لگو وب سایت هوشمندان
جستجو

مهم ‌ترین ویژگی‌ های یک لوگوی مناسب

لوگو و اهمیت آن در کسب ‌و کار

اولین برخورد و ارتباط مشتریان و مخاطبان از نظر بصری با شرکت‌ ها و برندها لوگوی یک شرکت است. لوگو‌ها می‌ توانند متشکل از تصاویر، نمادها، حروف، اعداد و حتی ادغام چندین مورد باشند که به اقتضای نوع شرکت و برند و فعالیت‌ آن شرکت طراحی شود.
همان‌گونه که گفته ‌شد لوگو اولین چیزی است که مخاطب شما می‌ بیند و "اولین‌ها همیشه به یاد می ‌مانند" و با کمی دقت و سلیقه در طراحی آن، می ‌توانید مخاطبینتان را به سمت کنجکاویِ بیشتر در مورد بیزینس شما، بازدید از کسب ‌و کارتان و در نهایت خرید و استفاده از خدماتتان سوق دهید.
لوگوی برند شما، بیانگر فلسفه‌ و هویت تجارت شماست که به عنوان اولین تریبون شما برای صحبت با مشتری به شمار می ‌رود، به عنوان مثال لوگوی شرکت معتبری چون اپل را در نظر بگیرید. یک سیب گاز زده که با وجود سادگی، بسیار شیک و جذاب است. این لوگو در نگاه اول، کلاس بالا، تمایز، اعتبار و اصالت شرکت را به بیننده القا می‌ کند و ناخودآگاه یک تصویر سازی ذهنی در ذهن مخاطب به وجود می ‌آورد که او را کنجکاو می ‌کند تا به این سوال پاسخ دهد که محصولات و تولیدات این برند چه تفاوتی با سایر محصولات موجود در بازار دارد؟! این کنجکاوی هم به گسترش و نفوذ آن برند در بازار و بین مردم کمک می ‌کند و هم می ‌تواند به درآمد و سود شرکت منتهی شود.
لوگو همچنین می ‌تواند در وفاداری مشتریان نسبت به یک برند و شرکت مشخص، نقش بسیار مهمی ایفا کند. بدین ترتیب که با دیدن مکرر یک تصویر یا نماد ثابت در طول سال‌ ها، آن ‌ها متوجه دقت، انرژی و زمانی که شما برای ارائه‌ی محصولاتی با کیفیت، صرف کرده‌اید خواهند شد و با اعتمادی روز افزون، به مشتریانی دائمی و ثابت تبدیل می ‌شوند و به گواه علم آمار، بیشترین درآمد شرکت ‌ها از همین مشتریان دائمی است!
حال که از ارزش و اهمیت لوگو گفتیم، شاید برای شما این سوال پیش بیاید که یک لوگوی مناسب چه ویژگی ‌هایی باید داشته باشد تا برند شما را در یادها نگه دارد.

مهم‌ترین ویژگی‌ها برای یک طراحی لوگوی مناسب

1) تناسب

اولین موردی که در طراحی لوگو باید به آن بسیار توجه کرد، تناسب آن با برند و نوع فعالیت آن است، به عنوان مثال فرض کنید به تازگی شما شرکتی تاسیس کرده‌اید که در زمینه‌ی تولید وسایل و تجهیزات مختلف برای ورزش فوتبال فعالیت می ‌کنید. قطعا حضور توپ فوتبال، بک گراندی به رنگ سبز که یادآور رنگ چمن است، تصویری از یک فوتبالیست مشهور یا فردی صرفا با لباس فوتبالی در لوگوی چنین شرکتی یک تناسب بین فعالیت شرکت و طرح لوگو به وجود می ‌آورد که بیننده را با حوزه‌ی کاری برند شما آشنا می‌ کند.
تناسب در طراحی لوگو فقط به استفاده از تصویر یا نمادی در آن حوزه محدود نمی ‌شود و بسیاری از برند‌ها نام کامل شرکت یا حرف اول آن را به عنوان لوگو برگزیده‌اند، به عنوان مثال کمپانی تویوتا که یکی از معتبرترین شرکت ‌ها در حوزه‌ی تولید خودرو است، حرف T که اولین حرف از کلمه‌ی Toyota است را به عنوان نماد برند خود انتخاب کرده است.

2) خاص بودن

اگر به لوگوهای شرکت‌ های معتبر و پیشگام در حوز‌ه ‌های مختلف نگاهی گذرا بیاندازید، یک وجه ‌مشترک بین همه‌ی آن‌ ها می ‌یابید، آن وجه مشترک، خاص بودن آن‌ ها است.
لوگوی برند شما ضمن داشتن تناسب با کار و فعالیت تجاری، باید شما را از سایر رقبا در زمینه‌ی فعالیتتان متمایز کند. این تمایز می‌ تواند یک برگ برنده‌ی مهم در دستان شما باشد که در ذهن مشتری ماندگار شوید که در آینده‌ی کاری برند شما، نقش بسیار پر رنگی دارد.
اما چرا می ‌گوییم خاص بودن، وجه تمایز شما از سایرین است و شما را در اذهان ماندگار می‌ کند؟ 
فرض کنید وارد شهری می‌ شوید که شهروندان آن‌جا به دلیلی موهای سر خود را می ‌تراشند به جز یک نفر که همیشه موهای خود را بلند نگه می ‌دارد، پس از ترک شهر چهره‌ی کدام یک از شهروندان بیشتر در خاطر شما می‌ ماند؟

3) سادگی

شاید در نگاه اول بین این ویژگی و ویژگی‌ قبلی یعنی خاص بودن، تناقضی را مشاهده کنید اما این یک باور اشتباه است!
بسیاری خاص بودن را به تفاوت با سایرین به هر شکل و قیمتی تفسیر می‌ کنند و با خلاقیتی بیش از حد و خلق یک فرم عجیب و غریب، سعی در القای حس خاص بودن به مخاطب را دارند که چه براساس روانشناسی و چه از نظر تجربه‌ی بازار، نه تنها به موفقیت شما و برندتان هیچ کمکی نمی ‌کند بلکه حتی می‌ تواند نتیجه‌ی عکس بدهد.
" زیبایی، در سادگی است." همین جمله‌ی کوتاه، سرمشق و چراغ راه بسیاری از بزرگترین شرکت‌ های دنیا برای مارکتینگ و برندینگ است. سادگی‌ به باور برخی موجب بی‌ روح تلقی شدن و فراموش شدن یک لوگو یا طرح می ‌شود اما در واقعیت، نتیجه چیز دیگری است! انسان ‌ها در ناخودآگاهشان عاشق نظم و آراستگی اند و از هرچیزی که این نظم و آراستگی را به‌ هم بریزد به شدت گریزانند.
در مقام مقایسه اگر به سایت سامسونگ و یک شرکت محلی مراجعه کنید، در کمال تعجب می ‌بینید که سایت شرکت سامسونگ در نهایت سادگی طراحی شده و از اِلمان‌ ها و رنگ ‌ها و تبلیغات اضافی به شدت پرهیز شده، در حالی که سایت آن شرکت محلی پُر است از تبلیغات و محتوا‌های فریبنده و رنگ‌ های نامتناسب که شما بیش از چند ثانیه در آن‌جا دوام نیاورده و از سایت خارج می ‌شوید!
حال مثال بالا را در مورد طراحی لوگو در نظر بگیرید، استفاده‌ی بیش از حد و نامتناسب از رنگ ‌ها و تصاویر و اِلمان ‌های مختلف هیچ کمکی در به زیباتر شدن طرح شما نخواهد کرد و بیشتر در دفع مخاطب موثر است تا جذب آن!

4) جذابیت

یکی از اصلی‌ ترین و مهم‌ ترین نکات در طراحی لوگو، رعایت اصل جذاب بودن است. موثرترین راه‌ بازدید و ماندگاری یک طرح و لوگو نزد مخاطب، جذاب بودن آن است که توجه زیادی را می‌ طلبد و از همه مهمتر شخص طراح باید خوش سلیقه و خوش ذوق باشد.
استفاده از رنگ ‌های مختلف و متناسب در جذاب‌تر کردن لوگوی برند شما می‌ تواند بسیار موثر باشد. در این مقوله، مطالعه‌ی مقالات روانشناسی رنگ‌ ها و اصول ترکیب ‌آن‌ ها می‌ تواند کمک بزرگی به شما بکند. حتی تجربه بصری شما از ترکیب‌ رنگ‌ های مختلف با هم، نیز می ‌تواند به شما یاری برساند، به عنوان مثال ترکیب رنگ‌ های مشکی و زرد و استفاده از آن در طراحی لوگو، ترکیبب با اصالت و جذاب را می‌ سازد که برای بسیاری از مشاغل و کسب ‌و کارها نظیر مبلمان و دکوراسیون خانگی و اداری می‌ تواند مناسب باشد.
به عنوان مثالی دیگر، استفاده از رنگ سفید در لوگو، طبق تحقیقات روانشناسی موجب افزایش اعتماد مخاطبین و القای حس به ‌روز بودن برند شما، در آن‌ ها می ‌شود. یا رنگ‌ های زرد و قرمز به دلیل آنکه داری انرژی و قدرت هستند، مناسب لوگوی برند‌هایی هستند که بیشترین مشتریان آن ‌ها از قشر جوان جامعه است و جذب آن‌ ها در اولویت است! 

5) ثبات

تمام ویژگی‌ های ذکر شده، در نهایت باید منتهی به این ویژگی شود که لوگوی مناسب، لوگویی است که آن ‌قدر خوب و جذاب طراحی شده باشد که تا سال‌ ها بتواند به عنوان پرچم برافراشته‌ی شرکت و برند شما ایفای نقش کند.
ثابت بودن طرح لوگوی برند شما، می ‌تواند روز ‌به‌ روز بر اصالت و اعتبار آن افزوده و تبدیل به تصویری آشنا و خاطره‌ انگیز برای مشتریان و مخاطبان شما شود.
آشنایی طولانی مدت مخاطبان با طرح لوگوی شما به اعتماد سازی در سطح گسترده و جا افتادن برند شما در بازار می شود که اصلی‌ترین سرمایه شما است.
در طرف مقابل، تعویض پی در پیِ در طرح لوگو و تجدیدنظر‌های مدام در مورد آن، تمام زحمات و تلاش ‌های شما در زمینه ‌های مختلف مانند تبلیغات، مارکتینگ و بازاریابی را بی اثر خواهد کرد و همچنین برندسازی و فروش تا حد زیادی از بین خواهد رفت، چون مخاطب تا با لوگوی برند شما خو می ‌گیرد شما آن را عوض می کنید یا تغییر می دهید که این امر باعث سلب اعتماد از برند شما می شود و از همه مهم تر مشتری باید زمانی را صرف کند تا با لوگوی جدید ارتباط برقرار کند. 
به طور مثال لوگوی شرکت‌ های بزرگی چون اپل، سامسونگ، مک‌ دونالد، پپسی، کوکاکولا، نایکی، مرسدس بنز، بی ام دبلیو و دیگر شرکت ‌های بزرگ، سالیانِ سال است که دست‌ خوش تغییر و تحول نشده و همواره از اصلی به نام ثبات تبعیت کرده‌اند.

روش های طراحی لوگو

دو روش برای طراحی لوگو وجود دارد، می توانید از شرکت هایی که با کمک افراد متخصص در این زمینه حرفه ای هستند، کمک بگیرید. اما علی ‌رغم دریافت نتیجه‌ای مطلوب، ممکن است برای شما هزینه‌ی نسبتا زیادی داشته باشد و یا ممکن است از نتیجه آن راضی نباشید و یا طرح لوگو دقیقا آن چیزی که در ذهن شما است و سفارشش را داده‌ بودید، نشود. در این لحظه اگر با خود فکر می کنید که توانایی لازم برای پیاده سازی طرحی که در ذهنتان ترسیم کرده اید در شما وجود دارد و بهتر می توانید لوگوی برندتان را طراحی کنید، در این صورت می توانید با کمترین هزینه از روش دوم استفاده کنید و با استفاده از نرم افزارهای کاربردی طراحی لوگو  برای شرکت و یا برند خود لوگویی را طراحی کنید که عینا در ذهن خود ترسیم کرده اید. قبل از استفاده از نرم افزار طراحی لوگو ابتدا هویت برند خود را مشخص کنید و ایده هایی که در ذهن دارید یادداشت کنید و بهترین آن ها را به کار بگیرید. سپس لوگوی رقیبان خود را بررسی کنید و مراقب باشید از آنها کپی برداری نکنید. به رنگ لوگوی خود دقت کنید و در مورد انتخاب رنگ تحقیق کنید. با خود فکر کنید چه چیزی ممکن است برند شما را خاص کند و از همه مهم تر با اطرافیان و افرادی که در این کار تجربه دارند مشورت کنید و با اختصاص مقداری زمان و حوصله و به کار بستن سلیقه با کمک نرم ‌افزارهای بسیار حرفه ‌ایی نظیر Canva, coreldraw, adobe illustrator و affinity designer  می توانید اقدام به طراحی لوگوی برندتان کنید. 

کلام آخر

روز به روز با پیشرفت تکنولوژی و ادغام حوزه ‌های مختلف در بیزینس ‌های مختلف، اصول و ویژگی ‌های متفاوت و جدیدی برای نقشه‌ی راه تبلیغات و مارکتینگ و طراحی بخش ‌های مختلف مثلا درباره‌ی همین موضوع مورد بحث ما، لوگو، ارائه می ‌شود. اما به جرئت می‌ توان گفت این 5 ویژگی در طراحی لوگوی مناسب همیشه وجود داشته و هیچ‌ گاه دچار تغییر نمی ‌شوند.
استفاده از لوگوی مناسب می ‌تواند شما را بسیار زودتر از آنچه که حتی فکرش را هم بکنید به اهداف از پیش ‌تعیین شده‌ی کوتاه‌ مدت و بلند مدتتان برساند.
 

داستان عجیب دو تریدر برتر تاریخ که شما را شوکه میکندبهترین از نظر کاربران
داستان عجیب دو تریدر برتر ...
چرا باید یک عکاس شویمآخرین پست
چرا باید یک عکاس شویم