کارکرد کارمندان، رضایت و اعتماد مشتریان شده است.

راحتی در عین زیبایی!

بسیاری از افراد هستند که در انتخاب‌ محصولات مختلف همواره اولویت را، مقوله زیبایی و جلوه‌ی بصری آن محصول می‌دانند و راحتی خود و اطرافیانشان را فدای زیبایی بصری محصول می‌کنند. برخی دیگر اما اولویت ‌شان را، راحتی در استفاده از محصولات قرار می‌دهند و به زیبایی آن و نظر مردم چندان اهمیت نمی‌دهند!

در طراحی داخلی دفترکار، توجه به هر دو مورد زیبایی و راحتی به یک اندازه مهم است؛ فرض کنید مشتریان شما با وارد شدن به دفترکار شما با مبلمانی بدشکل و نازیبا ولی فوق‌ العاده راحت رو به ‌رو می ‌‌شوند، در ذهنشان چه قضاوتی راجع به شما می‌کنند؟

حال فرض کنید مشتریان با ورود به دفترکار شما با مبلمانی بسیار زیبا ولی بی‌ کیفیت و سفت رو به ‌رو شوند، ابتدا تصور مثبتی از شرکت شما برای آن ها شکل می‌گیرد اما برای ملاقات با شما باید کمی منتظر بمانند و روی مبلمان بنشینند. آیا آن تصور مثبت باقی خواهد ماند؟

در طراحی داخلی یک محیط کاری که پذیرای افراد مختلف با سلیقه های مختلف است، در استفاده از مبلمان و صندلی‌ ها، همان اندازه که زیبایی آن ‌ها را باید نظر بگیریم، راحتی آن ‌ها هم باید ملاک ما در انتخاب مبلمان باشد.

استفاده از گل‌ و گیاه

انسان از بدو تولد در طبیعت، با درختان و گل‌ و گیاه مانوس بوده و در کنار آن ‌ها، آرامش و انرژی مثبتی را به دست می ‌آورد. امروزه با تمرکز کسب و کارها در محیط شهری و فاصله ‌گرفتن انسان ‌ها از طبیعت، حضور هرچند کم درخت و گل و گیاه، می‌ تواند به آرامش‌ خاطر نسبی شهروندان منجر شود.

یک محیط کاری را تصور کنید که تمام المان های طراحی داخلی را به بهترین نحو اجرا کرده، به نظر شما وجود گل‌ و گیاه و عطر آن‌ ها، محیط را زیباتر و دلنشین‌تر نمی‌کند! مطمئن باشید که بهتر می شود. گیاهان آرامش خاصی به افراد می دهد و هوا را نیز تصفیه می کند. 

اگر می‌دانستید که استفاده از گل و گیاه در دفتر کار تا چه حد می‌ تواند به مشتریان شما حس مثبتی بدهد، هیچ گاه در این زمینه کوتاهی نمی کردید. بهتر است گیاهانی را انتخاب کنید که مقاوم باشند و نیاز زیادی به مراقبت نداشته باشند، گیاهان چهار فصل باشند، همیشه سبز و با طراوت باشند، همچنین حشرات را به خودشان جذب نکنند و از همه مهم تر آلرژی زا نباشند و سرعت رشد آنها عادی باشد.

البته شایان ذکر است که استفاده بیش از حد از گل و گیاه نه تنها تاثیر مثبت ندارد بلکه تاثیر زیان باری بر کسب و کار شما می گذارد.

ساعت دیواری و وسایل تزئینی

استفاده از ساعت دیواری‌ شیک و ساده در مدل‌های مختلف کلاسیک و مدرن، می ‌تواند این مفهوم را به ذهن مشتریان شما القا کند که وقت و زمان برای شما از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین  دیوارهای خالی در دفتر کار می تواند باعث کسلی در کارمندان و مشتریان شود، بنابراین استفاده از مجسمه ها و تابلو ‌های زیبا هم علاوه بر زیبا تر کردن محیط، می‌ تواند به دفتر ‌کار شما المان اصالت را اضافه کند 

کلام آخر

 توجه به کوچک ‌ترین جزئیات می‌ تواند در دنیای تجارت و رقابت شما را از سایر رقبا جلو بیاندازد که در این میان یکی از ابتدایی ترین و مهم ترین آن، طراحی داخلی و نحوه دیزاین دفتر در محیط کسب و کار است. طراحی داخلی اصولی و منطبق بر یافته های علمی و روانشناسی می تواند مشتریانی را که برای بستن قرداد با شما تردید دارند، تا حد زیادی متقاعد کند که به شما اعتماد کنند و قرارداد خود را با شما ببندند. همچنین می توانید با یادگیری و آموزش دکوراسیون داخلی، صاحب کسب و کاری متفاوت و جذاب شوید.

داستان عجیب دو تریدر برتر تاریخ که شما را شوکه میکندبهترین از نظر کاربران
داستان عجیب دو تریدر برتر ...
چرا باید یک عکاس شویمآخرین پست
چرا باید یک عکاس شویم