لگو وب سایت هوشمندان
جستجو

آشنایی با استارتاپ airbnb کابوس ‌‌‌هتل ‌های جهان

آشنایی مختصر با استارتاپ airbnb

استارتاپ airbnb یک بستر آنلاین به منظور اجاره‌ی خانه به‌ صورت روزانه، هفتگی، ماهانه و فصلی است که با ایجاد حق انتخاب‌ های فراوان و در عین حال ارزان، مسافرانی را  که نمی ‌توانند یا نمی‌ خواهند هزینه‌ی زیادی برای اقامت در هتل ها بپردازند، به خود جذب کرده است.
این استارتاپ در سال 2008 با همکاری جو گبیا و برایان چسکی شکل گرفت. البته شریک سومی به نام ناتان بیچارزکی هم به آنان محلق شد و کسب‌ و کاری را در کالیفرنیا بنا نهادند که موفقیتش دور از انتظار بود!
ابتدا استارتاپ airbnb کارش را با سه تخت در خانه‌ی بنیانگذارنش شروع کرد و ارائه‌ی صبحانه، تنها خدمتی بود که نصیب مشتریان می‌ شد! اما رفته رفته با اتخاذ تصمیماتی هوشمندانه، ارائه‌ی خدماتی نوآورانه، تسهیل فرآیند اجاره‌ برای مشتریان و امکان اتصال ساده‌ی میزبان به میهمان توانست راه موفقیت را پیش گرفته و جایش را در میان غول ‌های تجارت پیدا کند، تا جایی که اکنون در 190 کشور جهان، سالانه میلیون‌ ها مسافر را اسکان می‌ دهد.
استارتاپ airbnb علاوه بر استفاده‌ی مسافران، حتی برای افراد بومی که توانایی هزینه‌ های هنگفت اجاره برای مدت طولانی را نداشتند هم گزینه‌ی خوبی به شمار می ‌رود. همچنین افرادی که دارای اتاق اضافی یا مالک خانه‌ای دیگر هستند هم می توانند به واسطه استفاده از  اپلیکیشن airbnb درآمدی عالی داشته باشند.

وضعیت کنونی استارتاپ airbnb

این استارتاپ که با شناخت نیاز و پتانسیل بالا‌ی بازار، کسب ‌و کارش را به راه انداخت و روز به ‌روز آن‌ را گسترش داد، بسیار مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت. به عنوان مثال بیش از 43 میلیون جستجو در گوگل برای این شرکت به ثبت رسیده که رقمی اعجاب انگیز به شمار می آید .
در سال 2018 ارزش این استارتاپ بیش از 38 میلیون دلار برآورد شده است. به تازگی نشریه معتبر فوربس، استارتاپ airbnb را جزء 50 کسب ‌و کار خلاقانه قرار داده است و به جرئت پیش بینی کرده است که امکان رشد و توسعه‌ی بیشتر آن در سال‌ های بعد نیز وجود دارد
متاسفانه airbnb هم از تبعات و صدمات ویروس کرونا مصون نماند و با متحمل ‌شدن زیان‌ های بسیار، مانند بسیاری از شرکت‌ های دیگر با مشکلاتی رو به ‌رو شده است. اما با گذشت زمان و کشف واکسن این بیماری و بهبود وضعیت سلامت جوامع و از همه مهم تر بازگشایی قریب ‌الوقوع محافل و از سر گیری مسافرت ‌ها، پیش‌بینی ‌هایی که از پیشرفت بیشتر این استارتاپ حکایت دارند، به واقعیت نزدیک تر خواهند شد.
قطعا کم نیستند شرکت ‌ها و استارتاپ ‌هایی که خدماتی مشابه را ارائه می‌ دهند اما چه چیزی airbnb را از سایرین متمایز کرده؟ دلایل اصلی موفقیت این استارتاپ چیست؟
برای پاسخ‌ به این سوالات با ما همراه باشید.

مهم ‌ترین دلایل موفقیت استارتاپ airbnb:

1) کسب اعتماد مشتریان

مانند تمام کسب‌ و کارهای کوچک و بزرگ دنیا، مهم‌ ترین برگ برنده‌ی شما، کسب اعتماد مشتری است. این اعتماد می‌ تواند به تنهایی با سیل عظیم تبلیغات رقیبان شما برابری کرده و بازی را به نفع شما برگرداند. اما کسب اعتماد فرآیندی زمان ‌بر است و نمی ‌توان با زیرکی و فریب آن را به دست‌ آورد و تنها راه به دست ‌آوردن آن، خدمات و فعالیت صادقانه و مفید است.
استارتاپ airbnb با قرار دادن سیستمی هوشمند به منظور احاطه بر اطلاعات ثبت‌ شده از طرف میزبانان و میهمانان و بررسی‌ دقیق و حساب‌ شده‌ی این اطلاعات، امکان سو استفاده و آسیب ‌های احتمالی را به حداقل رسانده است.
همچنین با در نظر گرفتن بیمه ‌نامه‌ی میزبان، امکان جبران خسارات احتمالی وارده توسط مسافرین را فراهم کرده است.
این استارتاپ با اسکن اطلاعات و صدور ID کارت‌ هایی، ضریب ایمنی را به طور قابل توجهی افزایش داده که تمام این موارد به افزایش روز‌ افزون اعتماد مشتریان منجر شده است.

2) سهولت در ایجاد حساب کاربری

یکی از بزرگترین مشکلات و موانع در راه موفقیت یک استارتاپ و اپلیکیشن آنلاین، این است که کاربر دچار سردرگمی شده و یا به علت پیچیدگی‌ های موجود، به سختی بتواند با آن ارتباط برقرار کند.
اما استارتاپ airbnb با فراهم آوردن محیطی ساده برای میزبانان و میهمانان، امکان ایجاد حساب کاربری را به راحتی در اختیار آنان قرار داده است.
ایجاد حساب کاربری در این استارتاپ فقط نیازمند ایمیل، شماره تلفن و کدکاربری است که نشان دهنده نهایت سادگی در استفاده از اپلیکیشن airbnb است.

3) تمرکز بر روی تجربه‌ی کاربر

کاربر با ورود به وبسایت یا اپلیکیشن استارتاپ airbnb، تحت ‌تاثیر فضای گرافیکی زیبا و نوع چیدمان درست و طبقه‌بندی‌ های مختلف آن قرار گرفته که این ویژگی باعث می شود کاربر غالبا تا مرحله‌ی رزرو اتاق پیش ‌رود! این یعنی درست‌ ترین و بهترین روش تبدیل کاربر به مشتری که در airbnb به صورت صحیح و اصولی رعایت شده است.
یکی از مهم‌ ترین مواردی که در بهبود تجربه‌ی کاربر بسیار موثر و مفید بوده، تهیه‌ و استفاده‌ از عکس ‌های با کیفیت و زیبا از اتاق ‌ها و منازل بوده است که باعث شده بیننده حسی مثبت نسبت به سایت داشته باشد و متقاعد شود که آن اتاق را رزرو کند. بنابراین استفاده از عکس های زیبا و از همه مهم تر واقعی یک شرط مهم برای تبدیل کاربر به مشتری است.
استفاده از شیوه‌ های به روز دیجیتال مارکتینگ و توجه ویژه‌ به شعارهای تبلیغاتی را هم می‌ توان از دلایل دیگر حس خوب کاربر دانست، به عنوان مثال شعار زیبای " برای کار سفر کنید، ولی حس اقامت در خانه‌ی خود را داشته باشید. " برای این استارتاپ در نظر گرفته شده که در انتقال حس ِ نزدیکی به کاربر و درگیر کردن احساسات او، بی ‌نظیر است.
4) به اشتراک ‌گذاریِ آزاد نظرات کاربران

استارتاپ airbnb از همان ابتدای تاسیس، بنای کار خود را بر ارائه‌ی خدمت صادقانه به مشتریان گذاشت و تبعاً چنین مجموعه ‌ایی از نظرات و فیدبک ‌های کسانی که از خدمات آن‌ ها استفاده کرده‌اند، استقبال می ‌کند، زیرا علاوه بر اشراف بر میزان علاقه‌ی مشتریان، امکان رفع اشکالات و تصحیح اشتباهات را خواهند داشت که این امر به آنان در هر چه بی ‌نقص ‌تر شدن‌ کمک شایانی خواهد کرد.
اما به مرور مدیران این استارتاپ دریافتند که می ‌توانند با انتشار این نظرات و کامنت ‌ها، این تجربه را با کاربران جدید و مشتریان آینده به اشتراک بگذارند.
نکته‌ی قابل تحسین در این اقدام، عدم حذف نظر‌های منفی است که به اعتماد بیشتر کاربر به بخش نظرات منجر خواهد شد.
5) ساده‌سازی ارائه‌ی محتوا‌ در دنیای دیجیتال

سهولت در امور دیجیتالی از اهمیت فوق ‌العاده بالایی برخوردار است به دلیل آن که مشغله‌ های مختلف جسمی و فکری، حوصله‌ و زمان لازم برای هر گونه کار پیچیده و دشوار اضافی را از انسان‌ ها سلب کرده است و این امر باعث شده که آن ‌ها به دنبال مباحث و موضوعات ساده و روان باشند. بنابراین کاربر به دنبال آن است که به راحتی و آسانی و در کمترین زمان به محتوا و اطلاعات سایت و اپلیکیشن دسترسی پیدا کند. توجه به این امر برای استارتاپ ها و صاحبان مشاغل اینترنتی بسیار حیاتی و مهم است. استارتاپ airbnb نیز با رعایت اصل بالا و با ایجاد فیلتر‌های گوناگون، نیاز کاربر را از کوتاه ‌ترین راه ممکن پاسخ داده و حجم زیادی از انواع مختلف محتوا را به صورت بسیار ساده و شیک در دسترس مخاطبانش قرار داده است.

6) ارائه‌ی خدماتی ارزان و به ‌صرفه

در همه ‌جای دنیا، به‌ صرفه بودن یک خدمت یا کالا موجب محبوبیت آن می ‌شود و استارتاپی که در 190 کشور مختلف، خدماتش را ارائه می ‌دهد طبیعتا به این موضوع، توجه فوق العاده ای کرده است.
استارتاپ airbnb ضمن توجه ویژه به کیفیت خدماتش، با در نظر گرفتن قیمتی مقرون به صرفه برای آن‌ ها،  به کابوس تمام هتل‌ های کره‌ی زمین تبدیل شده است و ظاهرا با ادامه‌ی این روش و حتی اقدامات مبتکرانه بیشتر، به موفقیت ‌های زیادی نیز دست خواهد یافت.
سایت و اپلیکیشن airbnb چه برای بازدیدکنندگان و چه میزبانانی که قصد ثبت ‌نام و نمایش اتاق‌ ها و منازلشان را دارند، به صورت کاملا رایگان در دسترس قرار دارد و درآمد این استارتاپ از کمیسیون قراردادهایی که نهایی می‌ شوند، به دست می ‌آید.
تعرفه‌ی airbnb بابت هر رزرو، 3 درصد از میزبان و 6 الی 12 درصد از میهمان تعیین شده است که در مقایسه با سایر کسب‌ و کارهای مشابه، رقم منصفانه‌ای به شمار می ‌رود.

کلام آخر

با نگاه به استارتاپ‌ هایی نظیر airbnb، می ‌توان دریافت که جهان امروز، جهان ایده‌های هوشمندانه است، ایده ‌هایی که با کمی تغییر و تکامل، می ‌تواند از سه تختخواب و صبحانه‌ی مختصر به یکی از 10 استارتاپ برتر دنیا تبدیل شود!
توجه به نکات گفته شده برای استارتاپ ‌های ایرانی نیز می‌ تواند بسیار حائز اهمیت باشد، استارتاپ ‌هایی که گاهی با عدم حمایت‌ های کافی و عدم شرایط مالی مناسب در ابتدای راه شکست می خورند و صاحبانشان را سرخورده می کنند و آن ها را  به سراغ کار دیگری می فرستند.
مشکلات مالی، جزء جدا نشدنی راه اندازی هر استارتاپی است و عدم حمایت ‌های مختلف به دلیل عدم اطمینان از موفقیت آن استارتاپ نوپا، طبیعی است، اما با اطمینان به توانایی ‌های خود، می‌ توان مانند بسیاری از استارتاپ ‌های موفق، از صفر شروع کرد و به همه چیز رسید.
اما لازم به ذکر است که مهم ترین مسئله در خلق یک استارتاپ، ایده‌ی هوشمندانه و نوآورانه و پافشاری بر روی آن است. همچنین اگر صاحبان استارتاپ ها از سد نظرات منفی مردم و موانع این چنینی بگذرند، در آینده حتما به موفقیتی چشمگیر خواهند رسید.

داستان عجیب دو تریدر برتر تاریخ که شما را شوکه میکندبهترین از نظر کاربران
داستان عجیب دو تریدر برتر ...
چرا باید یک عکاس شویمآخرین پست
چرا باید یک عکاس شویم