لگو وب سایت هوشمندان
جستجو

نرم افزار متاتریدر

آشنایی با نرم افزار متاتریدر

افرادی که در بازارهای مالی فعالیت دارند به منظور انجام معاملات خود از یک پلتفرم معاملاتی بهره می‌ برند. متاتریدر که یکی از معروف ترین نرم افزارهای معاملاتی است، توسط شرکت نرم افزاری روسی MetaQuotes در سال 2005 طراحی و منتشر شد، نرم افزاری است که امروزه همه بروکرهای دنیا برای دسترسی معامله‌ گران خود به بازار فارکس و به منظور انجام معاملات خرید و فروش از آن بهره می‌ برند. 

نرم افزار معاملاتی متاتریدر به منظور انجام معاملات در بازارهای CFD و فارکس مورد استفاده واقع می‌ شود. هر یک از کارگزاران بازار ارز و فارکس برای مشتریان خود نسخه خاص این نرم افزار را فراهم می‌ نمایند تا از این طریق بتوانند سهم زیادی از این بازار رقابتی را، از آنِ خود کنند. شایان ذکر است که نسخه‌ های گوناگون این نرم افزار که به وسیله کارگزاران و شرکت‌ های متعدد عرضه می شوند دارای تفاوت‌ های اندکی هستند. البته در برخی موارد هم این تفاوت‌ ها مهم و اساسی نیز می‌ باشند. انتخاب یک ورژن خوب و مناسب از متاتریدر که به وسیله یک بروکر مجاز و با تجربه عرضه شده باشد، اصولی مهم و از نیازهای اولیه در بازار فارکس و CFD محسوب می‌ شود. البته باید توجه داشته باشید که کارگزاران زیادی هستند که هیچ نسخه‌ای از این نرم افزار را عرضه نکرده‌اند، بنابراین همه نیازهای تجاری مشتریان را به طور آنلاین بر روی سایت خود ارائه می‌ دهد. در این مقاله سعی داریم شما خوانندگان عزیز را هرچه بیشتر با این نرم افزار آشنا کنیم. همچنین نرم افزار معاملاتی متاتریدر دارای دو نسخه 4 و 5 می‌ باشد که به ترتیب در سال 2005 و 2010 ارائه شده‌اند. در ادامه با تفاوت‌ هایی که این دو نسخه از متاتریدر دارد آشنا خواهید شد.

ویژگی‌ های نرم افزار معاملاتی متاتریدر

از ویژگی‌ هایی که این نرم افزار معاملاتی متاتریدر دارد می‌ توان موارد زیر را نام برد:

  • مشاهده نمودارها
  • دسترسی راحت به قیمت لحظه‌ای
  • دریافت اخبار
  • امکان استفاده از ابزار خطی و ترسیمی و اندیکاتور
  • انجام معاملات خرید و فروش

افزون بر موارد فوق، با وجود متاتریدر، کاربر قادر است تا اکانت دمو یا همان آزمایشی و نیز اکانت ریل یا همان واقعی را ایجاد نماید. 

در ادمه با ویژگی‌ های اختصاصی نرم افزار معاملاتی متاتریدر 4 و 5 آشنا خواهید شد.

ویژگی‌ های متاتریدر 4

از ویژگی‌ های نسخه 4 نرم افزار معاملاتی متاتریدر می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دارای طیف وسیعی از تایم فرم نمودارها به منظور عملیات متعدد معاملاتی می‌باشد.
  • دارای بیش از 50 اندیکاتور توکار برای تجزیه و تحلیل تکنیکال است که به منظور بررسی بازار فارکس و همچنین انتخاب بهترین زمان برای باز کردن و بستن معامله شما را یاری خواهد کرد.
  • سیستمی مدرن برای معاملات خودکار است.
  • معاملات با توجه به رمزنگاری پیچیده از امنیت برخوردارند.

ویژگی‌ های متاتریدر 5

از ویژگی‌ های نسخه 5 نرم افزار معاملاتی متاتریدر می‌ توان موارد زیر را نام برد:

  • متاتریدر 5 نرم افزاری چند زبانه است.
  • عمق بازار را نمایش می‌دهد.
  • با استفاده از فناوری МТ5 Bridge شما می‌ توانید به نقدینگی بین بانکی دسترسی داشته باشید.
  • زبان متاتریدر 5، MQL5 می‌ باشد که عملکرد بالایی به منظور ایجاد مشاوران معاملاتی و اندیکاتورهای متعدد دارد.
  • شما با استفاده از متاتریدر 5 به پایگاه اندیکاتورهای تکنیکال رایگان Code Base که برای تجزیه و تحلیل موثر بازار فارکس می‌باشد دسترسی دارید.
  • متاتریدر 5 با اتوتریدنگ محیط تست مجازی قدرتمند، کاملا سازگار است.
  • و غیره.

تفاوت نسخه 4 با 5 نرم افزار معاملاتی متاتریدر

شرکت MetaQuotes پس از این‌ که نسخه 4  این نرم افزار (MT4) را در سال 2005 عرضه کرد، در حالی اقدام به انتشار متاتریدر 5 (MT5) نمود که مشاهده کرد بازار معاملات جدید نیاز به انتشار نسخه‌ای جدید از این نرم افزار دارد. در واقع هدف اصلی این کمپانی از عرضه نسخه 5 نرم افزار معاملاتی متاتریدر این بود که قابلیت‌ های جدیدی ارائه کرده و بهبودهایی در نسخه قبلی ایجاد نماید. مهم‌ ترین تفاوتی که بین متاتریدر 4 و 5 وجود دارد زبان MetaQuotes می‌ باشد به طوری‌ که در نسخه 4 از MQL4 و در نسخه 5 از MQL5 استفاده می‌ شود. علاوه بر این در MT5 یک تقویم همگام شده فاندامنتال(تحلیل بنیادی-نوعی تحلیل یا پیش بینی از طریق نمودار) وجود دارد که اندیکاتور(نشانه های) منحصر به فردی را نشان می‌ دهد و همچنین امکان آزمایش بر مبنای ورودی را فراهم می‌ نماید. هر چند واقعیت این است که دو نسخه مذکور تفاوت‌ های زیادی با همدیگر ندارند اما در ادامه جزئیات آن‌ ها آورده شده است. با بررسی تفاوت‌ های بین دو نسخه 4 و 5 این نرم افزار، می‌ توانید پلتفرم معاملاتی مناسب خود را بیابید.

  • تعداد سفارش‌ های قابل اجرا در نسخه 4 متاتریدر 3 سفارش و در نسخه 5 آن 4 سفارش می‌ باشد.
  • تعداد اندیکاتورها در نسخه 4، 30 و در نسخه 5، 38 است.
  • تعداد سفارش‌ های معلق در نسخه 4، 4 سفارش و در نسخه 5، 6 سفارش می‌باشد.
  • استفاده از نسخه 4 متاتریدر بسیار ساده است اما استفاده از نسخه 5 آن کمی سخت می‌باشد.
  • ابزارهای تحلیل در نسخه 4 متاتریدر 33 عدد و در نسخه 5، 68 عدد است.

علاوه بر تمامی موارد ذکر شده باید گفت که از نظر قابل دسترس بودن در بروکرها در نسخه 4 بسیار زیاد و در نسخه 5 آن خیلی زیاد نیست.

چرا باید از متاتریدر استفاده کنیم؟

از دلایل استفاده از متاتریدر می‌ توانیم موارد زیر را نام ببریم:

  • به راحتی می‌توان آن را دانلود و نصب نمود.
  • تنظیمات آن بسیار آسان است.
  • امکان انجام تنظیمات سفارش ترید در آن وجود دارد.
  • دارای معاملات برنامه‌ ریزی شده و هدفمند است.
  • از قابلیت‌ های تجاری بالایی برخوردار است.
  • امکان پیگیری نوسانات قیمت و نمودارها در آن فراهم است.
  • امکان مرور تریدرهای قبلی در آن وجود دارد.
  • امکان بارگذاری اسکریپت و همچنین انجام خودکار معاملات با استفاده از آن وجود دارد.

آشنایی با محیط نرم افزار معاملاتی متاتریدر

شاید در ابتدا کار کردن با این نرم افزار دشوار به نظر آید اما با یادگیری بخش‌ های مختلف این نرم افزار به راحتی می‌ توانید کار با آن را بیاموزید و در راستای هدفی که دارید از آن بهره ببرید. متاتریدر دارای چند بخش متعدد می‌ باشد که در ادامه با هریک از این بخش‌ ها آشنا خواهید شد.

Main Menu(منوی اصلی): همه دستورات و توابعی را که می‌ توانید در نرم افزار معاملاتی متاتریدر اجرا نمایید در این بخش گنجانده شده‌اند.

Toolbars(نوار ابزار): متاتریدر دارای 4 نوع نوار ابزار می‌ باشد که این جعبه ابزارها کپی از دستورات و توابعی می‌ باشد که در Main Menu قرار دارند. شما می‌ توانید توابع و همچنین دستوراتی را که بیشتر از آن‌ ها استفاده می‌ کنید در بخش نوار ابزار قرار دهید. در این صورت سرعت دسترسی‌ شما بالا می‌ رود.

Market Watch(مارکت واچ): پنجره مارکت واچ دارای نمادهای معاملاتی است. با استفاده از این پنجره شما قادر به کنترل نمودارهای قیمتی و موقعیت‌های معاملاتی می‌باشید.

Depth of market(عمق بازار): عمق بازار نشان می‌دهد که وضعیت کنونی بازار برای نماد انتخابی چگونه است. با استفاده از این بخش به راحتی قادر به مدیریت معاملات خود خواهید بود.

Data Window(پنجره داده): معامله‌گر در این پنجره می‌ تواند اطلاعاتی را در خصوص قیمت‌ ها، اکسپرت و همچنین اندیکاتورهایی که بر نماد معاملاتی اعمال شده‌اند، مشاهده نماید. در واقع باید گفت که شما در این پنجره کاری نمی‌ توانید انجام دهید چرا که این پنجره فقط برای عرضه اطلاعات می‌باشد.

Navigator(هدایت‌گر): در این بخش اکسپرت‌ ها، اسکریپت‌ ها، حساب‌ های معاملاتی و همچنین اندیکاتورها واقع شده‌اند. 

نوار حرکت در نمودارهای مختلف: یکی دیگر از بخش‌ های نرم افزار معاملاتی متاتریدر نوار حرکت در نمودارهای مختلف است. همان‌ طور که از نام آن بر می‌آید با استفاده از آن می‌توانید در نمودارهای مختلف حرکت کنید.

Terminal(ترمینال): ترمینال پنجره‌ای است کاربردی که از آن می‌ توانید برای مدیریت معاملات، پیام‌ رسان درونی، تاریخچه حساب‌ ها، ثبت رویدادهای برنامه و همچنین اخبار و هشدارها استفاده نمایید.

Tester(پنجره تست و بهینه‌سازی استراتژی): این پنجره به منظور تست و همچنین بهینه نمودن اکسپرت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دسترسی سریع به بخش‌ های متعدد: شما برای بالا بردن سرعت عمل خود هنگام استفاده از نرم افزار می‌ توانید از کلیدهای میانبر استفاده کنید. این کلیدها به طرز قابل توجهی سرعت کار با نرم افزار معاملاتی متاتریدر را تسریع می‌بخشند.

تنظیمات متاتریدر 

شما با استفاده از پنجره Options می‌ توانید تنظیمات اصلی متاتریدر را تغییر دهید. برای این کار باید از منوی Tools بر روی گزینه Options کلیک نمایید که این کار را با استفاده از فشار دادن دکمه‌های Ctrl+O هم می‌ توانید انجام دهید. با باز کردن بخش Options همه تنظیمات مربوط به ترمینال متاتریدر را که به طور مرتب دسته‌ بندی شده‌اند، مشاهده خواهید کرد. در ادامه با این بخش‌ ها آشنا می‌شوید. پس از این‌ که بر روی گزینه Options کلیک نمودید برگه‌ های مختلفی را مشاهده خواهید کرد که هریک از این برگه‌ ها به منظور تنظیمات خاصی طراحی شده‌اند:

برگه Server: این برگه مخصوص تنظیمات مربوط به پراکسی‌ ها، اتصال به سرور و مراکز سرور می‌ باشد. علاوه بر این در این بخش کاربر می‌ تواند رمز عبور معاملاتی را تغییر دهد.

برگه Charts: در این برگه کاربر می‌ تواند به تنظیمات کلی شیوه نمایش نمودارهای قیمتی دسترسی یابد.

برگه Objects: این برگه امکان مدیریت پارامترهای مربوط به اشیایی که در متاتریدر مورد استفاده قرار می‌گیرد، در اختیار کاربر قرار می‌ دهد.

برگه Trade: در این بخش کاربر می‌ تواند پارامترهای پیش فرض مربوط به ایجاد معامله جدید را تغییر دهد.

برگه Expert Advisors: در این بخش کاربر می‌ تواند تنظیمات عمومی همه اکسپرت‌ ها را مشاهده نماید.

برگه Notifications: در این بخش کاربر قادر است تنظیمات مربوط به ارسال پیام به موبایل را تغییر دهد.

برگه Email: در این بخش کاربر می‌ تواند همه پارامترهایی که مربوط به ایمیل می‌ باشد، مشاهده کند.

برگه FTP: در این بخش کاربر قادر است تا تنظیمات مربوط به انتشار گزارش‌ ها در اینترنت را تغییر دهد. در واقع متاتریدر به کاربر این امکان را می‌ دهد که به صورت آنلاین اطلاعاتی را که مربوط به وضعیت حساب معاملاتی می‌ باشد، در اینترنت منتشر نماید.

برگه Events: در این برگه کاربر می‌ تواند تنظیمات مربوط به اطلاع‌رسانی رویدادهای متاتریدر را مشاهده کند.

برگه Community: در این برگه جزئیات حساب کاربری MQL5.community جهت استفاده از سیگنال‌ های معاملاتی و دیگر خدماتی که در جامعه MQL5 وجود دارد، قرار گرفته‌اند.

برگه Signals: در این برگه کاربر قادر است تا خدمات سیگنال در متاتریدر را تنظیم نماید.

کلام آخر

پیش از این به ابزار تریدینگ ویو پرداختیم. در این مقاله به معرفی متاتریدر پرداختیم. شایان ذکر است که برای استفاده از نرم افزار معاملاتی متاتریدر باید در ابتدا آن را دانلود نمایید. برای دانلود متاتریدر نخست لازم است بروکر مورد نظر خود را انتخاب کنید پس از آن می‌ توانید نرم افزارهای مربوط به آن را دانلود نمایید. به عنوان مثال بروکر فیبوگروپ از بروکرهای سرشناس است که نسخه بسیار مناسبی برای دانلود ارائه می‌نماید. این بروکر(کارگزاری) تجربه زیادی داشته و برای بازار ایران پشتیبانی فارسی عرضه می‌ کند. بروکر فیبوگروپ این امکان را در اختیار کاربر قرار می‌دهد تا نرم افزار معاملاتی متاتریدر 4 را بر روی سیستم خود نصب نموده و اکانت دمو را به صورت مجازی ایجاد کرده و با امکاناتی که برنامه دارد آشنا شود و معاملات شبیه‌ سازی شده انجام دهد. در پایان به شما آموزش تحلیل تکنیکال بورس و ارزهای دیجیتال پیشنهاد می شود. 

داستان عجیب دو تریدر برتر تاریخ که شما را شوکه میکندبهترین از نظر کاربران
داستان عجیب دو تریدر برتر ...
چرا باید یک عکاس شویمآخرین پست
چرا باید یک عکاس شویم