لگو وب سایت هوشمندان
جستجو

شعار تبلیغاتی از اهمیت آن تا واکاوی معروف ‌ترین شعارهای تبلیغاتی دنیا

اهمیت شعار تبلیغاتی در کسب و کار

یکی از نیازها و ابزارهای اصلی تجارت در دنیای امروز، معرفی تولیدات و خدمات خود به مخاطبانی است که آن ‌ها را به چشم مشتریان بالقوه می‌ بینیم. در این راه، تکنولوژی در عین ساده‌ بودن توانسته کسب و کار ما را با وسعت بیشتری به بسیاری از افراد معرفی کند. اما یک نکته اساسی وجود دارد و آن هم قواعد و قوانین خاصی است که به این بازی اضافه شده است به طوری که عدم توجه و رعایت نکردن به آن عواقب و زیان ‌های زیادی در پی‌ خواهد داشت.
معرفی ما به مخاطبان که امروزه به آن تبلیغات گفته می ‌شود، به بخش ‌ها و قسمت‌ های متنوعی تقسیم می شود که می ‌تواند به یک کمپین تبلیغاتی منجر شده و همچنین تاثیر انکار نشدنی بر فروش و موفقیت ما داشته باشد.
از مهم‌ ترین اِلمان‌ های تبلیغات و کمپین تبلیغاتی، می ‌توان به اهمیت شعار تبلیغاتی اشاره داشت، شعاری که علاوه بر معرفی اجمالی و مختصر برند، محصولات و خدمات را با جادوی کلمات، در سریع‌ترین زمان ممکن به مخاطب معرفی کرده و به ارتباط با او نیز کمک شایانی می‌ کند.
در دنیای امروز که افراد مشغله‌ های فراوانی دارند و به سبب آن، حوصله و وقت زیادی ندارند، شعار تبلیغاتی برند شما می تواند با سرعت انتقال بسیار بالا، به سمع و نظر مخاطب برسد و در ذهنش ثبت ‌شود و از همه مهم تر، پیامی که شما در قالب چندین کلمه به ذهن مخاطب فرستاده‌اید، ممکن است موجب تحریک حس کنجکاوی او در مورد کلیات کسب ‌و کار شما شود و او را وارد بازی شما کند.
حتی اگر بلافاصله در رسیدن به این هدف‌ نیز ناکام بمانید، با تکرار پیوسته‌ی این شعار برای مخاطب، به مرور در ذهن او ماندگار شده و در پایان، به هدف‌ خود خواهید رسید و مخاطب برای بازدید از کسب ‌و کار شما، وسوسه خواهد شد.
اما شاید به جرئت بتوان گفت مهم‌ترین عامل استفاده‌ی از شعار تبلیغاتی، شخصی‌ سازی برند و متمایز کردن آن از بقیه‌ی برندهای مشابه است، تمایزی که ضامن موفقیت ما خواهد بود.

اما چه ویژگی‌ هایی مهم است که می تواند از قرارگرفتن چند کلمه پشت سر هم، یک شعار تبلیغاتی بسازد؟

برای پاسخ به این پرسش همراه ما باشید.

ویژگی‌ های یک شعار تبلیغاتی مناسب:

1) کوتاه ولی در عین ‌حال، کامل

کوتاه بودن شعار تبلیغاتی، اولین اصلی است که در این حوزه باید به آن توجه کرد. یک شعار کوتاه به سرعت حیرت ‌انگیزی به مخاطب منتقل شده و به سبب اختصار آن، خاصیت تحریک‌ کنندگی بالایی خواهد داشت. به طور مثال، اگر شعار شما از کلمات زیادی تشکیل شده باشد، دیگر چرا مخاطب برای دیدن سایت و شبکه‌ های مجازی شما عطش داشته باشد؟ آن هم وقتی که خودتان اطلاعات تقریبا کاملی از محصولات و خدماتتان در شعار ارائه کرده‌اید!
اما کوتاه بودن شعار، نباید موجب ناقص ‌شدن شعار و حتی بعضاً منجر به بی‌ معنا و بی ‌مفهوم شدن آن شود، بلکه در عین مختصر بودن شعار تبلیغاتی، باید بسیار زیرکانه به مفهوم و معنایی که می ‌خواهیم انتقال دهیم نیز توجه ویژه داشته باشیم‌.

2) جذاب

یکی از کلیدی‌ ترین مباحث، در ساخت شعارهای گوناگون و در نهایت انتخاب یکی از آن‌ ها، به عنوان شعار تبلیغاتی رسمی یک برند، توجه به میزان جذابیتِ آن شعار برای مخاطب است.
تجربه نشان داده که هر چقدر ملاک جذابیت در یک شعار بیشتر مورد توجه قرار بگیرد، کل پروسه‌ی تبلیغات آن برند نیز روند رو به‌ جلو و مثبت‌تری را طی نموده است.
استفاده از جملات ایهام ‌دار، یکی از بهترین راه ‌های افزودن جذابیت به یک شعار تبلیغاتی است که بسته به نوع فرهنگ مردم منطقه‌ی هدف، می‌ توان به مسائل گوناگون اشاره داشت.

3) ساده

بسیاری از افراد فکر می ‌کنند که سادگی با جذابیت در تضاد است و هر چه یک طرح یا یک شعار تبلیغاتی، پر زرق ‌و برق‌ تر و یا دشوار و نامانوس تر باشد، با شکوه‌ تر و جذاب ‌تر است، در حالی که هم تجارب فراوان گذشته از دنیای تجارت و هم علوم مختلف مانند علم روانشناسی ثابت کرده‌اند که انسان ‌ها شیفته‌ی سادگی هستند و از هیچ چیز بیشتر از آن استقبال نمی‌ کنند.
اما باید توجه داشت که سادگی، نباید بهانه‌ و دستاویزی برای اهمال کاری و یا کم کاری باشد، بلکه در عین سادگی، شیک‌ترین نسخه‌ی ممکن هم باید فراهم شود.

4) مرتبط با کسب ‌و کار

انتخاب کلماتی که با اتصال به هم، ارتباط محسوسی با نوع فعالیت و ماهیت کسب ‌و کار  و یا برند ما داشته باشند، یکی از بدیهی‌ ترین موارد است. شعار تبلیغاتی ما که معرف و بیانگر فعالیت و حتی اهداف شرکت ما است، اساسا چگونه می ‌تواند این نقش را به درستی ایفا کند اگر ارتباط و سنخیتی با فعالیت‌ های ما نداشته باشد؟
اما باید در عین ‌حال نیز توجه داشت، که ارتباط شعار تبلیغاتی با کسب‌ و کارها به معنای استفاده از نام‌ ها و نمادهای واضح و گاهی کلیشه‌ای نیست، بلکه به معنای ارائه‌ی یک تصویر کلی در کنار نام و لوگوی تجاری برند شماست، به عنوان مثال شرکتی که در تولید تایر فعالیت دارد، لزوما نباید همیشه به اِلمانی مانند جاده در شعارش اشاره داشته باشد، بلکه می ‌تواند به مواردی مانند اطمینان‌ خاطر و امنیت نیز اشاره کند که با تایر‌های آن شرکت فراهم می ‌شود.

5) قابل ماندگاری در اذهان

از موارد مهم شعار تبلیغاتی، به تثبیت آن در ذهن و قابلیت تکرار شوندگی آن اشاره کردیم که به رسیدن به اهداف برند و شرکت ما منجر خواهد شد. اما اگر شعاری اساسا قابلیت و پتانسیل ماندگار شدن را نداشته باشد، چگونه ما را به هدف بالا می ‌رساند؟!
میزان برقراری ارتباط با احساسات مخاطبین از مهم‌ ترین نکات در ماندگار شدن یک شعار تبلیغاتی است. از نظر علم روانشناسی وقتی انسان مورد هجوم احساسات خودش قرار می‌ گیرد، مصلحت ‌‌اندیشی و احتیاط را تا حد قابل توجهی کنار گذاشته و چه بسا شاید بزرگترین خرید خود را از برند یا شرکت شما انجام دهد!
پس با انتخاب شعاری که توانایی قلقلک دادن احساسات انسان را داشته باشد، گامی مهم و موثر در ماندگاری آن در اذهان بر خواهیم داشت.

6) دارای ثبات

همان طور که در حوزه ‌های مختلف نظیر نام شرکت، طراحی لوگو، نوع فعالیت تجاری برند و نام دامنه‌ی وبسایت قرار نیست در مدتی کوتاه، تغییراتی بنیادین رخ دهد و تقریبا ثابت به شمار می ‌روند، شعار تبلیغاتی مورد استفاده‌ی ما نیز، باید سالیان متمادی به همان صورت استفاده شود، پس در انتخاب آن از ابتدا به شعاری باید اندیشید که بتواند سال‌ ها، مناسب و به روز باقی بماند.
تغییرات مکرر در ساختار شعار تبلیغاتی نه تنها ما را به اهدافمان نمی ‌رساند، بلکه ممکن است در فکر مخاطبان این تغییرات پی ‌در پی باعث بی اعتمادی نسبت به برندمان شود.

حال بهتر است شعار تبلیغاتی چند برند جهانی موفق را بررسی کنیم تا بیشتر به اهمیت شعار تبلیغاتی پی ببریم.

معروف ‌ترین شعارهای تبلیغاتی جهان تجارت

A) Nike, just do it

کمتر کسی است که کمپانی نایکی را نشناسد، برند آمریکایی مشهور که در زمینه ورزش و تولید لوازم آن فعالیت دارد.
شعار تبلیغاتی نایکی، " فقط انجامش بده " ، شعاری کوتاه، گزیده و در عین ‌حال جذاب است که به سادگی در ذهن جای می‌ گیرد. این شعار تمام مخاطبان را مورد خطاب قرار می ‌دهد و خاطر نشان می‌ کند که مهم‌ نیست که شما یک ورزشکار حرفه‌ای هستید یا فردی که صرفا به خاطر سلامتی‌ ورزش می ‌کند، بلکه کافی است که اراده و عمل داشته باشید تا با محصولات این شرکت به بالاترین حد و توانایی خودتان برسید!

B) Mc Donald, i'm lovin it

رستوران ‌های زنجیره‌ای مک‌ دونالد که مشهور‌ترین نام در دنیای خوشمزه‌ی برگرها و فست‌ فود‌ها است، شعار " من عاشقشم " را به عنوان شعار تبلیغاتی‌ برگزیده که با درگیر کردن همزمان احساسات و شکم! هر مخاطبی را جلب می‌کند.
این شعار در کنار لوگوی مک‌ دونالد، سالیان سال به یکی از مشهور‌ترین و معروف‌ترین نمادهای تبلیغاتی تبدیل‌ شده است.

C) LG, Life's good

شرکت ال‌جی، شعار " رویِ خوش ِ زندگی " را سال‌ ها است که مورد استفاده قرار می ‌دهد. این شعار به عنوان یکی از بهترین‌ ها در زمینه‌ی شعار تبلیغاتی شناخته می ‌شود، ال‌جی به طور مستقیم به القای یک حس فوق‌ العاده خوب و مثبت به مخاطب، روی آورده است.
جدا از این که این شعار مفهوم خوشحال ‌بودن و رضایت در استفاده از محصولات شرکت کره‌ای را بیان می ‌کند، می ‌توانیم به قدرت کلمات هم پی ببریم که فقط با چند حرف، حس مثبتی را به مخاطب منتقل کرده است به همین سادگی!

D) Apple, think different

اپل، همواره به عنوان یکی از بهترین نمونه‌ های برند سازی و پیشرو در موفقیت های تجاری با شعار تبلیغاتی  " متفاوت فکر کن " ، یکی از بهترین موارد برای اثبات ارتباط برند و نوع فعالیتش با شعار تبلیغاتی‌ به شمار می ‌رود.
تفاوت و تمایز شرکت اپل با دیگر کمپانی‌ های مشابه‌ اش، بر همگان آشکار است و حال می‌ بینیم که این تمایز و طرز فکر متفاوت، در شعار تبلیغاتی این شرکت نیز متبلور شده و مخاطبانش را هم به آن تشویق می ‌کند.

E) Mercedes Benz, All or Nothing

یکی از مطرح ‌ترین شرکت‌ های تولید اتومبیل، مرسدس بنز، یکی از جذاب‌ترین شعارهای تبلیغاتی دنیا را برای برند خود انتخاب کرده است.
شعار " همه یا هیچ‌چیز " به این اشاره دارد که افرادی که کمال ‌گرا نیستند و به موارد متوسط هم راضی می ‌شوند، در بین مشتریان این کمپانی جایی ندارند، چون مرسدس بنز، بهترین و کامل‌ترین است!
چنین شعار جذابی، برای هر برندی می‌ تواند به یک برگ ‌برنده‌ی بزرگ در رقابت تبلیغاتیشان تبدیل گشته و همین مورد کوچک و جزیی اما مهم، توانسته در فروش شرکت تاثیر زیادی بگذارد.

کلام آخر

همان‌ طور که گفته ‌شد، اهمیت استفاده از شعار تبلیغاتی مناسب و در عین حال جذاب در دنیای مدرن تجارت، بیش از پیش محسوس است و تقریبا تمامی شرکت ‌ها و استارتاپ‌ ها به میزان اهمیت شعار تبلیغاتی پی ‌برده‌اند.
استفاده از شعاری که ویژگی‌ ها و قابلیت‌ های ذکر شده را داشته باشد، باعث موفقیت‌ های بزرگ در جنبه ‌های مختلف کسب ‌و کار شما می ‌شود که می تواند وجه تمایز شما با رقبا باشد. 

داستان عجیب دو تریدر برتر تاریخ که شما را شوکه میکندبهترین از نظر کاربران
داستان عجیب دو تریدر برتر ...
چرا باید یک عکاس شویمآخرین پست
چرا باید یک عکاس شویم