لگو وب سایت هوشمندان
جستجو

آشنایی کامل با فروشگاه ساز ووکامرس

معرفی مختصر ووکامرس

ووکامرس برای اولین بار توسط WooThemes, توسعه دهنده پوسته وردپرس توسعه داده شد، سپس وی  Mike Jolley و James Koster را استخدام کرد که بر روی fork of Jigoshop کار کنند که بعد ها نام آن به WooCommerce تغییر پیدا کرد. شایان ذکر است که نوامبر ۲۰۱۴ در سانفرانسیسکوی کالیفرنیا، یک کنفرانس با تمرکز بر تجارت الکترونیک با استفاده از WooCommerce برگزار شد که توانست 300 شرکت کننده را به خود جذب کند اما امروزه بسیاری از فروشگاه های اینترنتی از ووکامرس استفاده می کنند.

شاید ساده ترین تعریف برای فروشگاه ساز ووکامرس این باشد که ووکامرس یک افزونه برای مدیریت محتوای ووکامرس است و به تنهایی یک سیستم مدیریت محتوای مجزا نمی باشد.

ووکامرس یک سیستم فروشگاه‌ ساز است که به عنوان افزونه به هسته مدیریت محتوای وردپرس اضافه می شود، در این افزونه که برخی منابع معتقد هستند فقط یک افزونه است و فروشگاه ساز تلقی نمی شود، انتظارات و خواسته های مدیر فروشگاه اینترنتی را بر آورده می شود و به شما یا مدیر یک وبسایت امکان فروش محصولات و خدمات بر بستر وردپرس را می‌دهد. با راه‌اندازی یک وبسایت و فروشگاه اینترنتی می‌ توانید در هر نقطه ای که باشید با مشتریان خود در سایر شهرهای دیگر در تعامل باشید و افراد زیادی را برای باشگاه مشتریان خود جذب کنید. به وسیله استفاده از سیستم مدیریت محتوای وردپرس می‌ توانید یک فروشگاه اینترنتی بسازید و در آن محصولات خود را به‌‌ فروش برسانید و به این ترتیب کسب ‌و کار خود را رونق دهید و مشتریان جدیدی پیدا کنید.

با راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی و ضرورت آن در دنیای مدرن، مشتریان شما محدود به یک منطقه جغرافیایی نمی‌ شوند و بازار هدف شما بیش از آنچه فکر می کنید گسترده می شود و شما این امکان را دارید که علاوه بر مشتریان محلی از سایر نقاط جغرافیایی نیز مشتری جذب کنید و اجناس خود را به فروش برسانید و به کسب و کار خود رونق دهید.

ویژگی های ووکامرس

پس از نصب و فعال سازی ووکامرس در مدیریت محتوای وردپرس، به قابلیت های زیر دسترسی پیدا می کنید:

1- ووکامرس توسط تیم ووکارمرس فارسی کاملا بومی سازی شده و فارسی است.

2- تنظیمات و مدیریت ساده و آسانی دارد.

3- امکان ساخت کوپن تخفیف و کد تخفیف وجود دارد که با استفاده از این کوپن ها می توانید جشنواره‌ های فروش برگزار کنید.

4- امکان مشاهده جزییات کامل خرید و ساخت فاکتور.

5- ووکامرس، بیش از 80 درصد قالب‌ های مورد استفاده برای وردپرس را پشتیبانی می کند.

6- امکان فروش در همه کشورها یا اختصاص دادن به یک کشور خاص

7- امکان استفاده از درگاه‌ های پرداخت بانکی مختلف

9- امکان نقد و بررسی محصولات توسط خریداران

10- امکان بارگزاری نامحدود محصول با قابلیت درج تصاویر به صورت گالری

هزینه نصب ووکامرس

همان طور که گفته شد ووکامرس افزونه‌ای است، که روی مدیرت محتوای وردپرس نصب می شود و امکان ساخت فروشگاه را به مدیران سایت وردپرسی می‌ دهد. بنابراین پیش آن که اقدامی را انجام دهید، و حتی ووکامرس را دانلود کنید، باید اقدام به نصب وردپرس بر روی هاست خود کرده باشید.

بعد از آن که وردپرس را نصب کردید می توانید به نصب ووکامرس روی وردپرس بپردازید. علاوه بر هزینه‌ های گفته شده، هزینه‌ های جداگانه‌ای نیز برای ووکامرس لازم است.

یعنی اگر در نظر داشته باشیم موارد مورد نیاز برای نصب ووکامرس را از جهت هزینه آن، بررسی کنیم به شکل زیر خواهد بود:

1-تهیه دامنه که به صورت متوسط بین 5 تا 50 میلیون تومان بسته به انتخاب پسوند دامنه هزینه دارد.

2-خرید هاست مناسب برای یک فروشگاه اینترنتی مانند ووکامرس، که به صورت یک ساله بین 300 تا 15 میلیون تومان هزینه دارد.

3- طراحی قالب وردپرس که در صورت استفاده از قالب متوسط بین 600 تا 5 میلیون و در صورت استفاده از قالب اختصاصی بین 5 تا 50 میلیون تومان هزینه دارد.

4- اضافه کردن امکانات مورد نیاز و سفارشی سازی ووکامرس که عموما توسط افزونه ایجاد می‌شود. این گزینه هم مانند طراحی قالب ووکامرس در صورت استفاده از افزونه آماده بین 2 تا 5 میلیون و در صورت استفاده از افزونه اختصاصی بین 4 تا 15 میلیون تومان هزینه خواهد داشت. البته هزینه در حالت اختصاصی بسته به امکانات و حجم پروژه دارد.

5- گرفتن نیرویی جهت پشتیبان وردپرس برای رفع مشکلات فروشگاه که ماهانه هزینه‌ای برایتان دارد.

6- استخدام یک توسعه دهنده وبسایت های وردپرسی جهت افزودن امکانات بیشتر، البته این مورد هم بسته به حجم کار، در ماه بین 1 تا چند میلیون تومان هزینه دارد.

مزایای استفاده از فروشگاه ساز ووکامرس

به راستی دلیل استفاده از ووکامرس چیست؟ مزایای استفاده از آن چیست؟ به واسطه استفاده از ووکامرس شما می‌ توانید بر عملکرد فروشگاه های خود نظارت داشته باشید و علاوه بر آن امکان هر تغییری در طراحی آن را دارید. همان طور که قبلا هم گفته شد، این افزونه به‌راحتی با وردپرس ترکیب شده و به صورت کاملاً رایگان در اختیار کاربران قرار می‌ گیرد.

احتیاجی به خرید هاست و دامنۀ مجزا ندارید

هنگامی که از سیستم های پرتال فروشگاه ساز استفاده می کنید، نیازمند خرید دامنه و هاست جداگانه ای هستید، که خود این هاست و دامنه یک هزینه جدا و دردسر های جدگانه ای را برای شما به همراه خواهند داشت. به ویژه این که با گذر زمان و افزایش چشم گیر کاربران سایت شما، پهنای باند هاست خریداری شده پاسخگوی نیاز شما نخواهد بود و شما را مجبور می کند که میزان حجم بیشتری را خریداری کنید. ولی برای استفاده از فروشگاه‌ساز ووکامرس، نیازی به خرید هاست و دامنۀ جدا ندارید بلکه می توانید از هاست و دامنه مدیریت محتوای وردپرس استفاده می کند.

ووکامرس دارای قالب‌ های جذاب  و ایرانی می باشد

فروشگاه ساز ووکامرس، قالب‌ های متنوع و زیادی را در اختیار دارد که توسط توسعه دهندگان ایرانی طراحی شده است که برای ساخت فروشگاه اینترنتی می توان از آن ها استفاده نمود. به جرات می توان گفت در طراحی این قالب‌ ها، از به‌ روزترین روش‌ های طراحی سایت با تمرکز روی UI و UX استفاده شده است.

آپدیت های مدوام فروشگاه ساز ووکامرس

 امروزه با توجه به پیشرفت زیاد تکنولوژی و با توجه با شیوع بیماری کرونا، برای پیشرفت در کسب و کار  نیاز به ساخت وبسایت و یا طراحی وبسایت روز به روز در حال افزایش است و تقاضا بیش از پیش افزایش یافته است و روش‌ های جدیدی برای کسب درآمد از سایت ایجاد شده اند. ووکامرس نیز همگام با نیاز روز،  امکانات جدیدی را به سیستم خود اضافه می‌ کند. البته این امکانات ممکن است توسط توسعه دهندگان دیگر تحت عنوان پلاگینی برای ووکامرس عرضه گردد.

ووکامرس و سئو

به کارگیری روش های با اهمیت سئو محصولات، بهترین راه افزایش فروش در سایت‌ های فروشگاهی، بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو مانند گوگل است، در اصطلاح همان سئوی سایت می باشد. بستر لازم برای سئوی سایت‌ ها در فروشگاه ساز ووکامرس به خوبی رعایت شده است. همچنین شما می توانید با استفاده از افزونه های سئو که ابزارهای متعددی را در اختیار شما قرار می دهد سئو محصول خود را انجام دهید.

پشتیبانی از انواع محصولات

در فروشگاه ساز ووکامرس امکان خرید و فروش تمامی اقلام کالا و خدمات وجود دارد و آن ها را می توان چه به صورت خرید پستی و آنلاین و چه محصولات فیزیکی و دانلودی در اختیار کاربران خود قرار داد. در نتیجه می توانید تعداد نامحدودی محصول به همراه اطلاعات متنی و تصویری برای فروشگاه خود ایجاد کنید.

نصب و راه اندازی آسان:

نصب ووکامرس توسط مدیر وبسایت که توسط سایت های وردپرسی ساخته شده است نیاز به دانش فنی زیادی ندارد و اگر آشنایی اولیه با وردپرس داشته باشید به راحتی می‌ توانید ووکامرس را نیز نصب کنید اما برای تنظیمات بهتر و کارایی بیشتر می توانید ویدئو های آموزشی استفاده کنید.

معایب ووکامرس

بطور قطع می توان گفت هر سیستمی علاوه بر مزایای متعددی که دارد، دارای معایبی نیز می باشد که البته می توان برای آن راه حل مناسبی پیدا کرد. در ادامه معایب ووکامرس را بررسی می کنیم.

عدم وجود پشتیبان مشخص

 توسعه دهندگان و افراد متخصص زیادی در جهان وجود دارد که می توانند در پشتیبانی از ووکامرس در صورت نیاز به شما کمک کنند ولی متاسفانه تعداد زیادی متخصص نه تنها به شما کمک نمی کنند بلکه باعث سردرگمی می شوند و در پایان شما نمی دانید که پشتیبانی از این سیستم بر عهده کیست و نکته دیگر این است که شما اطلاعاتی از توانایی متخصصان ندارید و این مسئله باعث می شود که هنگام وجود یک مشکل در فروشگاه، ندانید چگونه مشکلات خود را حل کنید.  از همه مهم تر با توجه به عدم وجود پشتیبانی قوی و مشخص، اطلاعی از قیمت ها و دستمزد افراد متخصص ندارید و این خود یک مشکل بزرگ است. 

امنیت ووکامرس

 یکی از معایب ووکامرس که باعث نگرانی کاربران شده، این است که به تنهایی استراتژی های امنیتی ندارد و در اصل امنیت خود را از هسته وردپرس دریافت می کند، بنابراین باید امنیت فروشگاه خود را به یک متخصص بسپارند تا با خیالی راحت به کسب و کار خود بپردازند.

کلام آخر

قبل از هرچیز باید از خود سوال کنید که ووکامرس برای کار شما مناسب است؟ آیا می توانید به کسب و کار خود رونق ببخشید؟ آیا این سیستم فروشگاه ساز باعث افزایش مشتری های شما می شود؟ بعد از بررسی ویژگی های فروشگاه ساز ووکامرس می توانید به سوالات خود پاسخ دهید و تصمیم خود را بگیرید. فقط این نکته را فراموش نکنید که برای همۀ افراد و همه کسب‌ و کارها نمی‌شود یک استراتژی را در پیش گرفت و همچنین نمی توان بیان کرد که ووکامرس برای شما مفید و سودآور است و یا زیان آور؟ هر فردی با توجه به نیازهای خود و از همه مهم تر با بررسی دقیق بودجه‌ای که دارد و با توجه به معیارهایش می تواند فروشگاه سازی مناسبی را انتخاب کند.

داستان عجیب دو تریدر برتر تاریخ که شما را شوکه میکندبهترین از نظر کاربران
داستان عجیب دو تریدر برتر ...
چرا باید یک عکاس شویمآخرین پست
چرا باید یک عکاس شویم