لگو وب سایت هوشمندان
جستجو

10 تکنیک کپشن ‌نویسی ِجذاب در اینستاگرام

چرا کپشن‌ نویسی مهم است؟

نوشته‌ی پایین تصاویر در اپلیکیشن اینستاگرام یا همان کپشن، علاوه بر تاثیر در سئو‌ی اینستاگرام موجب افزایش علاقه و توجه کاربران به صفحه‌ی شما، جذاب‌ تر شدن پُست و دریافت اطلاعات تکمیلی توسط کاربر خواهد شد.
بسیاری از افراد با تصور این که اینستاگرام صرفاً اپلیکیشنی مبتنی بر انتشار تصاویر و ویدیو‌های کوتاه است، از اهمیت کپشن ‌نویسی غافل شده و یک مطلب نا مفهوم، بی ‌‌ارتباط با تصویر، بدون رعایت ظرافت‌ ها و تکنیک‌ هایی که یک متن استاندارد به آن نیاز دارد و حتی گاهی کپی از منابع دیگر را به عنوان کپشن تایپ ‌کرده و کاربران را به‌ جای جذب کردن، بیشتر از صفحه فراری می ‌دهند!
حال که از اهمیت انکار‌ نشدنی کپشن ‌‌نویسی گفتیم، می ‌خواهیم به بررسی راه‌کارها و تکنیک ‌هایی بپردازیم که به شما در نوشتن یک کپشن جذاب و گیرا، کمک شایانی خواهد کرد.

10 تکنیک کپشن‌نویسی جذاب:

1) داشتن تسلط کافی روی موضوع

اولین گام برای نوشتن یک کپشن مناسب و جذاب، تسلط کافی روی بخش ‌های مختلف ِ موضوع مورد بحث است. اگر اطلاعات کافی از مسئله‌ی مورد نظر نداشته باشید، کاربران زیادی آمادگی لازم را دارند تا در قسمت کامنت‌ ها، اشتباهات شما را فریاد بزنند! اگر بخواهید متن را ویرایش کنید و کامنت ‌های کاربران همیشه در صحنه را پاک کنید، از لحاظ سئوی اینستاگرام امتیاز منفی دریافت خواهید کرد که بعد‌اً به ضرر صفحه‌ی شما خواهد بود.
پس اگر تسلط مناسبی روی موضوع ندارید، بهتر است قبل از کپشن ‌نویسی، به سراغ مطالعه و پژوهش درباره‌ی آن مسئله بپردازید. ضمناً مطالعه، به شما دایره‌ لغت گسترده‌تری نیز خواهد بخشید که در نوشتن متن کمک زیادی به شما خواهد کرد. 

2) ساده ‌نویسی

تا حد امکان از پیچیده‌ کردن مباحث در کپشن ‌نویسی خودداری کنید، بسیاری از افراد گمان می‌ کنند با استفاده از کلمات سنگین و کهن یا اصطلاحات پیچیده‌ی انگلیسی، می ‌توانند سواد و ذکاوت‌ خود را به رخ کاربر بکشد و مخاطب را شیفته‌ کند به گونه ای که کاربر برای تمام ‌کردن متن و سیراب ‌شدن از چشمه‌ی دانش، لحظه شماری ‌کند!
متاسفانه یا خوشبختانه، کاربر ِ بی‌ حوصله‌ی امروز در مواجهه با متن هایی که حاوی مطالب پیچیده و یا اصطلاحات نامفهوم باشد، بسیار بی ‌رحمانه برخورد کرده و با نثار کلماتی ترکیبی به نویسنده‌، مطالعه‌ی مطلب را ترک کرده و به کار دیگری مشغول می ‌شود، پس تا حد امکان در زمان نگارش، ساده ‌نویسی را در اولویت قرار دهید که می تواند مهم ‌ترین عامل در جذابیت کپشن‌ های شما باشد.
گفتنی‌ است که ساده ‌نویسی با نوشتن مقالات سنگین علمی یا هر مسئله‌ی پیچیده‌ی دیگر، تفاوتی ندارد، بلکه اگر توضیحات جامع و کاملی ارائه شود، بهترین امکان برای توضیح این مفاهیم خواهد بود.

3) کوتاه ‌نویسی

از آن زمان که افراد شیفته‌ی متن‌ های طولانی و جامع بودند، سال ‌ها گذشته و امروزه افراد حتی لطیفه ‌های نسبتا طولانی را هم نمی ‌خوانند چه برسد به کپشن شما که موضوعات متنوع و مختلفی را ممکن است در بر گیرد. به عنوان مثال بسته به عملکرد پیج و صفحه‌ی اینستاگرامی شما، کپشن‌ نویسی ممکن است از معایب و مزایای فلان روغن موتور، انواع لوازم آرایشی تا نقد‌ و بررسی فیلم و سریال یا فروش انواع لباس، متغییر باشد پس باید با رعایت اصل کوتاه ‌نویسی از خسته ‌شدن مخاطب هنگام مطالعه، اجتناب کنید.

4) طنز ‌نویسی

استفاده از کلمات و مفاهیم خنده‌ دار و جذاب، می ‌تواند نوشته‌ی شما را از حالت ملال ‌آور خارج کرده و موجب برقراری حس‌ نزدیکی و ارتباط مخاطب با نوشته‌ی شما خواهد شد و البته که کپشن‌ هم از این قاعده مستثنا نیست.
به کار بردن موضوعات مورد نظر در قالب طنزی روان و با مزه، نه تنها کاربر را تا آخرین کلمات نوشته در پُست شما نگه می ‌دارد بلکه ممکن است او برای تکرار تجربه‌ی خوبش از پُست شما، پست ‌های دیگر صفحه را هم تماشا کند و از هنر و ظرافت کپشن ‌نویسی شما مجددا لذت ببرد.
البته استفاده از قالب طنز و به کار بردن جملات خنده‌آور، یک ریسک به شمار می ‌رود و چنان‌ چه در این مسیر مشکلی پیش بیاید و مخاطب، نوشته‌ی شما را جالب و شیرین نیابد، نه تنها پست‌ های دیگر شما را نخواهد دید، بلکه در آینده نیز صفحه‌ی شما برایش جذابیت چندانی نخواهد داشت.

5) استفاده از ایموجی‌ها، علائم نگارشی و هشتگ ‌های مناسب

به‌کار بردن ایموجی ‌ها یا همان شکلک ‌ها در متن کپشن شما، رنگ و لعابی زیبا به آن می‌بخشد و در عین روان ‌تر کردن متن برای مطالعه به فهمیدن بهتر آن نیز کمک بزرگی خواهد کرد. ایموجی ‌ها همچنین در عمق بخشیدن به کپشن، فوق ‌العاده عمل می ‌کنند و در انتقال حس به مخاطب، بی ‌نظیرند.
باید اشاره کرد که استفاده از علائم نگارشی در کپشن ‌نویسی نیز علاوه بر زیبا‌تر کردن متن، به مطالعه‌ی صحیح آن منجر خواهد شد. 
هشتگ ‌گذاری مناسب و مرتبط همان‌طور که در بخش سئوی اینستاگرام نیز حائز اهمیت است، در تکمیل فرآیند مطالعه‌ی کپشن و پی ‌بردن به جنبه‌ های دیگر و بیشتر آن توسط مخاطب نیز موثر است.

6) به‌ روز و تِرِند نوشتن

شاید بسیاری از ما، تمایل زیادی به استفاده از موضوعات به‌ روز و محبوب که در سطحی وسیع مورد توجه مردم قرار‌گرفته یا به اصطلاح 《 تِرِند 》 شده، نداشته باشیم اما نمی توان انکار کرد که در صورت استفاده از این موضوعات، توجه و بازدید بسیار بیشتری نسبت به حالت عادی خواهیم داشت، از این رو در کپشن ‌نویسی نیز گاهی اشاره به مسائل روز و ترند شده، می ‌تواند به بازدید و استقبال بیشتر مخاطبان منجر شود.
البته گاهی زیاده‌ روی در استفاده از این نوع از نگارش، ما را به دام حواشی و بازخوردهای منفی نیز خواهد انداخت پس باید در اندازه و شدت استفاده از آن، منطقی و عاقلانه رفتار کرد.

7) استفاده از پاراگراف ‌‌های کوتاه

همان‌ طور که در بخش کوتاه‌ نویسی نیز اشاره شد، مخاطبان به دلایلی مختلف تمایل چندانی به مطالعه‌ی متون طولانی ندارند، پس این مورد حیاتی است که برای از دست ‌ندادن خواننده‌ و مخاطب خود، متن را به پاراگراف‌ های متعدد تقسیم کنید تا در نگاه مخاطب، کپشن شما کوتاه به نظر آمده و اشتیاق بیشتری برای مطالعه‌ی آن داشته باشد.
همچنین در مقوله‌ی کپشن ‌نویسی همچون سایر انواع نگارش، تفکیک بخش‌ ها و قسمت ‌های مهم نیز می‌ تواند حس بهتری به مخاطب ارائه داده و تجربه‌ی کاربری وی را بهتر کند.

8) دعوت کاربران به تعامل بیشتر

تعامل و ارتباط کاربران با صفحه‌ی اینستاگرامی شما، بهترین اتفاقی است که ممکن است رخ دهد، چرا که نشان می ‌دهد نه تنها آن ‌ها، صفحه‌ی شما را دوست دارند، بلکه خود را بخشی از صفحه‌ی اینستاگرام شما می ‌دانند و همین موضوع، مهم ‌ترین عامل پیشرفت پیج و بازدیدهای بیشتر آن خواهد بود.
اما گاهی به دلایل مختلف، کاربران تمایل چندانی به تعامل با صفحه‌ی شما ندارند و این شما هستید که می‌ توانید با اقداماتی نظیر طرح پرسش ‌ها و نظرسنجی‌ های چالش‌‌ برانگیز وجذاب در اواخر متن کپشن، آن‌ ها را به تعامل و ارتباط بیشتر با پیج ترغیب کنید البته توجه داشته باشید که بهتر است، پرسش ‌ها و سوالات یا نظر سنجی‌ های شما، مرتبط با کلیات متن بوده تا مخاطب بیشتر درگیر شود.

9) ویرایش

یکی از اساسی ‌ترین بخش‌ های کپشن ‌نویسی را به جرات می‌ توان ویرایش نهایی متن کپشن دانست. بخشی که در آن علاوه بر حذف موارد اضافه، ممکن است در پایان نوشته و بررسی کپشن، موارد مثبت و بسیار مفیدی هم به ذهن نویسنده برسد و به متن اضافه کند.
ویرایش علاوه بر یکپارچه‌ تر کردن متن از طریق اصلاح اشتباهات، به گزیده و سنجیده‌تر شدن آن نیز منجر شده و تجربه‌ی مطالعاتی بسیار دلنشین‌تری را برای مخاطب فراهم می ‌کند.

10) روخوانی نهایی

و اما می ‌رسیم به آخرین تکنیک یک کپشن ‌نویسیِ جذاب، که بسیاری از افراد به دلیل تنبلی یا کم ‌توجهی به آن عمل‌ نکرده و موجب زیر سایه رفتن کل تلاش خود می ‌شوند.
روخوانی نهایی، نویسنده را از مشکلات کلی و اشتباه های متنش آگاه کرده و تناقض هایی را که گاهی ناشی از بخش ویرایش بوده، آشکار می ‌کند، به عنوان مثال فرض کنید در نگارش اولیه‌ی کپشن چنین متنی نوشته شده باشد؛ " بیننده از تماشای این سریال لذت خواهد برد." 
حال به دلایلی در قسمت ویرایش، نویسنده تصمیم می ‌گیرد که به جای کلمه‌ی بیننده از بینندگان استفاده کند تا متنش جامع‌تر به نظر برسد، اما فراموش می‌ کند که کلمه‌ی " خواهد برد" را اصلاح کند و در آخر فعل مفرد به جای فعل جمع مورد استفاده قرار گرفته و همین اشتباه کوچک، کل وسواسی که نویسنده خرج کرده را تحت ‌الشعاع قرار می‌دهد.
این در حالی است که در روخوانی نهایی کپشن، نویسنده به سادگی متوجه چنین اشتباهاتی خواهد شد و قبل از انتشار پست، آن را اصلاح خواهد کرد و متنی بی ‌نقص تحویل خواهد داد.

کلام آخر

اپلیکیشن اینستاگرام‌ به عنوان یک رسانه‌ی محبوب و جهانی، پلتفرمی مناسب جهت هرگونه فعالیت تجاری و تبلیغاتی است و کیست که نداند این شبکه‌ی اجتماعی تا چه اندازه می ‌تواند درآمدزا باشد، از این رو توجه به تمامی جوانب آن از جمله کپشن‌ نویسی را باید به صورت اصولی و صحیح به انجام برسانیم. 

داستان عجیب دو تریدر برتر تاریخ که شما را شوکه میکندبهترین از نظر کاربران
داستان عجیب دو تریدر برتر ...
چرا باید یک عکاس شویمآخرین پست
چرا باید یک عکاس شویم