لگو وب سایت هوشمندان
جستجو

چگونگی حذف یک صفحه وبسایت از نتایج گوگل

آیا حذف یک صفحه وبسایت از نتایج گوگل یک ضرورت است؟

بیشتر مدیران اعتقاد دارند که هر چقدر صفحات بیشتری در وبسایت خود و یا در نتایج گوگل برای نمایش دادن داشته باشند، میزان ترافیک بیشتری هم دریافت خواهند کرد. بنابراین تا امروز به شما آموزش می دهند که چگونه صفحات و نوشته های خود را انتشار دهید و در نتایج موتورهای جستجو به نمایش بگذارید، اما بهتر است که حذف یک صفحه وبسایت از نتایج گوگل را هم یاد بگیرید. همان طور که می دانید اهمیت بهینه سازی وبسایت ها در کسب و کار  یک اصل انکار ناپذیر است و از همه مهم تر نمایش صفحات سایت در نتایج گوگل تا زمانی اهمیت پیدا می کند که شما در وبسایت خود محتوا های با کیفیتی داشته باشید. اگر صفحات و مقاله های بی کیفیت زیادی وجود داشته باشند، نه تنها هیچ ارزشی به وبسایت شما نمی دهند، بلکه وبسایت شما را شلوغ می کنند! دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است بخواهید صفحات فهرست شده خود را از نتایج جستجو حذف کنید و شاید بتوان گفت بسیاری از آن ها سلیقه ای می باشد اما با این حال برخی از آن ها را در ادامه توضیح می دهیم :

تولید محتوای بی کیفیت
با تولید محتوای مناسب و جذاب در بستر اینترنت می توانید سایت خود را بهینه کنید و در دنیای تجارت و کسب و کار از رقبای خود سبقت بگیرید. اما تولید محتوای بی کیفیت و سطح پایین ممکن است به سئو شما آسیب جدی بزند. موتور های جستجو هنگام یافتن صفحات زیادی با محتوای بسیار کم، جریمه ای را در نظر می گیرد که رتبه بندی سایت شما را پایین می آورد. بنابراین ممکن است به حذف صفحه وبسایت از نتایج گوگل برای از بین بردن محتوای بی کیفیت ایندکس شده نیاز جدی داشته باشید.

اطلاعات خصوصی را بارگذاری کرده اید
ممکن است محتوای خصوصی مانند صفحات سیاست حفظ حریم خصوصی و یا صفحاتی که شامل اطلاعات و داده های محرمانه که برای وبسایت و تجارت شما بسیار مهم می باشد، بارگذاری کرده باشید که در صورت نمایه سازی ، بازدید کنندگان می توانند آن ها را جستجو کرده و به اطلاعات شما دسترسی پپیدا کنند که این امر برای شما خوشایند نیست.

وب سایت های هک شده
ممکن است هکر هایی به سایت شما نفوذ کنند و تعدادی صفحه را به وبسایتتان اضافه کنند که نمی خواهید این محتواها در موتور های جستجو بررسی شده و در نهایت به کاربر برسد، پس مجبور هستید این محتواهای ناخواسته که به وبسایت شما وارد شده، حذف کنید.

ریبرندینگ و تغییر نام تجاری
ریبرندینگ و تغییر نام تجاری از جمله اقداماتی است که بسیاری از  مشاغل و کسب و کار ها به صورت مداوم انجام می دهند. با این حال ، با تغییر نام تجاری خود این یک امر مهم است که اطلاعات مربوط به نام تجاری قدیمی و یا صفحاتی که اطلاعات قدیمی را به مخاطبان می دهند، حذف شود. بنابراین اگر کسب و کار خود را تغییر داده اید، و یا برند خود را به یک برند دیگری تبدیل کردید، فراموش نکنید که آن ها را از لیست نتایج جستجوی گوگل حذف کنید زیرا منجر به یک تجربه کاربری (UX) نامناسب می شود که وبسایت شما را کاملاً قدیمی می کند، در حالی که باید کاربران را به روز کرده و آن ها را به صفحاتی که مرتبط و به روز هستند هدایت کنید.

منسوخ شدن یک محتوا
بیشتر اوقات مشاغل نیاز به اطلاعات به روز شده ای دارند تا رشد و توسعه پیدا کنند. در واقع، عدم به روزرسانی مداوم اطلاعات و محتوا، ممکن است رتبه سئوی شما را در مسیر نزولی قرار دهد. محتوای به روزرسانی نشده در هر صفحه ای از وبسایت شما  که نادرست باشد و یا اطلاعات آن منسوخ شده باشد، فاقد ارزش است و واقعیت تجاری فعلی شما را به درستی نشان نمی دهد. در اینجا چند نمونه از صفحات ایندکس شده در گوگل که نیاز به حذف شدن دارند بیان شده است:

1- صفحات محصول یا خدمات که تولید آن ها متوقف شده اند.
2- محتواهایی که حساس به زمان هستند، مانند آگهی های مناسبتی
3- محتوایی که مربوط به تجارت شما نیست و ممکن است تبلیغ بوده باشد.
4- مقاله هایی با موضوعات متنوع مانند توصیه های بهداشتی، مطالعات علمی و یافته های پزشکی باید به روز باشد. به طور مثال، مردم دنیا در دوران اپیدمی کرونا از توصیه های پزشکی و بهداشتی موجود در سایت ها استفاده می کنند، اما بعد از گذر از این دوره می توان این توصیه ها را از وبسایت خود حذف کرد.

حالا چگونه می توانید درخواستی به گوگل بفرستید تا صفحه را که ایندکس کرده، از نتایج خود حذف کند؟ 

با ما همراه باشید.

روش های حذف یک صفحه وبسایت

در این مقاله برای حذف یک صفحه وبسایت از نتایج گوگل راهکارهایی ارائه شده که می توان از آن استفاده کرد. به روز رسانی مطالب جدید و یا حذف کردن مطالب قدیمی و یا محتواهای بی ارزش می تواند باعث بهینه سازی وبسایت شما شود. بهینه کردن وبسایت نتایج بسیار مثبتی برای شما دارد بنابراین برای یادگیری روشهای حذف یک صفحه وبسایت از نتایج گوگل بهتر است با حوصله و دقت ادامه مقاله را بخوانید.

1_ صفحات وبسایت خود را no-index کنید

ربات های موتور جستجو همانند گوگل، پیش از آن که یک صفحه از سایت شما را بررسی (index) کنند، کدهای مربوط به آن صفحه را می خوانند. هر صفحه از سایت شما می تواند حاوی یک سری دستورات برای این ربات ها یا همان خزنده ها باشد. معمولا در حالت پیش فرض، صفحات سایت دستور ایندکس شدن را از قبل دارند. یعنی اینکه به ربات ها اجازه می دهند تا صفحه مورد نظر را بررسی و ایندکس نمایند.

یکی از بهترین راهکار ها، برای حذف صفحه ایندکس شده از گوگل، شما می توانید دستورات صفحه را تغییر دهید. بنابراین شما یک قطعه کد را در داخل صفحه اضافه می کنید و به ربات ها عدم ایندکس این صفحه را اطلاع می دهید.

اگر وبسایت شما هنوز به طور کامل توسط خزنده های موتور های جستجو بررسی نشده باشد، دستور ایندکس نکردن یا همان noindex در هر صفحه، باعث می شود که ربات های موتور جستجو اصلا آن را بررسی نکنند. اما اگر  همان صفحه مورد نظر هم ایندکس شده باشد، قرار دادن این دستور سبب می شود که صفحه، به مرور زمان از ایندکس گوگل حذف شود.

حذف صفحات ایندکس شده در گوگل به کمک افزونه yoast seo
همان  طور که در مقاله "معرفی افزونه های سئو در مدیریت محتوای وردپرس" در مورد این افزونه توضیح داده شد، افزونه yoast seo، پرکاربردترین افزونه سطح وب در مورد بهینه سازی سایت است. برای حذف صفحات به منو تنظیمات افزونه yoast در همان صفحه یا مقاله رفته و گزینه اجازه دادن به موتور های جستجو را به "خیر" تغییر دهید.

2_ حذف صفحه ایندکس شده

دومین راه برای حذف یک صفحه از نتایج گوگل که از راهکارهای نسبتا اشتباهی است، حذف کامل صفحه است! در این راهکار، وبمستر به طور کامل صفحه مورد نظر وبسایت خودش را از داخل پنل مدیریت حذف می کند. اما در این حالت چه اتفاقی رخ می دهد؟ آیا این روش باعث تاثیر منفی در سئو سایت می شود، دلیل تاثیر منفی این عمل چیست؟

پس از آن که صفحه شما از داخل وبسایت حذف شد، به یک صفحه 404 تبدیل می شود و هر کاربری وارد وبسایت شما شود، با یک صفحه 404 مواجه می گردد.

علاوه بر این ممکن است از داخل وبسایت خود لینک های داخلی زیادی به این صفحه داده باشید که اصطلاحا به آنها لینک شکسته گفته می شود و این لینک ها هم تاثیر منفی روی سئو سایت شما دارند.

در نهایت بعد از گذشت مدتی ، صفحه مورد نظر بعد از کاهش رتبه، از گوگل حذف می شود اما در هر حال اثر منفی خود را روی سئو دارند. پس راه حل چیست؟ اگر قصد داشته باشیم url را از گوگل حذف کنیم، در عین حال صفحه مورد نظر را هم از سایت حذف نماییم، باید چه اقداماتی را انجام دهیم؟ 

3_ روش مناسب جهت حذف لینک های ایندکس شده از گوگل

برای پاسخ به سوالات بالا و مناسب ترین روش برای حذف یک صفحه از نتایج گوگل که می توان گفت که روش اصولی می باشد، در ابتدا باید طبق آموزش قبلی، به کمک افزونه سئو yoast صفحه مورد نظر را no-index کنید تا ربات های گوگل در اولین بازدیدشان از سایت شما، برای حذف آن صفحه از نتایج گوگل اقدام کنند.

بعد از این کار که حدود یک هفته زمان می برد،  باید صفحه را حذف کنید. اما برای جلوگیری از به وجود آمدن مشکل صفحه 404، نیازمند استفاده از مفهومی به نام ریدایرکت هستیم، برای انجام ریدایرکت نیز در افزونه yoast به قسمت تنظیمات افزونه رفته و گزینه تغییر مسیر را انتخاب کنید. url مورد نظر را در قسمت لینک ها جای گذاری کنید و منو موجود " 301" را برگزینید. حتی می توانیددر این قسمت تمام ریدایرکت های موجود در وبسایت خود را بصورت لیست شده مشاهده نمایید.

ریدایرکت 301 کابر را از لینک حذف شده به لینک جدید منتقل می کند. نکته حائز اهمیت این است که، این نوع از ریدایرکت اعتبار سئو صفحه شما را به صفحه جدید منتقل می کند.

کلام آخر

ممکن است صفحات بسیاری در یک وب سایت وجود داشته باشد، که بنا به شرایطی که در بالا ذکر شد مجبور باشیم تعدادی از آن ها را حذف نماییم. حال که روش حذف یک صفحه وبسایت از نتایج گوگل را مطالعه کرده اید می توانید با به کارگیری این روش ها در حق کاربران وبسایت خود لطف بزرگی کنید تا با خطای 404 رو به رو نشوند و به یک صفحه دیگر که شما تعیین می کنید منتقل شوند. ممکن است در ابتدا فکر کنید یادگیری روش های حذف صفحه وبسایت به اندازه یادگیری بهینه سازی سایت و یا تولید محتوا و یا استفاده از برنامه نویسان توانمند مهم نباشد اما اگر به این فکر کنید که شما موظف هستید به کاربر خود احترام بگذارید تا با یک سرچ ساده بتواند به آن چه می خواهد برسد، حتما با دقت این مقاله را می خوانید و نه تنها از آن لذت خواهید برد بلکه روش های گفته شده را به کار می گیرید!

داستان عجیب دو تریدر برتر تاریخ که شما را شوکه میکندبهترین از نظر کاربران
داستان عجیب دو تریدر برتر ...
چرا باید یک عکاس شویمآخرین پست
چرا باید یک عکاس شویم