لگو وب سایت هوشمندان
جستجو

خطایابی و راه حل رفع خطا در برنامه نویسی سی شارپ چگونه است

عملکرد مناسب در خطایابی برنامه نویسی سی شارپ

پس از آشنایی با مفاهیم کلی در زبان سی شارپ و یادگیری آن، مهم ترین کار خطایابی و ایجاد راه حلهای مناسب برای رفع خطا است. بنابراین ممکن است، برنامه نویس هنگام برنامه نویسی با خطا مواجه شود. تقریبا همه برنامه های تولید شده  که امروز می بینید حداقل از داشتن یک خطا و گاهی چند خطا رنج می برند. به طور کلی خطاها می توانند برنامه شما را مختل و یا با مشکلاتی مواجه کنند. خطا جزئی از عملکرد انسان و سیستم است و  انسان و یا سازمان ها تلاش می کنند که میزان خطای خود را کاهش دهند و یا به سطح صفر برسانند تا بتوانند بیشترین بازدهی را از عملکرد خود داشته باشند. همان طور که می دانیم دستیابی به این هدف که سطح خطای خود را به صفر برسانیم، غیر ممکن است. تا زمانی که عملکرد انسان ها در یک محیط پیچیده صورت بگیرد، خطا اتفاق خواهد افتاد و احتمال این امر  هنگامی که استرس، اضافه کاری و خستگی وجود دارد بیشتر می شود. مدیریت هماهنگ و منظم سازمان ها و انسان ها احتمال خطا و تاثیرات ناشی از آن را کاهش می دهد، بنابراین ما نمی توانیم سطح خطای خود را به صفر برسانیم اما مطمئن باشید که می توانیم آن را کاهش دهید. شایان ذکر است که آشنایی با مفهوم خطایابی برنامه نویسی سی شارپ می تواند به رفع خطاهای ما سرعت بیشتری بدهد. حال این سوال پیش می آید که مفهوم کلی خطا چیست، چگونه به وجود می آید و یا چگونه برطرف می شود؟

خطا، رفتار و یا عملکردی است که از یک فرد سر می زند ولی فرد قصد انجام آن را نداشته ولی این خطا از نظر مقررات و قانون پسندیده و مورد تائید نیست. به این خطاها به صورت عامیانه خطاهای غیر عمد می گویند یعنی فرد نخواسته بدون نیت قبلی خطایی را مرتکب شود و سریعا پس از مشاهده خطا و یا هشدار وجود خطا آن را رفع کند. در کل خطا مجموعه ای از اعمال انسانی است که از هنجارها، حدود و استانداردهای از قبل تعریف شده، طبیعی و قابل قبول تخطی نماید. مفهوم خطا در برنامه نویسی یک تصمیم یا رفتار نامناسب است که باعث کاهش اثر بخشی، ایمنی یا عملکرد در سیستم خواهد شد به طوری که از رسیدن مجموعه و یا سیستم به هدف جلوگیری کند. خطا موجب می شود یک وظیفه یا یک سیستم به شکلی تبدیل شود که از حدود پذیرفته شده فراتر رود و به عملکرد بقیه سیستم لطمه وارد کند. زمانی که کاربر برنامه خود را باز می کند و به اجرا در می آورد، ورد سی شارپ به صورت اتوماتیک ما را به دو صورت زبان میانی مایکروسافت کامپایل می کند که یکی از آنها اجرای برنامه همراه با اشکال زدایی است و دیگری اجرای برنامه بدون اشکال زدایی است و اجرای برنامه بدون اشکال زدایی، خطاهای برنامه را نادیده می گیرد. خطا در برنامه نویسی سی شارپ به گونه ای است که اگر به اشتباه، فرمول داده، نوشته نشود و یا فراموش گردد خطا رخ خواهد داد.

انواع خطا در برنامه سی شارپ 

برای خطایابی برنامه نویسی سی شارپ در ابتدا باید انواع خطاها را بشناسیم و آن ها را برطرف کنیم.

خطای کامپایلری 

یکی از خطاهای برنامه نویسی سی شارپ، خطای کامپایلری می باشد. این خطا از اجرای برنامه جلو گیری می کند و باعث عدم اجرای آن می شود. خطای کامپایلری شامل خطاهای دستور زبانی می باشد، به زبان ساده تر این خطا هنگامی رخ می دهد که برنامه نویس قواعد کد نویسی را رعایت نکرده باشد. یکی دیگر از موارد خطای برنامه نویسی کامپایلری خطایی است که وقتی از چیزی استفاده می کنید که نه وجود خارجی دارد و نه ساخته شده است. حذف فایل ها و یا دیتاها و اطلاعات ناقص در مورد پروژه ممکن است باعث به وجود آمدن خطای کامپایلری شود. استفاده از برنامه به وسیله برنامه دیگر نیز ممکن است باعث جلوگیری از اجرای برنامه و ایجاد خطای کامپایلری شود.

خطای منطقی 

یکی دیگر از خطاهای برنامه نویسی سی شارپ خطای منطقی است. خطای منطقی ،خطایی است که در اثر تغییر در یک منطق موجود در برنامه به وجود می آید. رفع این خطا بسیار سخت است زیرا برای یافتن خطا می بایست آن کد را تست کرد. نمونه ای از یک خطای منطقی برنامه ای است که دو عدد را جمع می کند ولی حاصل تفریق دو عدد را نشان می دهد. این در حالی ممکن است که برنامه نویس علامت عمل ریاضی را اشتباه تایپ کرده باشد.

خطای استثنا 

 یکی دیگر از خطای برنامه نویسی سی شارپ، خطای استثنا است. این نوع خطا هنگامی رخ می دهد که برنامه در حالت اجرا باشد. هنگامی که کاربر یک ورودی نامعتبر به برنامه بدهد بنابراین برنامه قدرت پردازش آن کد و یا آن دیتا را نخواهد داشت و برنامه نمی تواند آن را پردازش کند که این امر منجر به خطا در برنامه خواهد شد.

ابزارهای خطایابی برنامه نویسی سی شارپ

یکی از راه حل رفع خطاها استفاده از ابزارهای خطایابی برنامه نویسی سی شارپ است که خوشبختانه ویژوال استودیو و ویژوال سی شارپ این ویژگی را دارند که می توانند کمک زیادی به شما بکنند که این امر باعث صرفه جویی در وقت شما خواهد شد. وقتی در محیط کد نویسی در حال تایپ و نوشتن کد هستیم، یکی از ویژگی های بسیار مهم و مفید ویژوال استودیو این است که خطاهای ممکن برنامه را قبل از اجرای برنامه نشان می دهد که این خطایابی قبل از اجرای برنامه بسیار موثر است. در برنامه نویسی سی شارپ زیر کدهایی که دارای خطای کامپایلری هستند خط قرمز کشیده می شود و آن خطا را به صورت بولد نمایش می دهد تا برنامه نویس را از بروز آن کاملا آگاه سازد. زمانی که برنامه نویس با نشانگر ماوس خود بر روی این خطوط توقف و مکث کوتاهی کند، توضیحات خطا را مشاهده می کند که می تواند در جهت رفع این خطا اقدامات لازم را انجام دهد. ممکن است زیر برخی کدهای کامپایلری خط سبز کشیده شده باشد و به صورت بولد نمایش داده شود که این علامت خط سبز، نشان دهنده اخطار در کد می باشد اما با این تفاوت که به شما اجازه اجرای برنامه را می دهد. این خطاها در قسمت ErrorList یا همان لیست خطاها در وسط صفحه برنامه نویسی نشان داده می شود که به برنامه نویس کمک می کند خطاها، هشدارها و اشتباهات خود را مشاهده کند و آن ها را رفع کند. بنابراین هر زمان که برنامه با خطا، هشدار و یا اشتباهی مواجه شود این خطاها و هشدارها در لیست خطاها همراه با راه حل رفع خطاها نمایش داده می شود که این امر باعث می شود خطایابی برنامه نویسی سی شارپ برنامه نویس را دچار سردرگمی نکند و از همه مهم تر وقت گیر و کسل کننده نباشد. لیست خطاها دارای چندین ستون است که به طور کامل جزئیات خطاها را نمایش می دهند، به طوری که خطای شما در کدام فایل است و همچنین در کدام خط، در کدام ستون یا در چه موقعیت افقی قرار دارد و حتی نام پروژه خطا دار را نیز نشان می دهد.

در ستون Description برنامه نویسی سی شارپ، توضیحی از خطا را نشان می دهد که  به برنامه نویس در پیدا کردن خطا کمک می کند.

در ستون File برنامه نویسی سی شارپ، فایلی که خطا در آن اتفاق افتاده است، نشان می دهد.

در ستون Line برنامه نویسی سی شارپ، شماره خطی از فایل که دارای خطا را به برنامه نویس نشان می دهد.

در ستون Column برنامه نویسی سی شارپ، ستون یا موقعیت افقی خطا در داخل خط را نشان می دهد.

در ستون Project برنامه نویسی سی شارپ، نام پروژه ای که دارای خطا است، نشان می دهد.

 اگر کل برنامه دارای خطا باشد زمانی که برنامه را به اجرا در می آورید، پنجره Error بر روی صفحه نمایش نشان داده می شود که برنامه شما با خطا مواجه شده است و شما باید خطاهای لیست خطا را با دقت مشاهده کنید سپس محل وقوع خطا را بشناسید و خطاها را رفع کنید. با توجه به توضیحات بالا و ابزارهای خطایابی برنامه نویسی سی شارپ دیگر نگران خطا در برنامه خود نباشید. همه خطاها به شما نشان داده خواهد شد که با صرف کمی وقت و دقت می توانید به راحتی آن ها را رفع کنید!

خطایابی و راه حل رفع خطا در برنامه نویسی به چه صورت است؟

در لیست خطاها همه خطاها را به همراه راه حل رفع خطا نشان می دهد. در ادامه بعضی از خطاها در برنامه نویسی را برایتان به صورت مختصر یادآوری می کنیم.

ممکن است در برخی از موارد، برنامه نویس در زمان تایپ و نوشتن کدها در پایان دستور علامت سیمیکان را قرار نداده باشند که این عملکرد به صورت خطا هشدار داده می شود. راه حل رفع خطا این است که کاربر یک علامت سیمیکان را به کد خود اضافه نماید به همین راحتی!

ممکن است در بعضی موارد، برنامه نویس کدی را خلق کند که جز دستورها و زبان برنامه نویسی سی شارپ نباشد، بنابراین برای رفع این خطا کاربر باید کل دستور را حذف نماید. ممکن است در بعضی موارد، متغیر نمونه مقدار دهی اولیه نشده باشد که باید قبل از استفاده از متغیر آن را مقدار دهی اولیه کند. برخی از متغیر های نوع دو را نمی توان به متغیر نوع یک تبدیل کرد در این صورت می بایست با استفاده از متدهای تبدیل انواع به هم دو متغیر را یکسان کنیم تا تبدیل متغیر ها صورت گیرد. 

در برخی از خطاها ممکن است برنامه نویس نوع یا فضای نام متغیر نمونه را تعریف نکرده باشد، در این صورت جهت رفع خطا باید یک کلاس یا فضایی را به نام نمونه ایجاد کند.

 برخی از متدها مقدار برگشتی ندارند، اما بعضی از متدها مقدار برگشتی دارند که این امر باعث می شود برنامه نویس دقت کند که این متد در همه قسمت های کد دارای مقدار برگشتی باشد. 

در برنامه سی شارپ برخی از پیغام های سیستم جزء خروجی های برنامه محسوب نمی شود و فقط به منظور آن است که برنامه به صورت پیش فرض به اجرا در آمده است. جهت رفع خطا و اشکال زدایی می توان از قسمت منو کمک برنامه نویسی سی شارپ درخواست کمک نمود.

 شایان ذکر است گاهی برنامه سی شارپ متوقف می گردد و از شما درخواست ورودی می کند بنابراین به سادگی و با زدن دکمه inter می توانید از برنامه خارج شوید.

 یکی از ویژگی های بسیار خوب و مهم برنامه ویژوال استودیو این است که به سرعت می توان به کلاس ها و متدها دسترسی پیدا کرد. بنابراین اگر برنامه نویس اولین حرف دلخواه و یا مورد نظر خود را تایپ کند بقیه کدها به صورت فهرست وار برای کاربر نمایش داده می شود که کاربر می تواند با انتخاب یکی از این گزینه ها، گزینه مورد نظر خود را به اجرا در بیاورد. لیست فهرستی که به شما پیشنهاد می گردد، لیستی است که بیشترین تشابه را با نوشته شما دارد که می توانید با زدن یک گزینه، گزینه مورد نظر خودتان را انتخاب کنید. با تایپ کردن علامت نقطه در یک آکولاد می توانید با لیست پیشنهادی دیگری مواجه شوید. اگر بر روی گزینه ای که می خواهید انتخاب کنید لحظه ای و یا ثانیه ای مکث کوتاهی کنید توضیحی در رابطه با چگونگی عملکرد و یا رابطه آن مشاهده خواهید کرد. هر چه به پایان کد نزدیک می شوید لیست پیشنهادی محدودتر می شود. می توان ساده تر بیان کرد با تایپ حرف های بیشتر، لیست محدودتر می شود و تنها قادر به این است که دو کلمه را نشان دهد.

کلام آخر
  با مطالعه این مقاله می توانید به خود اطمینان دهید که اگر به برنامه نویسی علاقه دارید و یا حتی تصمیم دارید در این حیطه مشغول به کار شوید، می توانید از آموزش سی شارپ شروع کنید. مطالعه و بررسی در مورد این زبان شما را از اهمیت یادگیری زبان سی شارپ آگاه می کند. همان طور که می دانید این زبان برنامه نویسی یکی از بهترین و رایج ترین زبان های دنیا است. ما در این مقاله سعی کردیم انواع خطاها و راه حل رفع خطاها را با زبانی ساده برای شما بیان کنیم و به شما این اطمینان را بدهیم  که به مرور زمان پس از تکرار و تمرین در کدنویسی و برنامه نویسی به سرعت می توانید در برنامه نویسی سی شارپ پیشرفت چشمگیری داشته باشید. پس شروع کنید! 

داستان عجیب دو تریدر برتر تاریخ که شما را شوکه میکندبهترین از نظر کاربران
داستان عجیب دو تریدر برتر ...
چرا باید یک عکاس شویمآخرین پست
چرا باید یک عکاس شویم