لگو وب سایت هوشمندان
جستجو

معرفی زبان برنامه نویسی سی شارپ C sharp

زبان برنامه نویسی C# سی شارپ Csharp

اگر شما اولین بار است که قصد دارید با دنیای برنامه نویسی روبرو شوید و در انتخاب زبان برنامه نویسی خود دچار تردید هستید با ما همراه باشید تا یک زبان قدرتمند و همه منظوره را به شما معرفی کنیم.

شما با استفاده از مکانیزم طبیعی ذهن می توانید ایده شکار کنید و برای آن یک داستان نرم افزاری بنویسید و سپس آن داستان را به کد تبدیل کنید. پس شما با مشاهده و مطالعه و مصاحبه و تحلیل نرم افزار می توانید برنامه نویسی را شروع کنید.

زبان برنامه نویسی C#  سی شارپ چیست؟

اگر بخواهیم شما را از صفر  و مرحله به مرحله با زبان برنامه نویسی سی شارپ  آشنا کنیم باید ابتدا با مفاهیم کلی آشنا باشیم.

برنامه یا program چیست؟

برنامه مجموعه ای از دستورالعمل ها است و به طور کلی ما دو نوع برنامه داریم برنامه های کاربردی و برنامه های سیستمی. برنامه های کاربردی برنامه هایی هستند که دامین آنها در دنیای واقعی وجود دارد اما برنامه های سیستمی برنامه هایی هستند برای مدیریت سخت افزار و اجرای برنامه های کاربردی.

زبان یا language  چیست؟

زبان ابزاری جهت ارتباط است یا به عبارت دیگر مجموعه ای از کلمات که بر حسب یک قاعده خاص در کنار هم قرار میگیرد.

حال آمادگی این را داریم که با زبان برنامه نویسی کامپیوتر آشنا شویم زبان برنامه نویسی کامپیوتر به طور کلی به دو دسته تقسیم میشوند زبانهای سطح بالا High level Lang. زبانهای سطح پایین Low level Lang. برای تبدیل برنامه سطح بالا به برنامه قابل فهم برای ماشین احتیاج به یک برنامه سیستمی داریم که این برنامه های سیستمی یا Compiler مترجم هستند که کل برنامه را  به زبان ماشین تبدیل میکنند تبدیل میکند و وابستگی کامل به سیستم عامل دارند، یا Interpreter مفسر هستند که خط به خط برنامه را تبدیل میکند و به سیستم عامل وابسته نیستند.

به طور کلی زبان های برنامه نویسی به دو دسته تقسیم میشوند

  • زبانهای پویا Dynamic
    • بر اساس نیاز و استفاده کاربر در لحظه برنامه اجرا میشود
  • زبانهای ایستا Static
    • ابتدا کل برنامه اجرا و هر کاربر از هر آیتم آن استفاده میکند

نکته مهمی که اینجا وجود دارد این است که همیشه به گوشمان خورده که زبان برنامه نویسی سی شارپ یک زبان برنامه نویسی شی گرا یا object oriented است اما این یعنی چه؟

به زبانهایی که توان پیاده سازی مفاهیم شیی گرا را داشته باشند زبانهای شیی گرا و نحوه برنامه نویسی آنها را برنامه نویسی شیی گرا مینامیم Object oriented programming

حالا با این تعاریف آمادگی کامل برای ارائه ی تعریف دقیقی از زبان برنامه نویسی C# را داریم

زبان برنامه نویسی سی شارپ یک زبان برنامه نویسی سطح بالا است جهت پیاده سازی برنامه های کاربردی  که این زبان کمپایل میشود و پویا است و توان پیاده سازی مفاهیم شیی گرا را دارد.

چرا باید زبان برنامه نویسی C#  را یاد بگیریم؟

در دنیای امروز که همه چیز وابسته به تکنولوژی و کامپیوتراست اهمیت یادگیری زبان برنامه به طور چشمگیری افزایش یافته است . چرا از بین تمامی زبان ها ما زبان C# را برای آموزش و یادگیری انتخاب کرده ایم؟ به خاطر قدرت بالای این زبان است. C# در حدود سال 2000 توسط مایکروسافت توسه پیدا کردو تقریبا هر دو سال یکبار نسخه جدیدی از آن ارائه شده است. زبان C# بر پایه C و ++ C توسعه یافته اما به واسطه کتابخانه های گسترده یادگیری و اجرای وظایف با آن ساده تر است. در کنار مستندات آموزشی فراوان و مفید مایکروسافت، مربی های انلاین فراوانی هم برای آموزش C# وجود دارد که از طریق ویدیوهای یوتیوب و سایت هایی همچون StackOverFlow و سایت های دیگر  به آموزش این زبان می پردازند و همچنین کد نویسی در IDE قدرتمند این زبان یعنی Visual Studio  آسان است.

زبان C# یک زبان برنامه نویسی با چندین مدل محاسباتی است یعنی می توان از طریق آن برنامه نویسی تابعی، شی گرا، قانونمند و دستوری را انجام داد. این زبان Cross Platform است یعنی می تواند بر روی سکوهای مختلف (زامارین، وب، ویندوز و...) اجرا شود .  C# کاملا شی گراست برخلاف زبانی مثل C++ که ساخت یافته و شی گراست زبان سی شارپ کاملا شی گراست و قابلیت کامپایل بر روی کامپیوترهای مختلف را دارد. اگر بخواهیم درباره‌ی رنکینگ و رتبه‌ی آن در دنیا صحبت کنیم می‌توانیم این طور بگوییم که: سی‌شارپ از دیدگاه‌های مخلتف چهارمین زبان کاربردی، قدرتمند و محبوب دنیا محسوب می شود.

در سی شارپ انواع داده های مختلفی وجود دارد که شما می توانید با توجه به داده ها و عملیات خود از نوع مناسب برای داده و عملیاتتان استفاده کنید یکی از قدرت نمایی هایی C# این است که اجازه نمیدهد هر نوع داده ای به صورت ضمنی به نوع داده دیگر تبدیل شود مگر اینکه از یک جنس باشند و نوع کوچکتر را به نوع بزرگتر تبدیل کند که در این حالت می گوییم تبدیل نوع گسترش دهنده اتفاق افتاده است. در واقع سی شارپ دستوراتی که ممکن است منجر به از دست رفتن داده یا مشکلات دیگری شوند، اجازه اجرا نمی دهد.

انواع داده simple (ساده) و complex (پیچیده یا همان ساختمان داده) در سی شارپ وجود دارند نوع های ساده ، نوع داده ایست که قابل تجزیه به نوع های دیگر نیست مثل نوع صحیح ، اعشاری و...  ولی نوع های پیپچیده یا ساختمان داده ها نوع های داده ای هستند که خود از نوع های داده ای ساده ایجاد شده اند . مانند آرایه ها، لیست ها و...

حتی شما به عنوان برنامه نویس C#  می توانید خودتان نوع جدیدی را نیز ایجاد کنید پس یادگیری این زبان قدرتمند را شروع کنید. 

آموزش زبان برنامه نویسی سی شارپ  C#

داستان عجیب دو تریدر برتر تاریخ که شما را شوکه میکندبهترین از نظر کاربران
داستان عجیب دو تریدر برتر ...
چرا باید یک عکاس شویمآخرین پست
چرا باید یک عکاس شویم