لگو وب سایت هوشمندان
جستجو

10 راهکارِ مناسب برای بهبود سئوی یوتیوب

سئو‌ی یوتیوب، اکنون مهم ‌تر از همیشه!

یوتیوب، یک بستر آنلاین و یک موتور جستجوی پخش ویدیو که در سال 2005 به وجود آمد و پس از خریده ‌شدن توسط گوگل و اِعمال سیاست‌ های صحیح و اصولی، با رشدی بی ‌نظیر به دومین وبگاه پربازدید در دنیا تبدیل شده است و توانسته جای خود را در بین بزرگان عرصه‌ی اینترنت به خوبی باز کند.
طبق آمار، هر روز بیش از 65 هزار ویدیو در یوتیوب بارگذاری می ‌شود که در دراز مدت، تا به امروز شمار کل ویدیو‌های موجود در یوتیوب را به مرز 100 میلیون ویدیو رسانده است.
همچنین روزانه بیش از 100 میلیون بازدید توسط کاربران در یوتیوب ثبت شده که بسیارحیرت ‌انگیز است!
این ارقام نشان از پتانسیل بالای یوتیوب برای معرفی و توسعه‌ی کسب ‌و کارهای مختلف دارد اما از آن‌جا که این شبکه‌ی اجتماعی، یک موتور جستجوی ویدیویی و مستقل است، الگوریتم‌ ها و قوانین سئوی آن هم از سایت و اینستاگرام و... متفاوت است.
سئو یوتیوب به طور قابل ملاحظه‌ای به سئو اینستاگرام شباهت دارد اما وجود تفاوت‌ هایی بنیادین، ما را بر آن داشته که در این مقاله به بررسی جامع و کامل تاکتیک‌ هایی بپردازیم که در کمترین زمان ممکن، کانال یوتیوب شما را به بهینه‌ تر شدن و به دنبال آن به بازدید و کسب درآمد بیشتر نزدیک کند. 
 

10 تاکتیک برای افزایش سئوی یوتیوب:

1) انتخاب کلمه‌ کلیدیِ ویدیوییِ مناسب

غیر ممکن است که جایی نامی از سئو برده شود اما نام کلمه کلیدی به گوش نرسد! مانند سئو‌ی گوگل و سایت یا bing یا اینستاگرام و... در سئوی یوتیوب هم انتخاب کلمه‌ی کلیدی مناسب، بسیار حائز اهمیت است اما پسوند ویدیویی در این موتور جستجو‌ی مهم ‌ترین نقطه‌ی عطف و همچنین وجه تمایزش با سایرین به شمار می ‌رود.
استفاده به ‌جا و مناسب از کلمه‌ی کلیدی درون ویدیو و قسمت توضیحات آن، یکی از مهم‌ ترین عوامل موفقیت در زمینه‌ی سئوی یوتیوب به شمار می‌رود.
تمرکز بر روی کلمه‌ی کلیدی واضح، مناسب و گویا ضمن ایجاد ارتباط بیشتر مخاطب و جلب توجه او، بهبود سئوی یوتیوپ را به دنبال دارد.
یکی از بهترین روش‌ ها برای انتخاب کلمه‌ی کلیدی، نوار جستجوی خود یوتیوب است، که پس از تایپ چندین حرف، کلمات پر تکرار و پُر جستجوی مرتبط را برای شما به نمایش در می ‌آورد.

2) تولید ویدیو‌های مفید، خلاقانه و با‌ کیفیت

باید در خلق ویدیو‌های خود به این مسئله توجه کنید که تاثیر و کیفیت ویدیوی شما، هر دو به یک اندازه در جذب مخاطب و بهبود سئوی یوتیوب موثر اند، اگر مطالب بسیار سودمند و با ارزش خود را با کیفیتی پایین بارگذاری کنید همان قدر مورد بی ‌توجهی و بی ‌مهری مخاطب قرار خواهید گرفت که ویدیویی با کیفیت و خوش ‌رنگ و لعاب اما فاقد محتوا را به او تحویل دهید! 
بسیاری از افراد، محدودیت ‌های مختلف از جمله مالی، اجتماعی و فرهنگی و... را وسیله‌ای برای توجیه کردن شکست‌ خود در این زمینه قرار می ‌دهند اما یک یوتیوبر خوب، از کمترین امکانات موجود، بهترین ویدیوی ممکن را خواهد ساخت!
قطعا ضبط یک ویدیو در استودیویی مجهز، می‌تواند کمک شایانی به خلق محتوای شما کند اما فقدان آن، به هیچ وجه مانع کار شما نخواهد بود، امروز به لطف گوشی ‌های تلفن همراه‌ خود می ‌توانید ویدیو‌هایی بسیار با کیفیت و مناسب تهیه کنید.
اما انجام اقداماتی نظیر خرید سه‌ پایه برای گوشی تلفن‌ همراه، افزودن پس ‌زمینه‌ای زیبا و دل‌ نشین، توجه ویژه به میزان و نوع نور پردازی، تهیه‌ی میکروفون و مواردی این ‌چنینی، با سرمایه‌ای بسیار کمتر و با صرف خلاقیت و نوآوری، امکان خلق ویدیو‌هایی را به شما می ‌دهد که توانایی رقابت با ویدیوی‌ هایِ بهترین و مجهز‌ترین استودیوها را داشته باشد. 

3) برچسب‌گذاری بهینه و مرتبط

مانند اینستاگرام، در یوتیوب هم استفاده از هشتگ‌ یا برچسب ‌ها به افزایش بازدید از ویدیو‌ی شما و به دنبال آن به بهبود سئوی یوتیوب منجر خواهد شد.
اما در استفاده از برچسب‌ ها باید توجه داشت که آن‌ ها باید با معنا و مفهوم ویدیوی شما، ارتباط داشته باشند ولی از زیاده ‌روی نیز پرهیز کنید.
10 تا 12 برچسب را می‌ توان بهترین و ایده‌آل‌ ترین تعداد ممکن در استفاده از برچسب ‌ها برای ویدیو به حساب آورد.

4) تشویق کاربران به لایک و کامنت‌ گذاری

لایک کردن کامنت‌ ها و نظرات کاربران، علاوه بر امکان شناسایی نقاط ضعف و قدرت شما، نشان از ارتباط و تعامل مخاطب با شما و کانال‌ یوتیوب شما است که طبق الگوریتم ‌های این موتور جستجو، به بهبود سئوی یوتیوب از طریق پی‌ بردن به مفید بودن ویدیو هم منجر خواهد شد.
طرح سوال داخل ویدیو یا در قسمت توضیحات، یکی از بهترین روش ‌ها برای تشویق کاربران به کامنت ‌گذاری است، قطعا وقتی کاربر احساس کند که نظرش را جویا شده‌اید، به ابراز آن تمایل بسیار بیشتری خواهد داشت.

5) ترغیب مخاطبان به سابسکرایب‌ کردن کانال 

اگر ویدیو‌های معروف‌ ترین یوتیوبرها تا یوتیوبرهای تازه ‌کار و مبتدی را با هم مقایسه کنید، یک نکته‌ی مشترک در هر دو خواهید یافت، تقاضای سابسکرایب‌ کردن کانال!
سابکسرایب یا عضو‌شدن در یک کانال، دقیقا مشابه فالو کردن یک صفحه در اینستاگرام است که موجب به نمایش در آمدن ویدیو‌های آن کانال در قسمت خانه یا Home مخاطب است و باعث دیده ‌شدن بیشتر ویدیو خواهد شد.
فعال‌ کردن قسمت زنگوله‌ هم، به مخاطب این امکان را می ‌دهد تا از جدید‌ترین ویدیو‌ی آن کانال باخبر شده و حتی یک ویدیو را هم از دست ندهد.
باید توجه داشت که لایک و کامنت کاربر، برای کوتاه مدت کاربرد‌ی و مهم است اما سابسکرایب یا عضویت در کانال، تاثیری طولانی و دائمی به توجه همیشگی مخاطب به شما خواهد داشت که این امر به طور چشمگیری باعث بهبود سئوی یوتیوب خواهد شد.
طبق الگوریتم ‌های جدید یوتیوب، اگر کاربر مدت زیادی به ویدیو‌های شما جلب نشود و از همه مهم تر  واکنشی نشان ندهد، سابسکرایب او غیر فعال خواهد شد، پس در ویدیو‌هایتان از مخاطبان بخواهید تا کامنت انگلیسی معنا داری را برای لغو عضویتشان، بگذارند.
6) افزایش طول زمان تماشای ویدیو 

هرچه کاربر تحت‌ تاثیر کار شما قرار بگیرد و به جای ترک زود هنگام ویدیو‌ی شما، زمان بیشتری را صرف تماشای آن کند، الگوریتم ‌های یوتیوب، آن ویدیو را مفیدتر و با ارزش‌ تر قلمداد کرده و راه را برای ورود آن به جمع ویدیو‌های برتر که بازدیدهای بسیار بیشتری را خواهند داشت، هموارتر می ‌کنند.
یکی از بهترین موارد در افزایش زمان تماشای ویدیو از سوی کاربر، استفاده از خلاقیت و تازگی و همچنین استفاده‌ی مناسب از تعلیق در سناریوی ویدیو به شمار می ‌رود. تعلیق، مخاطب را تا دقایق آخر ویدیو، میخکوب کرده و با غیر قابل پیش بینی ‌کردن آن، جذابیت را به اوج می ‌رساند.
یکی از اشتباهات رایج در این بخش، طولانی‌ کردن ویدیو است که نه تنها برای جذب مخاطب و سئوی یوتیوب مفید نیست، بلکه با عملکردی معکوس به خسته‌ کردن مخاطب و خروج او از ویدیو خواهد انجامید.
برای باخبر شدن از اطلاعات تکمیلی و تحلیلی زمان تماشای ویدیو، می ‌توانید در کانال خود به قسمت Creator Studio و سپس بخش Analytics قسمت زمان تماشا‌ی مخاطب مراجعه کنید.
در ضمن برای اطلاع از گزارش حفظ مخاطب نیز می ‌توانید از Creator Studio و بخش Analytics قسمت حفظ مخاطب را انتخاب نمایید تا با در اختیار داشتن اطلاعات و آماری دقیق و کاربردی، سیاست‌ های کلی کانال خود را تعیین کنید.

7) ایجاد پلی ‌لیست‌

ایجاد پلی‌ لیست یا لیست پخش کامل و جامع که کتگوری‌ ها و قسمت ‌های مختلف را به صورت تفکیک ‌شده به نمایش بگذارد، ضمن این که در سهولت تجربه‌ی کاربر و عدم سردرگم شدن او، نقش فوق‌ العاده با اهمیتی دارد، تا آن جا حائز اهمیت است که توجه ویژه به این مورد می ‌تواند در افزایش سئو یوتیوب نیز موثر باشد.
لیست پخش به خصوص برای آن دسته کاربرانی مفیدتر است که به کانال شما برای اولین بار مراجعه کرده‌اند و به دنبال موضوعی مشخص می‌ گردند که با رجوع به پلی لیست خلق شده توسط شما، به صورت دسته ‌بندی تمام ویدیوهای کانال شما را در مقابل خود می ‌بینند و به سادگی و به سرعت، به ویدیوی مد نظر خود می ‌رسند.

8) توجه به جزئیات آپلود ویدیو

توجه به نکات ریز حین بارگذاری ویدیو، می ‌تواند تفاوت ‌های بسیاری در نتیجه‌ی کار به وجود آورد.
از این نکات کوچک می ‌توان به توجه به انتخاب Cover یا تصویر بند‌ انگشتیِ مناسب برای ویدیو و حتی افزودن یک تکست کوتاه اشاره کرد که در تصمیم ‌گیری بسیاری از کاربران در انتخاب یا عدم انتخاب ویدیو برای تماشا، تاثیر گذار است.
از دیگر نکات کوچک نیز، می‌ توان به افزودن زیرنویس ‌ها برای افراد ناشنوا، کم شنوا و ویرایش نام ویدیو اشاره کرد، به عنوان مثال اگر نام ویدیوی شما rj1234.mp4 باشد با Rename کردن آن به نامی مشخص و علی ‌الخصوص دارای کلمات کلیدی ویدیو، به موفقیت ‌های تدریجی در زمینه‌ی سئو یوتیوب دست خواهید یافت.

9) فعالیت مستمر

یکی از مهم‌ ترین و در عین ‌حال دشوار‌ترین موارد بهبود سئوی یوتیوب، فعالیتی پیوسته و منظم است که شاید در ابتدای کار به این نکته نرسید که تا چه اندازه ویدیو گذاشتنِ پی در پی می تواند سخت و طاقت فرسا باشد!
مصرف انرژی زیاد، محدود بودن ایده‌ها، به تکرار افتادن و... را می ‌توان بزرگترین مانع سد راه خلق ویدیو‌های متعدد دانست.
اما باید توجه داشت که فعالیت مستمر و همیشگی، علاوه بر جذب اعضای جدید برای کانال، از ریزش اعضای قدیم نیز جلوگیری کرده و به طور کلی تفاوت میان بازنده ‌ها و برنده ‌ها در این عرصه را رقم خواهد زد.

10) زیر نظر داشتن رقبا

رقبایی که بسیار زودتر از شما فرآیند یوتیوبر شدن را طی کرده‌اند، می‌ توانند منبعی مفید و در عین حال رایگان، برای شما به شمار روند.
شما می ‌توانید با تحلیل رقبای خود، از اشتباهات آن ‌ها درس بگیرید تا مرتکب آن ها نشوید. در ضمن همیشه می‌ توانید نکات مهمی را از رقبای خود دریابید که شاید هرگز به ذهن خودتان نرسد.
به هرحال ارتقا و افزایش سئوی یوتیوب نیز مانند بسیاری از موارد در تجارت، کسب‌ و کارها، منوط به ارزیابی رقبا است.

کلام آخر

بهبود سئوی یوتیوب بیشتر از هر چیز به تولید محتوای ارزشمند و از همه مهم تر به خلاقیت و ایجاد ایده های ناب نیاز دارد. در کنار استفاده از تکنیک های بالا فراگیری و آموزش سئو نیز می تواند برای افراد علاقه مند که در فضای آن لاین فعالیت دارند و می خواهند وبسایت و یوتیوب خود را بهینه سازی کنند بسیار مفید و کاربردی باشد. برای آنکه از رقبای خود عقب نیفتید و یا حتی از آنان جلوتر حرکت کنید باید به فکر آموزشهای بیشتر و ایجاد توانایی و مهارت های بهتری باشید تا بتوانید کسب و کار خود را حتی در این شرایط کرونایی زنده و پویا نگه دارید. 

داستان عجیب دو تریدر برتر تاریخ که شما را شوکه میکندبهترین از نظر کاربران
داستان عجیب دو تریدر برتر ...
چرا باید یک عکاس شویمآخرین پست
چرا باید یک عکاس شویم