لگو وب سایت هوشمندان
جستجو

4 راه‌کار به منظور کارآمدتر شدن ایمیل مارکتینگ

اهمیت ایمیل مارکتینگ

فرض کنید چندین سال قبل برای یک کار اداری یا تحصیلی، معاشرت با دوستان و یا حتی سفارش غذا به رستوران، شماره تلفن نداشتید! بنابراین هیچ‌ کدام از آن کارها یا اصلا انجام نمی ‌شد یا به سختی انجام می‌ پذیرفت.
اما در جهان امروز که تکنولوژی هر لحظه بیشتر جای خودش را در زندگی باز می ‌کند، اهمیت ایمیل چیزی شبیه به اهمیت شماره تلفن در گذشته شده است تا آن‌ جا که در بسیاری از فرم ‌های استخدامی، ثبت‌ نام کنکور، عضویت در بسیاری از سایت‌ ها بخشی تحت عنوان آدرس ایمیل شما وجود دارد که نشان می دهد در آینده داشتن ایمیل یکی از ضروریات مهم در زندگی ما خواهد بود.
حال که به اهمیت ایمیل اشاره کردیم، می‌ خواهیم به اهمیت ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی از طریق ایمیل بپردازیم.
این بازاریابی روز به روز مهم تر و پیچیده تر می شود اما در عین حال به گواه آمار، مشتریانی که از طریق ایمیل مارکتینگ جذب می ‌شوند، بیش از 100 درصد از مشتریان معمولی، خرید بیشتری انجام می ‌دهند و که می توانند برای  یک کسب‌ و کار می‌ بسیار درآمدزا باشند و به اذعان برخی از کارشناسان حوزه‌ی تجارت و بازاریاب‌ های با تجربه، بازاریابی از طریق ایمیل حتی از بازاریابی از طریق رسانه ‌ها و شبکه ‌های اجتماعی نیز موثر تر است.
گفتنی است که مشکلات و معضلات فراوانی نیز در مسیر این نوع بازاریابی وجود دارد که حتی بسیاری را از انجام آن منصرف می‌ کند، اما با وجود همه‌ی این مسائل همچنان از ایمیل مارکتینگ، به عنوان یکی از بهترین و موثرترین راه‌ ها و روش‌ های بازاریابی نام برده می‌شود.

4 راه کار جهت بهبود پروسه‌ی ایمیل مارکتینگ:

1) در حین نوشتن ایمیل، احساسات ‌تان را بروز دهید.

مهم ‌ترین بخش انواع بازاریابی ‌ها، توانایی برقراری ارتباط اولیه، جلب اعتماد مخاطب و در نهایت راضی کردن فرد برای بازدید از مجموعه‌ی تجاری شما در دنیای واقعی یا مجازی است و موفق ‌شدن در تمام این موارد بدون خونگرم ‌بودن و ایجاد رابطه سازنده چگونه می‌ تواند ممکن شود؟ 
نام بردن از مخاطب یکی از کوچک ‌ترین ولی در عین‌ حال معجزه ‌آسا‌ترین مواردی است که می‌ توان در ایمیل استفاده کرد، به عنوان مثال شرکت A که با ارسال ایمیلی که از مخاطبی به نام فرهاد به عنوان مخاطب‌ گرامی نام‌ برده و در ادامه، قصد جذب وی و تبدیل او به مشتری را دارد ولی شرکت B از همان مخاطب، تحت عنوان 《 فرهاد ِ عزیز 》 نام می ‌برد و در ادامه‌ی پیامش، قصد بازاریابی دارد. به نظر شما کدام شرکت شانس بیشتری برای باز‌شدن ایمیلش خواهد داشت؟
همچنین در راستای خونگرم بودن، سلام‌ کردن، احوال‌ پرسی، تبریک ‌تولد یا تبریک مناسبات و اعیاد و انتقال حس همدلی، می تواند فوق ‌العاده موثر واقع شود.
طبق تحقیقات در مبحث ایمیل مارکتینگ، ایمیل ‌هایی که طبق فاکتور بالا ارسال شود، بیش از 300 درصد نسبت به ایمیل ‌های عادی، درآمدزا هستند.

2) پیام‌های خود را شخصی‌سازی کنید.

ایمیل شما به افراد، باید سریعاً آن‌ ها را به یاد شما و کسب و کارتان بیندازد و یا شما را از سایرین متفاوت جلوه دهد و یا اینکه به عبارتی دیگر، ایمیل‌ شما باید حاوی امضای شما باشد. حال این امضا همان استفاده از شعارهای تبلیغاتی، یک عدد بخصوص، کلمات جذاب به شمار می‌ رود.
باید توجه‌ داشته داشت که مانند بسیاری از ارکان تجارت، ایمیل مارکتینگ نیز با رعایت شخصی‌ سازی ‌های مناسب و ایجاد تفاوت با رقبا و سایرین، به طرز شگفت‌ آوری بهبود خواهد یافت، تا آن‌ جا که حتی ابتدایی ‌ترین و جزئی‌ ترین شخصی‌ سازی‌ ها نیز به تفاوتی بزرگ در باز کردن ایمیل‌ ها و نرخ کلیک روی لینک‌ ها و پیوندها منجر خواهد شد.

3) ایمیل ‌های شما مانند هر محتوای دیگری، باید جذاب باشد.

اهمیت ایمیل مارکتینگ در کسب و کار بسیار بیشتر از آنچه شما فکر می کنید مهم است، بنابراین در ایجاد و ارسال آن باید خلاقیت های زیادی به خرج دهید. همچنین در مقوله‌ی ایمیل مارکتینگ علاوه بر ارتباط و نزدیکی با گیرنده‌ی پیام از طریق خونگرمی، و اِعمال شخصی ‌سازی‌های خود روی پیام، به جذابیت محتوای ایمیل نیز توجه‌ ویژه‌ای داشت، یا به عبارتی دیگر شما توانسته ‌اید نظر و توجه مخاطب را جلب کنید، حال باید این نظر و توجه را حفظ کنید و مانع از ترک مخاطب شوید.
در واقع شما باید آن‌ قدر خوب باشید که گیرند‌ه‌ی ایمیل، منتظر شما باشد و یا پس از مشاهده‌ی ایمیل شما، حس خوبی داشته باشد، اهمیت ایجاد حس خوب در مخاطب، همان‌ قدر که کار سختی است، همان‌ قدر هم موفقیت آمیز است.
برای فرستادن یک ایمیل جذاب، شناخت و تحقیق راجع به علایق، ارزش‌ ها و نیازهای گیرنده‌ی آن فوق‌ العاده حائز اهمیت است. همچنین از طرح پرسش ‌های چالش ‌برانگیز و مجذوب‌کننده نیز نمی ‌توان غافل شد.
از دیگر اقدامات برای جذاب ‌تر کردن پیام‌ ها نیز می ‌توان به استفاده از محتواهای بصری نظیر عکس و ویدیو‌ی متناسب در ایمیل اشاره کرد که در عین جلب‌ توجه مخاطب و سرگرم ‌کردن فرد، ما را نیز به هدف‌ نزدیک می‌ کند. البته باید توجه داشت که در این مورد نباید زیاده‌ روی کرد. مشاهده قوانین و نکات سئوی یوتیوب وسئوی اینستاگرام می ‌تواند به شما کمک شایانی کند.

4) به نکات فنی ایمیل ارسالی، توجه فراوان داشته باشید.

پس از پشت‌ سر‌گذاشتن مراحل فوق و رعایت ظرافت‌ هایی که رقبای شما آن ها را رعایت‌ نکرده اند و همچنین از نظر موفقیت در ایمیل مارکتینگ، حتی به شما نزدیک هم نیستند، ممکن است با اندکی کم‌ دقتی در مسائل فنی، این موفقیت را از دست بدهید که این امر بسیار نا امید کننده خواهد بود.
مخاطبان به ارجاع شما به صفحاتی که آهسته و کند باز می شوند و وقت زیادی از آن ها را هدر می دهد علاقه ای ندارند و همچنین لینک‌ های خراب را هرگز تحمل نخواهند کرد. پس ضروری است که قبل از ارسال نهایی ایمیل تبلیغاتی خود، تمام جوانب فنی کار را بررسی کرده و در صحت لینک‌ ها و پیوند‌ها وسواس زیادی داشته باشید تا موفقیت خود را تضمین کنید.
ضمنا توجه داشته باشید که بیشتر بررسی ایمیل ‌ها، در پلتفرم گوشی ‌های موبایل خواهد بود و خود شما به شخصه باید این موضوع را بررسی کنید تا مبادا ایمیل‌ های شما روی گوشی ‌های موبایل به درستی اجرا نشود بنابراین قبل از ارسال همه ‌چیز را در نظر بگیرید.

معضلات ایمیل مارکتینگ

بازاریابی از طریق ایمیل نیز مانند تمام بازاریابی ‌های مهم، با معضلات و مسائل زیادی رو ‌به ‌رو است که با شناخت و برتری یافتن بر آن‌ ها می ‌توان از سود و نتیجه‌ی شیرینش بهره برد.
امروزه به دلیل کمبود زمان، تنش و اضطراب، درگیری ‌های ذهنی فراوان و در کل سبک زندگی ماشینی، انسان‌ ها بسیار کم‌ حوصله شده‌اند و به هیچ چیز و هیچ‌ کس زمان زیادی برای ارتباط و اثبات خودش را نمی ‌دهند! قضیه برای ایمیل‌ ها ممکن است به گونه ای باشد که بسیاری از افراد حتی ایمیل‌ های جدید خود را باز نمی ‌کنند تا اصلا بخواهند به نویسنده و فرستنده‌ی آن زمان بدهند! آن زمان ‌ها که افراد با اشتیاق و هیجان به سوی ایمیل‌ های جدید و صندوق ورودی آن ‌ها می‌ رفتند، دیگر سپری شده و امروزه اکثراً پس از این ‌که نامی آشنا را در مقابل نام فرستنده نمی ‌یابند، با ایمیل نا آشنا و تبلیغاتی رو به ‌رو می ‌شوند، تمایل عجیبی به حذف آن دارند.
یکی دیگر از بزرگترین مشکلات پیش ‌روی ایمیل مارکتینگ، صندوق Junk/Spam است که برخی از پیام‌ های جدید، ناخواسته به ‌جای قرار گرفتن در صندوق ورودی یا Inbox، در آن جای می‌ گیرند که این مسئله دلایل مختلفی دارد، یکی از این دلایل کلماتی مشخص در ایمیل ‌ها است که به ‌خاطر تنظیماتی که ادمین ‌ها روی سرور اِعمال کرده‌اند، به پوشه‌ی Junk/Spam منتقل می ‌شود.
از دیگر دلایل رخ دادن این موضوع نیز می ‌توان به اقدامات شرکت ‌های ارائه‌ دهنده‌ی اینترنت بر اساس IP های آدرس ایمیل، ضمیمه‌ کردن کد‌های HTML در ایمیل، ارسال ایمیلی یکسان به جمعیتی گسترده، علامت‌ دار کردن آدرس فرستنده از طرف گیرنده چه به صورت عمدی چه به صورت سهوی به عنوان Spamer اشاره داشت.

کلام آخر

البته باید در نظر داشت با سرعت سرسام‌ آور رشد تکنولوژی، بازاریابی از طریق ایمیل نیز مانند بسیاری از موارد دیگر در دنیای کسب ‌و کارها، دست‌ خوش تغییر خواهد شد ولی پایه و اساس این مسئله هیچگاه شاهد تغییرات بنیادین نخواهد بود.
ایمیل مارکتینگ در واقع، ترکیبی از پیچیدگی‌ های محتواهایی نظیر ارتباط با گیرنده، انتقال پیام در کوتاه‌ترین زمان ممکن با پیچیدگی‌ های فنی نظیر امنیت لینک‌ ها و سرعت مناسب صفحات، هدایت ایمیل به صندوق‌ ورودی برای بازدید مخاطب و جلوگیری از Spam شناخته شدن آن ‌ها و ورود به دسته‌ی Junk mail به حساب می ‌آید که توجهی دو چندان را می ‌طلبد. اما بسیاری از افراد با قصور و کوتاهی ‌هایی در هر کدام از بخش‌ ها، با شکست مواجه شده و ایمیل مارکتینگ را برای همیشه کنار می گذارند ولی دیجیتال مارکتینگ، امروزه در بحث بازاریابی و جذب مخاطب حرف اول را می‌زند و ایمیل مارکتینگ، هم در این دسته علی‌ رغم سختی‌ ها و پیچیدگی‌ های خاص خود، یکی از موثر‌ترین و درآمدزاترین روش‌ ها به شمار می ‌رود بنابراین اهمیت ایمیل مارکتینگ در دنیای تجارت و رقابت را نادیده نگیرید!

داستان عجیب دو تریدر برتر تاریخ که شما را شوکه میکندبهترین از نظر کاربران
داستان عجیب دو تریدر برتر ...
چرا باید یک عکاس شویمآخرین پست
چرا باید یک عکاس شویم