لگو وب سایت هوشمندان
جستجو

باید‌ها و نبایدهایِ نام دامنه‌ی وبسایت

نام دامنه‌ی وبسایت چیست؟ 

نام دامنه‌ی وبسایت یا دومِین ( Domain ) ، در واقع همان نامی است که وبسایت شما با آن شناخته شده و کاربران با تایپ آن در موتورهای جستجو به وبسایت شما می‌رسند. نامی که از دو بخش نام دامنه که به انتخاب شما، در صورت یونیک بودن و پسوند به اقتضای محیط، به وجود آمده است، به عنوان مثال برای رسیدن به سایت Amazon.com، با تایپ نام دامنه‌ی آن که همان کلمه‌ی آمازون انتخاب شده، می توانید به سادگی به محصولات و خدمات مورد نیازتان در این سایت متصل می ‌شوید.

اهمیت نام دامنه‌ی وبسایت

در مباحث مارکتینگ و برندینگ، امروزه میزان توجه شما به جزئیات می ‌تواند جایگاهتان را مشخص کند، هرچه میزان توجه شما به جزئیات بیشتر باشد، جایگاه بالاتری در بین رقبا خواهید داشت و به دنبال آن، درآمد بالاتری نیز به دست خواهید آورد.
نام دامنه‌ی وبسایت، یکی از جزئیات بسیار مهم در دنیای دیجیتال به شمار می ‌رود. این نام اولین پل ارتباطی بین مخاطبین و کاربران با شما و کسب ‌و کارتان به شمار می ‌رود.
انتخاب نام همواره در عین لذت بخش بودن، چالش‌ برانگیز نیز به شمار می‌ رود تا آن ‌جا که بسیاری از افراد در این موضوع با اختلافات گسترده و تلف‌ کردن وقت ارزشمندشان درگیر می ‌شوند. انتخاب نام همیشه دشواری های خاص خود را داشته و فرقی هم نمی ‌کند ابعاد این انتخاب در چه سطحی باشد، چه نام دامنه‌ وبسایت باشد، چه آیدی اکانت اینستاگرام و یا حتی نام کودک عزیزمان!
اما مسئله‌ای که حساسیت انتخاب نامی مناسب برای دامنه‌ی وبسایت را آشکارتر می‌کند، در میان بودن بیزینس، درآمد و نتیجه ‌بخش بودن فعالیت تجاری یک مجموعه است، که با انتخابی درست می ‌تواند به شانس بیشتر در بازاریابی دیجیتال، کسب درآمد و موفقیت منجر شده و از مردم عادی یک مشتری بسازد و در نقطه‌ی مقابل، سهل ‌انگاری در این زمینه، موجب ضرر و زیان ‌های مختلف مالی و معنوی می شود و از همه مهم تر به ریزش مشتریان خواهد انجامید.

نکات مهمی که در انتخاب نام دامنه‌ی وبسایت، باید رعایت کنید:

 به تجارت شما مرتبط باشد.

یکی از مهم‌ ترین نکاتی که در این زمینه باید به آن توجه ویژه داشته باشید، انتخاب نامی است که مناسب و مرتبط با تجارت و نوع عملکرد شما باشد و کاربر با رویت آن تا حدودی راجع به شما و کسب و ‌کارتان اطلاع کسب کند.
نام مناسب و مرتبط با بیزینس شما، علاوه بر ایجاد یک تصویر و پیش ‌زمینه‌ در ذهن مخاطبان، در مبحث SEO سایت نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و در بهبود و موفقیت در سئو سایت شما تاثیر فراوانی دارد.
برخلاف گذشته دیگر استفاده از نام دقیق کسب ‌و کار یا حتی مجموعه‌ی کاری، رواج ندارد و به جای آن برای نام دامنه‌ی وبسایت، از کلید واژه‌ها و کلماتی کلیدی و مهم در زمینه و فیلد کاری آن مجموعه، مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

 گزیده، به ‌روز و جامع باشد.

توجه به مختصر و در عین حال مفید بودنِ نام دامنه‌ی وبسایت می‌ تواند شما را به انتخابی فوق ‌العاده عالی در این زمینه رهنمون کند. در زمانه‌ای که مردم به دلایل مختلف، حوصله و زمان خواندن مطالب طولانی را ندارند، دیگر چه چیزی بهتر از نامی که در عین کوتاه بودن، مقصود شما را نیز برساند!
مسئله‌ای دیگر که باید در نظر بگیرید، به ‌روز بودن و به ‌روز ماندن نام انتخابی است. نام برگزیده‌ی شما همان‌طور که در زمان فعلی باید تازگی داشته باشد، همان‌ گونه نیز باید پتانسیل تازه‌ ماندن را داشته باشد تا به مرور زمان، توسط مشتریان مورد بی‌ توجهی قرار نگیرد.
جامعیت نام دامنه‌ی وبسایت هم باید درنظر گرفته شود، به گونه‌ای که آن نام، تمام فعالیت ‌های تجاری مجموعه یا شرکت شما را پوشش داده و آن‌ ها را در بر گیرد.

قابلیت ماندگاری در اذهان را داشته باشد.

از دیگر نکات مهم در انتخاب نام دامنه‌ی وبسایت، می ‌توان به میزان ماندگاری آن نام در ذهن مخاطب اشاره کرد. از آن‌ جا که یک کسب ‌و کار پر رونق و موفق، قرار نیست به طور متعدد حیطه‌ی کاریش را تغییر دهد، لذا انتخاب نامی که سالیان سال در افکار مخاطبان ماندگار باشد، فوق‌ العاده مهم‌ است تا آن‌ جا که حتی به منظور برند سازی نیز از باید از اصل ماندگاری تبعیت کرد.
از بهترین تصمیمات برای انتخاب یک نام ماندگار، استفاده از کلماتی ساده است که به آسانی در ذهن نقش ببندد. همچنین استفاده از کلمات جدید، منحصر به‌ فرد و ترکیبی نیز در این راستا می ‌تواند مفید باشد، به عنوان مثال ترکیب دو کلمه‌ی خنده و هندوانه، به نام یکی از محبوب‌ترین برنامه‌ های تلویزیونی منجر شده که بعید است هیچ ‌گاه این نام از خاطر مخاطب برود!

به نام تجاری خود پایبند باشید.

یکی از بدیهی ‌ترین ملزومات در انتخاب نام دامنه‌ی وبسایت، پایبند بودن به نام اصلی مجموعه‌ی تجاری است، نامی که از فیلتر‌های مختلف مارکتینگ و برندینگ گذر کرده و پرچم دار شرکت شما به حساب می ‌رود.
استفاده از نام تجاری شما در مقوله‌ی مهمی چون نام دامنه وبسایت، تبلیغات و بازاریابی و... خود گویای اهمیت این نام و لزوم توجه بسیار زیاد شما در زمان نام‌ گذاری را یادآور می‌ شود.

 استفاده از پسوند مناسب

اکثر سایت‌ های ایرانی که از هاست و پشتیبان مستقر در ایران بهره می ‌برند با پسوند《 ir. 》 شناخته می ‌شوند که سرعت و امنیت نسبتا خوبی دارند، ولی هاست‌ های خارجی که پسوند 《 com.》 را با خود یدک می‌ کشند، به گواه آمار بیشتر سایت‌ ها از آن استفاده می ‌کنند و به مراتب سرعت و امنیت بالاتری را برای مخاطب و خود وبسایت فراهم می ‌آورد. گفتنی است که وبسایت‌ های هر کشور هم می ‌تواند 《 com. 》 باشد و هم نام اختصاری آن کشور که مثلا برای ایران 《 ir. 》 و برای انگلیس 《 uk 》 می ‌باشد.

 استفاده از ابزارهای آنلاین به منظور کمک به ایده ‌پردازی برای تعیین نام دامنه

یکی دیگر از نکات قابل توجه، امکان استفاده از ابزار‌هایی آنلاین و کاربردی است که می ‌تواند در سهولت کار و انتخاب نام مناسب به شما یاری رساند. اما بهترین ابزارهای آنلاین کدامند؟
1) ابزار Domain typer: یکی از پرسرعت ‌ترین و بهترین ابزاری که می ‌تواند به شما کمک کند، قطعا این سایت به شمار می‌ رود که پس از وارد کردن نام دامنه‌ی مورد نظر، به شما اطلاعاتی نظیر در دسترس بودن یا نبودن آن نام، امکان خرید و قیمت روز جهانی آن را ارائه می ‌دهد اما شاید جالب‌ ترین امکان این سایت، جستجوی نام مورد‌ نظر شما علاوه بر پسوندهای مختلف، در شبکه‌ های مختلف اجتماعی است که می ‌تواند در تصمیم‌ گیری‌ های مختلف به شما کمک کند. این ابزار برای سیستم‌ عامل ‌های مختلف در دسترس است.
2) سایت Namestation: این ابزار پس از دریافت نام‌ و کلمه‌ کلیدی پیشنهادی از سوی شما، پیشنهادات بسیار شگفت ‌انگیز و جذابی را ارائه داده که می ‌تواند بسیار راه‌گشا باشد.
3) سایت Domain puzzler: این سایت یکی از خلاقانه ‌ترین ابزارهای آنلاین در زمینه‌ی نام دامنه به شمار می ‌رود که با تفکیک بخش ‌های مختلف سایت به حالت‌ های ساده، پیشرفته، جادویی و نهایی نام ‌های فوق‌ العاده‌ای را به شما پیشنهاد می ‌دهد.
4) سایت Domainr: ابزاری برای اطلاع از در دسترس بودن نام و پسوند مورد نظر شما که به صورت کاملا رایگان در خدمت شما خواهد بود.
همچنین ابزارهای دیگری نظیر BustAname, Wordoid, Domain Hole و... هم برای استفاده‌ی شما وجود دارد که با امکانات و عملکرد‌های متفاوت در دسترس هستند که می ‌توانید مطابق با نیاز خود، هرکدام را انتخاب کنید.

نباید‌های نام دامنه

طبیعتا هر اقدامی مخالف بایدهای انتخاب نام دامنه‌ی وبسایت، در این بخش جای‌ می‌ گیرد که از جمله‌ می ‌توان به عدم ارتباط و تناسب با کار و فعالیت تجاری شما، نام‌ های عمومی و عادی و عدم استفاده از نامی ثابت برای مدت طولانی اشاره کرد.
از مهم‌ ترین نکاتی که در انتخاب نام دامنه وبسایت باید از آن پرهیز کرد، استفاده از خط فاصله و هرگونه علامت عجیب و غریب است که گاه برای ایجاد تنوع و منحصر‌ به ‌فرد کردن نام وبسایت انجام می ‌گیرد که نه تنها اثری مثبت نداشته بلکه هم در زمینه‌ی سئو سایت و هم نزد مخاطب، یک امتیاز منفی به حساب می آید.
از دیگر مسائلی که به شدت باید از آن اجتناب کرد استفاده از اعداد مختلف است که جز تاثیرات منفی برای شما و وبسایتتان چیز دیگری به ارمغان نمی‌ آورد.
استفاده از نام ‌های طولانی و کلیشه‌ای هم دیگر موضوعی است که باید از آن دوری کنید.

کلام آخر

اگر صاحب کسب‌ و کاری هستید چه موفق و چه ناموفق، مطمئنا به تجربه به اهمیت بالای نام دامنه‌ی وبسایت در موفقیت یا شکست‌ خود پی ‌برده‌اید و اگر به تازگی به فکر فعالیت تجاری افتاده‌اید با کمی پژوهش به این امر واقف خواهید شد، پس سعی کنید در اولین گام بیزینس خود، به دور از هرگونه اهمال‌ کاری و با نهایت دقت و توجه، برای دامنه‌ی وبسایت خود، نامی مناسب را برگزیند که تا سالیان سال ضامن موفقیت و چشم ‌انداز آینده‌ای روشن برای شما باشد. 

داستان عجیب دو تریدر برتر تاریخ که شما را شوکه میکندبهترین از نظر کاربران
داستان عجیب دو تریدر برتر ...
چرا باید یک عکاس شویمآخرین پست
چرا باید یک عکاس شویم