لگو وب سایت هوشمندان
جستجو

تولید محتوا‌ی متنی محتوا نویسی و کپی‌ رایتینگ

اهمیت تولید محتوا در بستر اینترنت

امروزه تقریبا روی کره‌ی زمین، نمی توان فردی را یافت که کلمه‌ی اینترنت را نشنیده باشد یا به آن نیاز نداشته باشد. اینترنت دنیای امروز را فتح کرده است و توانسته از دور افتاده ‌ترین روستاها تا بزرگ‌ ترین شهرهای متمدن را زیر پا بگذارد. حوزه‌ای را نمی ‌شود نام برد که از نفوذ آن مصون مانده باشد، از ورزش و آموزش گرفته تا پزشکی و علمی.
امروزه دیگر دیدن تبلت و موبایل در دستان کودکانمان‌ به یک منظره‌ی طبیعی تبدیل شده و کسی را شگفت زده نمی ‌کند. نه تنها کودکان، بلکه کهنسالان هم از این روند جا نمانده‌اند و روز‌ به ‌روز پدربزرگ ‌ها و مادربزرگ ‌های بیشتری تسلیم تکنولوژی و شبکه‌ی جهانی اینترنت می‌ شوند!
با آغاز پاندمی کرونا حتی نفوذ و رسوخ اینترنت در زندگی انسان ‌ها شتاب بسیار بیشتری پیدا کرد و به همین دلیل باعث بروز نگرانی‌ در روانشناسان و جامعه شناسان هم شده است.
از نفوذ گسترده‌ی اینترنت گفتیم تا به یکی از مهم ‌ترین بخش ‌های این شبکه‌ی جهانی برسیم، تولید محتوا.
تولید محتوا همان ‌گونه که از نامش پیداست به فعالیت‌ هایی اطلاق می ‌شود که به محتوا و مفهومی مفید و کاربردی برای مخاطب یا به اصطلاح 《به درد بخور 》 منجر شود که به بخش ‌های مختلفی نظیر تولید محتوا‌ی متنی، تصویری، صوتی، ویدیویی، تعاملی قابل تفکیک است.
تولید محتوا را می ‌توان در مشاغلی دسته ‌بندی کرد که ضمن  کسب درآمد مناسب و سادگی نسبی کار، شان و منزلت خوبی در اجتماع دارد و با امکانات و سرمایه‌ی اندک هم می ‌توان در آن فعالیت داشت و در برخی موارد با امکان دورکاری و فریلنسری(آزاد کار)، می ‌تواند به شما در تکمیل پروژه‌های بیشتر و به دنبال آن به درآمد بیشتر کمک کند.
به جرئت می ‌توان متن و تِکست را پایه و اساس تولید محتوا در تمام بخش ‌ها دانست. گستره‌ و ردپای متن و نوشته در برنامه ‌ها و محتواهای مختلف، به وضوح قابل مشاهده ‌است، به عنوان مثال حتی یک وبلاگ یوتیوبی هم براساس متنی که از قبل نوشته ‌شده اجرا می ‌شود، حال می‌ توان این را به بزرگترین برنامه ‌های تلویزیونی و رادیویی هم تعمیم داد.
تولید محتوای نوشتاری را می‌ توان در دو بخش محتوا نویسی و کپی رایتینگ مورد بررسی قرار داد که ضمن داشتن ریشه‌ای مشترک، تفاوت‌ های بسیاری با‌ هم دارند که در این مقاله به بررسی آن ‌ها خواهیم پرداخت.

محتوا نویسی در بستر اینترنت

محتوا نویسی تقریبا همان نویسندگی معمولی‌ است که تمام ویژگی ‌ها و قوانین نوشته ‌‌های عادی را دارد ولی از آن ‌جا که در بستری به نام وب منتشر می ‌شود، با رعایت نکات ساده‌ی این بستر تحت عنوان SEO، محتوا نویس می ‌تواند به هرچه بیشتر و بهتر دیده‌شدن متن و نوشته‌اش که در قالب‌ های متفاوت مانند وبسایت ‌ها و وبلاگ ‌ها منتشر شده، کمک کند.
با گذشت سالیان سال از فراگیر شدن اینترنت، متن و محتوا نویسی دیگر آن مهمان ‌های تازه وارد دنیای تکنولوژی نیستند و نقش مهم و اساسی آن ‌ها در تولید محتوا را نمی‌شود نادیده گرفت. با تغییر ماهیت اینترنت که در ابتدا فقط برای سرگرمی بود، روز به روز محتوا‌های متنی محبوب‌تر شدند.
همگی کاربردها و استفاده‌ی محتوا‌ها و وبلاگ‌ ها را در بخش ‌های مختلفی نظیر آموزش، نقد و بررسی محصولات و خدمات مختلف، ثبت خاطرات و روزمره‌گی ‌ها و داستان‌ ها را به دفعات مشاهده کرده‌ایم.

برای محتوا نویسی به چه نکاتی باید توجه داشته باشد؟

1) تسلط کافی بر موضوع 

قطعا در نگارش یک متن طولانی خواننده‌ی مطلب شما، کم و بیش به تسلط شما بر متن و موضوع مورد نگارش آگاه می‌ شود. همان‌ گونه که ذکر شد یکی از کاربردهای مهم یک محتوا، در حوزه‌ی آموزش در بخش‌ های مختلف است. حال اگر مخاطبی که برای یادگیری نزد شما آمده، حس کند که خود شما هم چندان روی مطلب تسلط ندارید، چگونه می ‌تواند به شما اعتماد کرده و باقی متن را تمام و کمال مطالعه کند؟
2) ایجاد حس جذابیت و اضطرار در عناوین

همیشه باید این سوال برای شما پیش بیاید که مخاطب چرا باید محتوای نوشته شده‌ی شما را بخواند؟ ضرورت مطالعه‌ی این متن برای او چیست؟ اصلا اگر این ضرورت را حس نکند به سراغ متن شما می‌ آید؟
شما باید با هرچه جذاب‌تر کردن عنوان ‌ها و ایجاد یک حس اضطرار در مخاطب او را به متن خود جذب کنید، سپس با نگارش یک متن استاندارد و خوب، نیاز او از مطالعه‌ی مقاله را برطرف کنید.
3) رعایت نکات SEO

توجه به این قسمت یکی از مهم ‌ترین راه‌ کارهای موفقیت در محتوا نویسی است. بهبود سئوی سایت در بهینه شدن جستجوها و دیده شدن مطلب شما به شرط مفید و یونیک بودن، فوق‌العاده موثر است.
به کار بردن مهم ‌ترین کلمه‌ی متن که بیانگر موضوع اصلی یا همان کلمه‌ی کلیدی، می‌ تواند بسیار در بهبود سئوی محتوای شما نقش داشته‌ باشد.
یکی از بزرگترین اشتباهات محتوا نویسان، استفاده‌ی بیش از حد از کلمه‌ کلیدی در نوشته است که موجب بَر هم زدن چگالی مناسب کلمه کلیدی و کسل کننده شدن کُل نوشته می‌ شود.
4) توجه به کُلیات

یک محتوا نویس باید یک نقشه‌ی کلی از نوشته در ذهنش ترسیم کند تا هم بتواند متنی جامع و کامل که در برگیرنده‌ی تمام مطالب مفید باشد بنویسد، هم بتواند بین بخش ‌های مختلف نوشته، ارتباط برقرار کند که مخاطب به راحتی از بخشی به بخش دیگر منتقل شود.
محتوا‌ها رابطه تنگاتنگی با روایت دارند، همان گونه که شما از صحبتی که بخش ‌های مختلف و مجزا داشته ‌باشد اما در عین حال با ارتباطی هماهنگ هر بخش به بخش دیگر متصل باشد، لذت می‌ برید، محتوای تولید شده هم باید چنین شرایطی را دارا باشد.

کپی ‌رایتینگ چیست؟

کپی ‌رایتینگ برخلاف محتوا نویسی، برای عموم مردم چندان نام آشنایی نیست! اگر شما به عنوان مثال از 5 نفر از دوستانتان که با تولید محتوا آشنایی ندارند، معنای آن را بپرسید، دو نفر موضوع را به مقوله‌ی کپی آثار هنری و حق مولف ربط می‌دهد! دو نفر به مقوله‌ی کپی‌کردن مقالات و نوشته‌ ها و یک نفر پس از مدتی تفکر، پاسخ می ‌دهد:《 نمی‌دانم!》
کپی ‌رایتینگ همان علم نویسندگیِ تبلیغاتی و تجاری است که واژه‌ها در آن، مخاطب را به سمت خرید محصول یا استفاده از خدمات سوق می ‌دهد.
یک کپی ‌رایتر در دنیای پُر رقابت امروز تجارت، با انتخاب‌ متن ‌های جذاب و خلاقانه‌ی کوتاه، تفاوت ‌ها را رقم‌زده و مرز‌های فروش را جا به‌ جا می‌ کند.
از کاربردهای اصلی کپی‌ رایتینگ می ‌توان به مطالب و معرفی ‌های محصولات در سایت‌ های مختلف فروشگاهی، متن بنر‌ها و بیلبورد‌ها، شعارهای کمپین‌ های تبلیغاتی و... نام برد.

یک کپی‌ رایتر بیش‌تر به چه نکاتی باید توجه داشته باشد؟


1) رعایت نکات SEO

رعایت نکات سئو همان گونه که در محتوا نویسی هم حائز اهمیت است، در کپی ‌رایتینگ هم از میزان اهمیت بالایی برخوردار است اما با تفاوتی جزئی، سئو در کپی ‌رایتینگ بسیار مهم‌تر است!
یک کپی‌ رایتر در هر پاراگراف حداقل یک‌ بار باید از کلمه‌ی کلیدی استفاده کند تا در جستجوی آن کلمه در موتورهای جستجو، جایگاه خوب و مطلوبی به دست بیاورد.
بهتر است که متن‌ها بسیار طولانی نباشند چون مخاطبین معمولا فرصت و حوصله‌ی مطالعه‌ی متن‌های طولانی را ندارند، پس چه بهتر که همین متن کوتاه و خلاصه شده را هم در پاراگراف‌ های متعدد بنویسید تا در نگاه مخاطب پُر مشغله و بی‌حوصله‌ی شما، کوتاه‌تر هم به نظر بیاید! 
در ضمن تجربه نشان داده که اگر کلمات آغازینِ پاراگراف اول متن را با کلمه‌ی کلیدی آغاز کنید، از نظر سئو نتیجه‌ی مطلوب ‌تری به دست می‌ آید.

2) توجه به جزئیات

در کپی ‌رایتینگ، توجه ویژه به جزئیات یک امتیاز مثبت یا مزیت تلقی نمی ‌شود! بلکه یکی از الزامات به حساب می ‌آید. ریز‌ترین مسائل در فروش موفق یک محصول، اثر گذار است. به فرض مثال اگر قصد نوشتن یک متن تبلیغاتی برای یک گوشی موبایل داشته باشید، توجه به رزولوشن صفحه ‌نمایش، توان و قدرت پردازنده، دوام باتری، جنس بدنه، کیفیت دوربین و... از مهم‌ ترین ارکان نوشته‌ی شما به حساب می‌ آید در حالی که از جزئیات متعددی تشکیل شده است.

3) قراردادن خود به جای مخاطب

فرض کنید شما به جای مخاطب، نشسته‌اید و متن‌ تبلیغاتیِ خود را می ‌خوانید! آیا نوشته‌ی شما می‌ تواند چاله ‌های ذهنی مخاطب را پُر کند؟ آیا اطلاعات کاملی از فرضا محصولی که راجب آن نوشته‌اید، دریافت می‌ کند؟ خود را به جای مخاطب بگذارید تا دنیا را از زاویه‌ای دیگر ببینید و بتوانید جنبه‌های متفاوت از یک موضوع را درک کنید و صدالبته که می ‌توانید بسیار راحت‌ تر و قابل فهم‌ تر آن را انتقال دهید.
فرض کنید که می‌ خواهید راجب یک کفش مطلب بنویسید، قطعا اگر خود را جای مخاطب قرار دهید، می‌ توانید بفهمید که سبُک بودن کفش تا چه حد در استفاده ‌های روزمره و طولانی موجب رضایت می‌ شود، پس قطعا به این نکته اشاره خواهید کرد.
در این مورد، استفاده از ابزاری مانند گوگل آنالیتیکس که آمار‌های مفیدی از بازدید وبسایت‌ ها و علایق اشخاص بیان می‌ کند، هم می ‌تواند بسیار کاربردی شود.
استفاده از‌ طنزی لطیف و زیر پوستی در نوشته هم از خسته کننده شدن‌آن جلوگیری می‌کند، البته اگر خود را جای مخاطب قرار دهید ارزش و اهمیت آن را بیش‌تر درک می‌ کنید!

4) پرهیز از اضافه ‌نویسی و خود برتر بینی

همان قدر که در محتوا نویسی استفاده از کلمات مترادف می ‌تواند مطلب جامع ‌تری خلق کند، در کپی‌ رایتینگ اما به دلیل مقدار اطلاعات زیادی که باید به مخاطب منتقل کنید و محدودیت تعداد کلمات و واژگان، از به کاربردن هر کلمه‌ای که حذفش ضرری به متن و مفهوم آن وارد نمی‌ کند، به شدت اجتناب کنید.
یکی دیگر از مشکلات برخی از کپی‌ رایتر‌ها در نوشتن متون تبلیغاتی، ادعاهای بزرگ و گاهی نا معقول است که شرکت خود را بهترین در خاورمیانه‌ و خاور دور معرفی می‌ کنند.

تفاوت‌ ها و شباهت‌ های محتوا نویسی و کپی ‌رایتینگ

همان ‌طور که گفته‌ شد تولید محتوای متنی به طور عمده‌ای به محتوانویسی و کپی ‌رایتینگ قابل تقسیم است و این دو بخش تفاوت ‌های در ظاهر ساده‌ای دارند که در عین سادگی، نتیجه و ماحصل کار را به کلی دست‌ خوش تغییر و دگرگونی می‌کند!
از مهم‌ ترین تفاوت ‌های محتوا نویسی و کپی ‌رایتینگ می‌ توان به تعداد کلمات مطلوب برای هرکدام اشاره کرد، مثلا برای محتوا نویسی، متنی با بیش از 1200 کلمه مطلوب است و هرچه این تعداد کلمه بیشتر باشد البته به شرط رعایت اصول نگارش، با متنی جامع‌تر رو به ‌رو خواهیم بود. ولی برای کپی رایتینگ تقریبا متنی حاوی 300 کلمه تا نهایتا 700 یا 800 کلمه می ‌تواند مطلوب باشد.
از دیگر تفاوت‌ ها می ‌توان به انگیزه‌ی نویسنده اشاره داشت، به فرض یک محتوا نویس می‌ تواند وبلاگی در مورد اتفاقات و حوادث زندگی خود بنویسد تحت عنوان مثلا روزمره‌گی‌های یک پرستار عاشق!
اما انگیزه‌ی عمده‌ی کپی ‌رایتر‌ها را می‌توان مسائل مادی در نظر گرفت.
شاید دیگر تفاوت مهم را بتوان در میزان درآمد یک محتوا نویس و کپی ‌رایتر در نظر گرفت، عموما درآمد کپی‌ رایترها را به خاطر اینکه با بیزینس و تجارت به طور مستقیم سر و کار دارند بیشتر است. 
از تفاوت ‌های جزئی هم می‌ توان به درجه و میزان اهمیت برخی نکات دانست که برای هر دو بخش مهم هستند اما برای یکی از آن ‌ها مهم ‌تر ارزیابی می ‌شوند، به فرض مثال ریز بینی، توجه به نوشته سئو و استفاده از اِلمان ‌های طنزنویسی در کپی ‌رایتینگ از اهمیت به مراتب بیشتری برخوردار است.
از شباهت ‌های این دو هم می ‌شود به لزوم تسلط بر متن، جذاب نویسی و ارتباط آن با مخاطب اشاره کرد.
از دیگر شباهت ‌های محتوا نویسی و کپی ‌رایتینگ هم می ‌توان به ضرورت بازخوانی متن و اصلاح و بازنویسی آن در صورت نیاز، اشاره کرد که برای هر دو مقوله فوق ‌العاده مهم و تاثیرگذار است.

کلام آخر

در این زمانه که اهمیت ارتباط به بیشترین حد ممکن رسیده، استفاده از واژگان و کلماتی که پُل اصلی ارتباطی به حساب می ‌آید در تمام زمینه‌ ها از آموزش و فرهنگ گرفته تا تجارت‌ های خرد و کلان، به یک امر مهم تبدیل شده است.

رعایت نکات سئو در کپی رایتینگ و محتوا نویسی یک اصل مهم است، بنابراین اهمیت سئو در دنیای تجارت یک امر غیر قابل انکار است. در پایان برای آشنایی بیشتر با سئو از شما دعوت می کنیم آموزش سئو را مشاهده کنید.
 

داستان عجیب دو تریدر برتر تاریخ که شما را شوکه میکندبهترین از نظر کاربران
داستان عجیب دو تریدر برتر ...
چرا باید یک عکاس شویمآخرین پست
چرا باید یک عکاس شویم