لگو وب سایت هوشمندان
جستجو

1, 2, 3, 4 نکته‌ی مهم در بهینه‌ سازی وب سایت‌ ها

اهمیت بهینه سازی وب سایت‌ ها در کسب و کار و نکات بهینه سازی

امروزه وب سایت ‌ها در کنار صفحات شبکه‌ های اجتماعی، اصلی‌ ترین تریبون شرکت‌ ها و سازمان ‌ها برای معرفی محصولات و خدماتشان به شمار می‌ رود. با روند پیشرفت روز افزون دیجیتال مارکتینگ که جایگزین بازاریابی سنتی شده، اهمیت بهینه سازی وب سایت ‌ها بیش از پیش به چشم می ‌آید.
ابزاری که ضمن امکان معرفی محصولات جدید و خدمات نوین، امکان انتقال نظر مشتریان را در اختیار صاحبین آن قرار داده تا با فیدبک ‌ها و نظراتی که در مباحث مختلف از مردم می ‌گیرند، در جهت هر چه بی‌ نقص‌تر شدن مجموعه و محصولات و خدمتشان حرکت کنند.
در بازار تجارت جدید، رقابت بر سر برتری در نکات فنی و ظاهری وب سایت‌ ها به اوج خود رسیده و تمام مجموعه‌ ها روز‌ به ‌روز در جستجوی راه ‌هایی هستند تا تجربه‌ی کاربر در وب سایتشان را دلپذیر‌تر کنند، چرا که می‌ دانند اگر کاربر با رضایت از صفحه‌ی اینترنتی آنان خارج شود، یا مشتری دائم آنها خواهد شد و یا به احتمال زیاد یکی از مشتریان آینده آنها خواهد شد.
در این رقابت، قطعا کسب‌ و کارهایی که از  اهمیت بهینه سازی وب سایت خود غافل شده‌اند ضررهای غیر قابل جبرانی متحمل شدند. به طور مثال عده ای از اهمیت نام دامنه‌ی وبسایت بی خبر هستند و این اشتباه باعث شکست آنها در کسب و کارشان می شود و یا از همه مهم تر  از به ‌روز رسانی آن امتناع کرده‌اند و یا زمان زیادی است که نوآوری و خلاقیتی تازه در وب سا‌یت خود به‌کار نبرده‌اند و این افراد خیلی زود بازی را به رقبایی که با ایده ‌های جدید، بِکر، جدیت و تلاشی مثال‌ زدنی، نسبت به بهینه ‌‌‌سازی ‌وب سایت‌ ها  اقدامی جامع‌ کرده‌اند، واگذار خواهند‌ کرد.
بهینه ‌سازی وب سایت ‌ها با توجه زیاد و رعایت نکاتی ساده از راه‌ های مختلف امکان ‌پذیر است که در این مقاله سعی خواهیم کرد تا به این 4 نکته مهم و کاربردی بپردازیم

4 نکته‌ی مهم به منظور ایجاد بهینه سازی وب سایت ها

1) سرعت وب سایت، مشتریان هرگز به سایتی کُند و آهسته، باز نخواهند گشت.

در دنیای امروز که مردم حتی برای پخت ‌و پز غذا هم وقت و حوصله ندارند، به نظر شما به وب سایتی که بیش از زمان معمول طول می‌ کشد تا بارگیری شود، فرصت می‌دهند؟!
سرعت قسمتی اساسی از عملکرد وب سایت شماست، خواه هدف شما کاهش تماس‌ ها و مراجعه‌ حضوری مشتریان باشد، خواه هدایت ‌های هدفمند‌تر به واسطه‌ی ایجاد یک مرکز استرتژی دیجیتال، سرعت وب سایت شما می‌ تواند با ایفای نقشی بسیار مهم، شما را به اهداف‌ برساند و یا آن‌ ها را در حد رویا و خیال برای شما نگه دارد!
بیشتر افراد در حالی که منتظر بارگیری وب سایت مورد نظرشان هستند، اگر این بارگیری فقط چند ثانیه بیش از زمان معمول به طول بیانجامد، آن صفحه را ترک خواهند کرد. مثلا بر اساس پژوهشی و به گواه آمار، اگر بارگیری وب سایتی بیش از 3 ثانیه از زمان معمول بیشتر طول بکشد، بیش از 50 درصد کاربرانش را از دست می‌دهد!
همچنین مطالعات نشان داده که بین سرعت وب سایت و درآمد آن، رابطه‌ی مستقیم برقرار است، یعنی هرچه وب سایتی سریع‌تر باشد، از میزان درآمد بیشتری بهره‌مند خواهد بود.
یکی از عواملی که به شدت در کاهش سرعت وب سایت شما موثر است، تصاویر و ویدیو‌هایی هستند که در سایت بارگذاری کرده‌اید. باوجود این که وجود تصاویر و ویدیو‌ها بسیار برای وب سایت ‌ها مهم هستند ( در ادامه بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت ) و عملا عدم استفاده از آنان غیرممکن است، اما با به خرج دادن کمی وسواس و سلیقه می‌توان استفاده از موارد اضافی و غیر ضروری را به حداقل رساند و فقط موارد گلچین شده و مهم را آپلود کرد.
پلاگین‌ ها و افزونه‌ ها هم جزو مواردی هستند که به شدت می ‌توانند سرعت را پایین بیاورند. پس در استفاده‌ی بیش از حد از آن‌ ها باید خودداری شود و در مورد افزونه‌ های لازم و ضروری هم گفتنی است که اگر آن ‌ها به درستی نصب و تنظیم شده و به موقع آپدیت‌ ها و به‌روز رسانی ‌ها را دریافت کرده، اثر منفی آن ‌ها بر سرعت وبسایت به طرز چشمگیری کاهش می‌یابد.
اگر بخواهید سرعت وب سایت خود را بسنجید، می‌توانید از سایت‌ های معتبری استفاده کنید که از بهترین‌ و معروف‌ترین آنان می‌توان به GTmetrix اشاره کرد که با ارائه گزارشات کامل از وب سایت شما، بررسی‌ های مختلف نظیر سرعت بارگیری و حتی سرعت لود بر اساس اینترنت ‌های متفاوت، بسیار به شما کمک خواهد کرد که به درک جدیدی از وب سایت خود برسید.
از دیگر سایت‌ های خوب و کاربردی دیگر نیز می ‌توان به Pingdom Tools, Web Page Analyzer و Websitpulse اشاره کرد. 

2) پُر بار بودن وب سایت، خود را به جای مشتری بگذارید!

همواره در امور مختلف تجاری، اگر خود را به جای مشتری بگذارید، دیدگاه بسیار بهتر و واقع ‌بینانه ‌تری نسبت به مسائل خواهید یافت. فرض کنید بیزینس شما در حوزه‌ی مبلمان باشد و وب سایت شما، مکانی برای تماشا و مقایسه‌ی محصولات مختلف نزد خانواده‌ ها است.
حال بیایید خود را به‌ جای مشتریان‌ بگذارید.
شما یک مادر شاغل هستید که مشغله‌ های داخل و خارج از خانه، میزان زیادی از حوصله و انرژی‌ شما را هدر داده و حال نشسته ‌اید پای لپ‌ تاپ می خواهید تنوعی در مبلمان خود بدهید.
وارد وب سایت شده‌ اید و مطالب آن‌ قدر بد و اغراق ‌آمیز نوشته شده‌اند و یا از بس بدون دسته ‌بندی ‌های مشخص و تفکیک مناسب قرار داده شده اند، که اصلا به آن چه که می ‌خواهید نمی‌ رسید و یا آن‌ قدر مطالب به منظور با شکوه جلوه کردن طولانی و پیچیده هستند که نه می‌ توانید  و نه می ‌خواهید با آن ارتباط برقرار کنید! آن وب سایت را ترک می ‌کنید و به وب سایت دیگری مراجعه می ‌کنید.
به همین سادگی یک مشتری را به رقبایتان هدیه دادید، چون سعی کردید او را تحت تاثیر قرار دهید و یا بدتر از آن، مشتری چندان برایتان مهم نبوده است!
تجربه نشان داده که اگر کاربر از وب سایتی با رضایت خارج شود، به احتمال بسیار زیاد باز هم به آن سَر خواهد زد، پس با قرار دادن خود به جای کاربر یا مشتری، مطالب و محتواهایی اعم از متنی، تصویری، پادکست، ویدویویی را قرار دهید که نیاز مشتری که اصلی ‌ترین عامل ورودش به وب سایت شما است، برطرف کند.  تولید محتوای متنی و بازی با واژگان یکی از مهم ترین پل های ارتباطی شما و مشتریان است. البته باید هوشیار باشید و از ایجاد محتوای تکراری برای وبسایت خود بر حذر باشید، البته می توانیم با استفاده از تگ کنونیکال این مشکل را حل کنیم.
بهینه سازی وبسایت می تواند با ارائه‌ی مطالبی جذاب، مفید و کاربردی، به ساده ‌ترین شکل ممکن کاربر را به مقصودش برساند و به صاحبان کسب و کار نیز سود فروانی برساند.

3) اگر خود شما پس از ورود به وب سایتی، در صفحات آن فقط محتوای متنی ببینید و به جز نوشته یا لینک‌ های مختلف، هیچ چیز دیگری به چشمتان نخورد، چه حسی در مورد آن وب سایت خواهید داشت؟
آیا به جز کسالت و بی ‌روح بودن، حس دیگری از آن صفحات گرفته‌اید؟
استفاده از محتوای تصویری و ویدیویی علاوه بر تاثیر بسیار مثبت بر سئو وب سایت‌ شما در ایجاد احساسات در مخاطب، برقراری ارتباط بین فرد و وبسایت شما، بهبود تجربه‌ی کاربری او و در نهایت در افزایش بازاریابی، نقش بسزایی خواهد داشت. اهمیت بهینه سازی وبسایتها خیلی بیشتر از آنکه شما فکر می کنید مهم و ضروری است و یکی از مهم ترین نکات این فرایند تولید محتوا برای موفقیت در سئو است که این امر یک اصل حیاتی برای موفقیت در کسب و کار شما است.
اما محتواهای تصویری تمایل عجیبی به کُند کردن وب سایت و کاهش سرعت آن دارند، ولی از آن‌ جا که برای وب سایت ‌ها بسیار مهم‌ هستند نمی‌ توان از آن‌ ها چشم پوشی کرد ولی با ترفند‌هایی می ‌توان اثر آن‌ها بر سرعت را به حداقل رساند. 
از این ترفند‌ها می ‌توان به بهینه ‌سازی حجم تصاویر و ویدیوها به کمک نرم‌ افزار‌ها و وبسایت ‌های مختلف اشاره کرد.
از جمله‌ی این وب سایت ‌ها می توان به Compressnow ، Imagecompressor، TinyPING اشاره کرد که ضمن در اختیار قرار دادن امکاناتی عالی برای شما، به سادگی و با چند کلیک ساده شما را به هدفتان می ‌رسانند.
از جمله‌ی نرم‌ افزارها برای فشرده‌کردن تصاویر و کم کردن حجم آنان هم می‌توان به نرم افزار دانلود Photo & Picture Resize برای اندروید، PIXresizer برای ویندوز و Image Size برای iOS اشاره کرد. همچنین می‌توان برای کم کردن حجم ویدیو‌ها به برنامه‌ی Video Compressor Premium برای اندروید، برنامه‌ی Advanced Video Compressor برای ویندوز و برنامه Compress Videos & Resize Video برای iOS اشاره کرد.
در نهایت می ‌توان گفت هرچه فایل محتوا‌ی تصویری و ویدیویی حجیم ‌تر و بهینه ‌‌سازی کمتر باشد، سرعت وبسایت کاهش خواهد یافت.

4) ریسپانسیو بودن وب سایت، اکنون مهم ‌تر از هر زمان دیگر!

ریسپانسیو بودن یا واکنش‌ گرا بودن به معنای نمایش وبسایت متناسب با نوع دستگاهی است که از آن استفاده می‌ کنیم، به عنوان مثال یک وب سایت ریسپانسیو، در صفحه‌ی دسک تاپ کامپیوتر و لپ ‌تاپ به نوع استاندارد و عادی نمایش داده می‌ شود ولی در صفحه نمایش گوشی‌ های موبایل به صورت خلاصه ‌تر و متفاوتی نمایش داده می ‌شود.
ریسپانسیو بودن وب سایت در ارتقای تجربه‌ی کاربری، نقشی غیر قابل انکار دارد و ضمن تسریع در بارگیری، منجر به استفاده‌ی بهینه‌ی کاربر با توجه به شرایطش می ‌شود.
این موضوع امروزه آن ‌قدر اهمیت پیدا کرده که دیگر کمتر سایت بزرگی را می ‌توان یافت که در همه‌ی صفحات، به صورت واحد و با فرم یکسان نمایش داده شود و حتی این مسئله روز به ‌روز از نظر گوگل در سئو سایت نقش مهم ‌تری دارد و تقریبا به یک الزام تبدیل شده تا امتیازی مثبت!

کلام آخر

دیگر فرقی نمی ‌کند که کسب‌ و کار شما در چه سطحی قرار دارد، چه با سرمایه و پرسنلی محدود مشغول فعالیت هستید، چه به درجه‌ای رسیده باشید که حتی محصولاتتان را به کشور‌های دیگر صادر کنید، توجه به دیجیتال مارکتینگ باید در صدر تصمیمات شما جای داشته باشد.
وب سایت ‌ها به ابزاری فوق‌ العاده مهم در امر تجارت امروز تبدیل شده‌اند، ابزاری که سالیان قبل به عنوان میهمانی تازه ‌وارد به حساب می ‌آمد، اکنون جزء جدا نشدنی هر بیزنس و تجارتی شده، چه نوپا چه قدیمی.
پس توجه به بهینه سازی وبسایت ها می ‌تواند تفاوتی بزرگ در کسب‌ و کارهایتان رقم‌ بزند و به شما کمک کند که این راه طولانی را سریع تر  طی کنید. با توجه به نکات بالا اهمیت سئو و فراگیری آن و کسب این توانایی می تواند به شما کمک شایانی کند بنابراین آموزش سئو اکیدا به شما پیشنهاد می شود!

داستان عجیب دو تریدر برتر تاریخ که شما را شوکه میکندبهترین از نظر کاربران
داستان عجیب دو تریدر برتر ...
چرا باید یک عکاس شویمآخرین پست
چرا باید یک عکاس شویم