لگو وب سایت هوشمندان
جستجو

7 اصل ضروری کمپین‌ های تبلیغاتی

اهمیت کمپین ‌های تبلیغاتی در دنیای امروز

کمپین ‌های تبلیغاتی به مجموعه فعالیت‌ های تبلیغاتی یکپارچه و مرتبط به هم در رسانه‌ های مختلف گفته می‌ شود که با استراتژی‌ های متفاوت به هر چه بیشتر دیده شدن و معرفی کردن برند، محصولات و خدمات شما کمک می ‌کند.
در دنیای رقابتی تجارت امروز، استفاده از اِلمان‌ های متفاوت در زمینه‌ های مختلف می ‌تواند ضامن موفقیت شما باشد و کمپین ‌های تبلیغاتی یکی از مهم‌ ترین اِلمان ‌ها است که هم در جذب و جلب توجه افراد نقش مهمی دارد و همچنین در حفظ و ارتباط مشتریان نیز نقش به سزایی دارد.
در گذشته باید ساعت ‌ها در موردتاثیر گذاری و نقش مهم تبلیغات در تجارت، بحث می‌ شد اما امروزه تقریبا دیگر کسی در مورد این موضوع بحث نمی کند و با کسب تجربه اکثر مردم حتی اقشاری از جامعه که زیاد درگیر این مسائل هم نیستند هم متوجه اهمیت تبلیغات شده‌ اند، به عنوان مثال برای خرید‌ مواد غذایی روزانه که از خریدهای کوچک در زندگی افراد است، آنها  در بین محصولات شرکت‌ های مختلف، اقلامی را می خرند که نام برند تولید کننده‌ی آن، در نظرشان آشناتر باشد. بنابراین در خرید محصولات و تولیدات در ابعاد بسیار بزرگتر و انتخاب‌ هایی بسیار دشوارتر، این نقش تبلیغات است که به کمک شرکت های نام آشنا می آید.
اما هر چه رقابت بین شرکت‌ ها و کمپانی ‌های مختلف بیشتر باشد، تفاوت در چگونگی تبلیغات، هوشمند، یکپارچه و مستمر بودن آن ‌ها می ‌تواند متمایز کننده باشد.
در این مقاله به 7 اصل مهم و ضروری در کمپین ‌های تبلیغاتی که می‌ تواند ضامن موفقیت شما باشد اشاره شده است.

اصول مهم در کمپین های تبلیغاتی

1) تعیین اهداف کمپین تبلیغاتی

اولین گام در پیاده‌ سازی یک کمپین تبلیغاتی موفق، مشخص نمودن اهداف کمپین تبلیغاتی و دستاوردهای مورد انتظار است که با اجرای این کمپین، باید به آن‌ ها دست یافت.
تعیین این اهداف در حوزه‌‌ی استراتژی ‌های کلی شرکت‌ ها است که بسته به تصمیم مدیران و سهامداران می‌ تواند کوتاه‌‌ مدت بوده و صرفا فروش بیشتر را حاصل شود یا با برنامه‌ای دراز مدت و مُدَوَن به جلب اعتماد مشتری و برند سازی منجر شود، مثلا شرکت A با اختصاص بودجه ‌ای برای کمپین تبلیغاتی‌ خود و مانور دادن روی ویژگی ‌های محصول یا محصولاتی خاص، به دنبال رسیدن به میزان فروش بیشتر و به تبع آن سود بیشتر است ولی شرکت B شاید حتی با اختصاص بودجه ‌ای بیشتر، بیشترین تمرکز کمپین تبلیغاتی‌ خود را حتی به قیمت از دست دادن سود، روی جا انداختن نام شرکت بین مردم و برجسته ‌کردن برند خود در بازار بگذارد.
اهداف و استراتژی های متفاوت در کسب و کارهای مختلف، تنوع در نحوه‌ی تبلیغات و نیاز به گسترشی روز افزون در این حوزه را به وجود آورده و پای رقابت را حتی به این عرصه هم کشانده است!

2) تعیین بازار هدف 

بازار هدف به محلی گفته می‌شود که عمده‌ی مشتریان، محصول و یا خدماتی را که یک شرکت ارائه می‌دهد، در آن‌ جا قرار دارند، به همین دلیل تبلیغات و بازاریابی در آن محل، برای شرکت از اهمیت بالایی برخوردار است، تمرکز و توجه مدیران و تصمیم ‌گیرندگان بیشتر معطوف آنجا است. برای رسیدن به اهداف کمپین های تبلیغاتی تعیین بازار هدف یکی از دغدغه های اصلی صاحبان مشاغل و کسب و کارهای جدید است. 
بازار هدف بسته به نوع تولیدات و خدمات هر شرکت، متفاوت است و حتی ممکن است در بازه ‌های زمانی مختلف جا به‌ جا شود، به عنوان مثال بازار هدف برای شرکتی که لوستر‌های لوکس تولید می ‌کند، بیشتر مناطق مرفه ‌نشین به شمار می ‌رود تا مناطقی که از لحاظ مالی در سطح پایین‌تری قرار دارند.

3) تبلیغاتی متناسب با کیفیت تولیدات و خدمات

یکی از بزرگترین و مهلک‌ ترین اشتباهات کسب و کار‌های مختلف در امر تبلیغات را می ‌توان اغراق در میزان و سطح کیفیت محصول یا خدمات ارائه شده دانست.
برخی از شرکت ‌ها برای این ‌که افراد بیشتری تحت‌ تاثیر کمپین تبلیغاتی آن‌ ها قرار بگیرد و مشتریان بیشتری به دست بیاورند، اقدام به نشر و استفاده‌ی اطلاعاتی، مغایر با ویژگی ‌های واقعی محصولات و خدماتشان می‌ کنند‌ و آن‌ ها را چندین مرتبه بهتر از چیزی که واقعا هست نشان می ‌دهند.
شاید در ابتدا با فریب و دروغ بتوانند میزان فروش خود را بالا ببرند ولی در ادامه به خاطر پیشرفت رسانه ‌های ارتباطی، هر مشتری فریب ‌خورده تبدیل به یک هشدار دهنده برای کسب ‌و کارهای فریب‌ کار می ‌شود که این یک تبلیغ منفی برای آن شرکت یا کارخانه است و می تواند بر میزان فروش همان محصول یا محصولات بعدی ‌تاثیر منفی بگذارد، اما این پایان ماجرا نیست! 
زیر سوال‌ رفتن نام شرکت و سلب اعتماد مشتری از برند هم در انتظار کسب ‌و کار متقلب است که جبرانش به هیچ‌ وجه ساده نیست!

4) استفاده‌ یکپارچه از رسانه ‌های مختلف با شیوه ‌های موثر

برای رسیدن به اهداف کمپین های تبلیغاتی ابزارهای زیادی وجود دارند که می توانید بدون دغدغه و با کمی تیز هوشی بهترین و تاثیر گذارترین آن ها را انتخاب کنید. یکی از مهم‌ ترین پارامتر‌های کمپین ‌های تبلیغاتی خوب، استفاده از رسانه‌ ها و شیوه‌ های تبلیغاتی مناسب و در ارتباط با هم است، مثلا دو شرکت A و شرکت B را در نظر بگیرید که با تولید محصولی مشابه قصد معرفی آن به مخاطبان را دارند.
شرکت A یک تیزر تبلیغاتی ساده می ‌سازد و از طریق تلویزیون و آگهی‌ های بازرگانی محصولات برند و شرکت خود را به مردم معرفی می ‌کند و پس از مدتی هم شاهد افزایشی نسبی در فروشش خواهد بود.
اما شرکت B یک تیزر تبلیغاتی خوش ‌رنگ و لعاب با حضور یک چهره شناخته شده می ‌سازد و در زمان‌ های مناسب از طریق تلویزیون منتشر می‌ کند، سپس با تبلیغاتی هدفمند و خلاقانه که مرتبط با تبلیغ قبلی است، پای محصولات و برندش را به فضای مجازی، بیلبورد‌های خیابانی، کاتالوگ‌ های مختلف و مجلات هم می‌ کشاند و با ایجاد یک کمپین، افراد بیشتری را تحت‌ تاثیر تبلیغاتش قرار می‌ دهد و نام برند و محصولش را برای مخاطبین، به نامی آشناتر بدل می‌کند.
خود شما بین محصولات مشابه شرکت A و شرکت B کدام را انتخاب می‌کنید؟

5) انتخاب زمان مناسب

زمان مناسب برای تبلیغ و معرفی هر محصول با محصولات دیگر متفاوت است، در واقع درست است که این زمان را مشتریان تعیین می‌کنند اما باید بدانید برای رسیدن به اهداف کمپین تبلیغاتی خود بهتر است، مناسب ترین زمان را بر اساس تولیدات و خدمات خود انتخاب کنید.
فرض کنید شما قصد تبلیغ یک کفش کتانی جوان پسند را دارید و به همین منظور یک تیزر تبلیغاتی با رعایت پارامتر‌های اصولی تهیه کرده‌اید و قصد نمایش آن در بین پیام‌ های بازرگانی تلویزیون را دارید، به شما دو زمان متفاوت پیشنهاد می ‌دهند،یکی ساعت 9 صبح و قبل از برنامه ‌های صبحگاهی تلویزیون و دیگری ساعت 11 شب و قبل از پخش زنده‌ی یک مسابقه‌ی فوتبال. شما کدام یک را ترجیح می‌دهید؟ مخاطبین محصول شما کدام زمان را برای تماشای تلویزیون انتخاب می ‌کنند؟
یا مثلا تبلیغ محصولی سرمایشی مانند کولر گازی در فصل زمستان چقدر می ‌تواند مناسب باشد؟ 
در فضای مجازی هم قطعا نمایش آگهی ‌ها و تیزر‌های تبلیغاتی در ساعاتی که مخاطبین هدف شما، فعالیت بیشتری در این محیط دارند هم تفاوت شگرفی با زمان‌ های دیگر دارد که در نهایت تاثیرش را روی فروش و برند‌تان مشاهده خواهید کرد.

6) برآورد بودجه‌ی تبلیغات

بهترین ایده‌ ها و کمپین ‌های تبلیغاتی با عدم آگاهی از میزان هزینه‌ ها و تناسب آن با توان مالی شرکت، سرانجامی به جز یک‌ سری تبلیغات نیمه‌ کاره و بدون هدف، که به دلیل به پایان نرسیدن و عدم تکمیل خط داستانی تبلیغات نه تنها اثر دلخواه را روی مخاطب نمی‌ گذارد بلکه ممکن است با این بی نظمی ها در نظر مخاطب به سهل ‌انگاری متهم شود و جدیت شرکت در کار زیر سوال برود! 
در ابتدای کمپین‌ های تبلیغاتی باید هزینه‌ ها و بودجه‌ی اختصاص یافته برای آن با محاسبات دقیق مشخص شود، ولی یک فرد با تجربه می ‌داند که باید مبلغی را هم به صورت اضافه کنار بگذارد چون ممکن است همه چیز آن گونه که او پیش ‌بینی کرده پیش نرود.

7) انتظار واقع‌گرایانه از نتیجه‌ی کار

نه بدبین باشید و نه خوش ‌بین! واقع‌ بینی یکی از مهم‌ ترین ارکان موفقیت در تجارت است. اگر بدبین باشید شاید اصلا به فکر ایجاد یک شرکت هم نیفتید چه برسد به کمپین‌ های تبلیغاتی! اگر بیش از حد خوش ‌بین باشید با راه ‌اندازی یک کمپین بزرگ و پر ‌زرق و برق با احتساب هزینه‌ های سنگین، وقتی به نتیجه‌ی دلخواه نرسیدید عطای بیزینس را به لقایش ببخشید و از میدان رقابت خارج شوید!
قطعا فردی موفق‌ تر است که با منطق و اقداماتی سنجیده، یک کمپین تبلیغاتی را از ابتدا تا انتها برگزار می ‌کند و سطح انتظاراتش را متناسب با سطح تبلیغات، توان مالی و تولیدی شرکتش قرار می‌ دهد، فرد واقع‌ بین دست به ریسک‌ های بزرگ و بدون برنامه‌ریزی نمی ‌زند و با سرعتی مناسب به پیش می ‌رود. چنین فردی با بازخوردها و فیدبک‌ هایی که از این کمپین دریافت کرده نواقص تبلیغات و تولیداتش را برطرف می‌ کند و روز به روز به جایگاه مد نظرش در بین رقبا، نزدیک ‌تر می‌ شود.

رسانه های موفق در کمپین های تبلیغاتی 

فکر می کنید کدام یک از رسانه های اجتماعی می تواند به شما در ایجاد کمپین های تبلیغاتی کمک شایانی کنند؟ اینستاگرام، توییتر و فیسبوک سه رسانه اجتماعی موفق و پر مخاطب هستند که می توانند در کمپین های تبلیغاتی شما نقش فعالی داشته باشند. یکی از مهم ترین رسانه های اجتماعی در ایران اینستاگرام است که به راحتی در دسترس میلیون ها کاربر ایرانی قرار دارد و توانسته به کسب و کار افراد به خصوص در دوران کرونا رونق خاصی دهد.  تبلیغات در رسانه های اجتماعی برند شما را به راحتی در ذهن مخاطب حک می کند و هزینه آن بسیار کمتر از تبلیغات تلوزیون و بیلبوردها در سطح شهر خواهد بود و این امر باعث شده که استفاده از این رسانه ها مورد استفاده کسب و کارهای کوچک و خانگی که با سرمایه کم کار خود را شروع کرده اند شود. علاوه بر رسانه های اجتماعی تبلیغ در موتور جستجوگر  گوگل نیز می تواند با هزینه بسیار کم ولی بازده هی زیاد به شما در میدان رقابتی تجارت کمک فراوانی کند. سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو برای کمک به عملکرد سایت و جذب بازدید کنندگان کمک فراوانی می کند. این یک ابزار  کاربردی برای کمپین تبلیغاتی نیست بلکه یک توانایی ویژه و منحصر به فرد است. همان طور که می دانید سئو یک فعالیت زمان بر است که زمان زیادی را باید صرف بالا بردن سایت و تولید محتوای ارزشمند کرد. شایان ذکر است که تولید محتوای مناسب و کارآمد کلید موفقیت شما در کمپین تبلیغاتی است و همچنین باعث می شود اهداف کمپین تبلیغاتی میسر شود. بازاریابی از طریق ایمیل نیز هزینه چندانی ندارد و از طریق آن می توانید کمپین تبلیغاتی خود را مورد محک و آزمایش قرار دهید. علاوه بر استفاده از این رسانه ها مهم ترین چالشی که پیش روی یک کمپین تبلیغاتی است تفاوت و جذابیت آن نسبت به رقبا است که می تواند اثری به یاد ماندنی روی مخاطبین و مشتریان خود بگذارد.

کلام آخر

کسب‌ و کارهای مختلف روز به ‌روز به کمک روش ‌های نوین و خلاقانه‌ی تبلیغاتی، سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص می ‌دهند و شرکت ‌های نوپا که قصد آغاز فعالیت تجاری خودشان را دارند باید میزان تلاش و نوآوری خود را بسیار افزایش دهند تا بتوانند در چنین بازاری دوام و پیشرفت لازم را داشته باشند.
تبلیغات هدفمند و مستمر در قالب یک کمپین، می‌تواند به طرز شگفت‌ آوری در کسب و کار شما تاثیر بگذارد و با صرف هزینه در آن، در آینده چندین برابر آن به حساب شما و شرکتتان باز خواهد گشت.
کمپین ‌های تبلیغاتی با آماده ‌کردن ذهن مخاطبین فعلی و مشتریان آینده‌ی شما، آن ‌ها را به خرید از محصولات یا استفاده از خدمات شرکت شما متقاعد می ‌نمایند و سپس وجه تمایز شما با رقبا را رقم می‌زنند.

اینستاگرام در بین رسانه های اجتماعی توانسته  با تعداد زیادی کاربر در رقابت با سایر رسانه های اجتماعی موفق تر عمل کند که این امر نشان از اهمیت این ابر رسانه اجتماعی در دنیا می دهد. این اپلیکیشن محبوب، کاربردی و یکی از بزرگترین رسانه های تبلیغاتی در دنیا است. بنابراین اهمیت آن در دنیای کسب و کار می تواند بیان گر اشتیاق و توانایی افراد برای افزایش اهمیت سئو در اینستاگرام شود که می توانید بیشتر با این موضوع آشنا شوید.

در انتها می توان به این موضوع اشاره کرد که سئو در دنیای تجارت یک مهارت ویژه برای دنیای رقابتی امروز است. برای آشنایی بیشتر از شما دعوت می کنیم به آموزش سئو مراجعه کنید.

داستان عجیب دو تریدر برتر تاریخ که شما را شوکه میکندبهترین از نظر کاربران
داستان عجیب دو تریدر برتر ...
چرا باید یک عکاس شویمآخرین پست
چرا باید یک عکاس شویم