لگو وب سایت هوشمندان
جستجو

تفاوت بین Power BI و Tableau چیست؟

مقایسه Tablue و Power BI 

هوش تجاری سلف سرویس به یکی از ابزارهای اصلی تصمیمات کسب و کار تبدیل شده است. در این مقاله به تفاوت‌ های Power BI و Tableau و ویژگی‌ های آن ها می‌ پردازیم.

سیستم عامل هوش تجاری (BI) سیستم عامل تجزیه و تحلیل مدت‌ها است که یک پایه اصلی برای کسب و کار محسوب می‌ شوند، اما به لطف ظهور ابزارهای هوش تجاری سلف سرویس، مسئولیت تجزیه و تحلیل از فناوری اطلاعات به تحلیل گران کسب و کار با پشتیبانی دانشمندان داده و مدیران پایگاه داده، تغییر کرده است. 

در نتیجه، هوش تجاری از تولید گزارشات ماهانه مبتنی بر سیستم سوابق، به کشف تعاملی و به اشتراک گذاری روندها، پیش‌بینی‌ ها و پاسخ به سوالات کسب و کار بر اساس داده‌ های مختلف منابع داخلی و خارجی تغییر یافته است. به جای اینکه تصمیم‌گیری به ماه‌ ها زمان نیاز داشته باشد، کسب و کاری که هوش تجاری سلف سرویس، اتخاذ کرده‌ اند به طوری که طی چند روز در مورد یک مسئله تصمیم بگیرند.

آشنایی مختصر با پاور بی آی (Power BI)

Power BI، ورود مایکروسافت به بخش هوش تجاری سلف سرویس است، که شامل یک رابط وب به یک سرویس با میزبانی یک برنامه Power BI دسکتاپ برای ویندوز می باشد که قیمت آن بسیار ارزان‌ تر از مابقی رقبا می باشد. Power BI محصول شرکت مایکروسافت است. برنامه Power BI نسخه بهینه شده یک سری افزونه هایی است که برای Excel توسعه داده شده بودند.

برنامه Power BI یک حساب استاندارد رایگان است، یک حساب پیشرفته برای هر کاربر در هر ماه و Power BI دسکتاپ نیز رایگان است. هم وب سایت و هم برنامه دسکتاپ به طور منظم به روز و آپدیت می‌ شوند. پاور بی آی دسکتاپ ماهانه به روز می‌ شود. تشخیص زمان به روز رسانی سایت بسیار دشوار است.

برنامه Power BI برای سازمان‌ هایی  که از سیستم عامل ویندوز استفاده می‌ کنند گزینه بسیار مناسبی است. همچنین این  برنامه یک انتخاب خوب برای سازمان‌های حساس به هزینه است که می‌ خواهند BI را برای همه افراد سازمان ارائه دهند.

برنامه Power BI دارای به روز رسانی های هفتگی است. کسانی که از این برنامه استفاده می کنند، می توانند ایده های سازنده و تغییراتی که می خواهند در این نرم افزار ایجاد شود را در صفحه ی فرم های مربوط قرار دهند. بلافاصله نوآوری های جدید را به آن اضافه می کنند. اغلب تغییرات در به روز رسانی های جدید، بسیار کاربردی هستند و عموما شامل ویژگی هایی می باشند که از قبل انتظار آن را داشته اید.

اگر بخواهیم به آینده برنامه Power BI نگاهی بیندازیم، فقط فکر به این موضوع که کاربر بتواند تنها با صحبت کردن از طریق موتور سخنگو با داشبورد خود ارتباط برقرار کند یک آینده روشن برای این برنامه را نشان می دهد.

چندین سال است که مایکروسافت گام های بلندی در حوزه تجزیه و تحلیل دیتا برداشته و این موضوع در برنامه Power BI به شدت نشان داده شده است. 

آشنایی مختصر با تبلو (Tableau)

دلایل برتری نرم افزار Tableau نسبت به سایر ابزارهای هوش تجاری و   قابلیت های جدید نرم افزار Tableau این نرم افزار را متمایز کرده است. نرم افزار  Tableau محصولات خود را با عنوان تجزیه و تحلیل‌ ها ارائه می‌ دهد و می گوید این ابزارها توانایی طبیعی مردم را در مشاهده سریع الگوهای بصری، آشکار کردن فرصت‌ های روزمره و لحظات شادی به طور یکسان کنترل می‌ کنند. 

کشف بصری در فرایند تجزیه و تحلیل مرحله جذابی است، ممکن است چندین منبع داده را وارد کرده و آنها را با یکدیگر join کند، اگر سازمان شما به اندازه کافی بزرگ  باشد، ممکن است بیشتر آن ها را در انبار داده خود داشته باشید. پس به سادگی میتوانید داده‌ های خود را به صورت ردیف به ردیف، فیلتر و سازماندهی کنید و در نهایت تصویر سازی داده ها را شروع کنید، اگر چه در حین تلاش برای کاوش، انجام انتقالات داده اضافی غیر معمول نیست، اما سازماندهی و انتقال داده‌ ها در Tableau به راحتی اکسل انجام می‌ شود. برای افزودن فیلدهای محاسبه شده یا فیلتر کردن داده‌ ها، نیازی به بازگشت به مرحله ورود داده نیست.

برای کنترل بیشتر، می‌ توانید ابعاد و اندازه‌ ها را با مشخصات خاص تعیین کنید. زمانی که آنچه در تحلیل خود اتفاق افتاده است را درک کردید، می‌ توانید داشبورد و story را با دیگران به اشتراک بگذارید. 

نرم افزار Tableau به طور متوسط دو نسخه جدید از نرم افزار را در هر سال منتشر می کند و همانند همیشه، راه خود برای بهبود محصولاتش را دنبال می ‌کند. تغییرات اخیر شامل اینکه چگونه هشدار ها یا warning  ها تنظیم ‌می شوند بودند برای اطلاعات بیشتر و آشنایی بیشتر میتوانید قابلیت های جدید نرم افزار Tableau را  مطالعه نمایید. Tableau دارای قابلیت ‌های پیشرفته ‌ای است و  ابزارهای رقیب در مقایسه با tableau آپشن های کمتری دارند برای مثال  پیش‌ بینی. 

تفاوت Power BI و Tableau چیست؟

انتخاب بین این دو ابزار، بستگی به  عملکرد سازمان خودتان دارد. لازم نیست از ابتدا شروع کنید. به آنچه در سازمان خود اتفاق می افتد نگاه کنید و با آن هماهنگ شوید. اگر می ‌توانید ابزاری را انتخاب کنید که مناسب با دیتای موجود شما باشد، نرم‌ افزار های حال حاضر را نگه دارید و این گزینه را نیز به برنامه های قبلی خود اضافه کنید. انجام این کار می‌ تواند هزینه‌ ها را به صورت چشمگیری کاهش دهد. 

اگر به صورت کلی به این دو ابزار Power BI  و  Tableau نگاه کنیم متوجه آن خواهیم شد این دو ابزار برای تصویر سازی داده ها استفاده می شود ، بنابراین چه تفاوتی می تواند بین آنها وجود داشته باشد ، خیلی واضح است که در هر نرم افزار محدودیت هایی وجود دارد مثلا از Power BI برای تهیه گزارشات و پیش بینی رشد یا کاهش خاصی استفاده می شود و Tableau برای ارائه نسخه های بسیار دقیق تری از تصویر سازی استفاده می شود.

و نکته بسیار مهم تر این است  نسخه توسعه دهنده پاور بی آی  به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته است در حالی که نرم افزار tableau  رایگان نیست. 

 یکی از مهم ترین تفاوت های Power BI و Tableau این است که Power BI ، محصولی از مایکروسافت است، یک ابزار هوش تجاری است که می تواند نه تنها برای تصویر سازی داده ها بلکه برای مدل سازی پیش بینی نیز استفاده شود، در حالی که ، Tableau ابزاری است که در درجه اول داده های خام را به داشبورد زیبا تبدیل کرده و بینش خلاقانه به دست می آورد اما توجه کنید که در نرم افزار Tableau هم مدل سازی و پیش بینی وجود دارد.

ویژگی منفی نرم افزار Power BI این است که به اندازه نرم افزار Tableau (تابلو) توانایی تجزیه و تحلیل یا کنترل نمودارها را به شما نمی‌ دهد. برای برخی از منابع داده، پاور بی آی نمودار، داشبورد و گزارش‌ های از پیش تعیین شده‌ ای دارد. 

در این مقاله ما معیار مهم برای مقایسه Power BI و Tableau را درنظر می گیریم. اهمیت هر معیار برای هر سازمان متفاوت است و شما با توجه به ادبیات کاری موجود در کسب و کارتان باید به این موارد نگاه کنید.

سوالات متداولی که در مقایسه نرم افزارهای هوش تجاری به ذهن خطور می کند به شرح ذیل است.

هر کدام از این ابزارها در چه قسمت از سازمان و یا شرکت و یا مجموعه کاربرد دارد؟ چشم انداز استفاده از این ابزار تا چه زمانی مورد کاربرد قرار می گیرد و تا چه زمانی با مجموعه و یا سازمان ویا شرکت ما تطبیق دارد و خود را به روز می کند.

چگونگی پردازش اطلاعات در هر ابزار به چه نحوی است؟ شما چقدر راحت می توانید دیتای خود را نمایش دهید؟ چقدر می توانید این برنامه را نسبت به نیازهای خود شخصی سازی کنید؟

هر ابزار چقدر در حوزه های هوش تجاری و مصور سازی اطلاعات مناسب است؟

میزان اشتراک گذاری ابزار با مابقی همکاران و یا مدیران رده بالا و یا پرسنل زیر دست به چه صورت است؟

جهت کار با برنامه ای که مورد نیاز است چه مدت دوره آموزشی مورد نیاز است ؟

چه مقدار بودجه و یا هزینه می بایست جهت این برنامه تخصیص داد و میزان بودجه این برنامه چقدر است؟

و بسیاری سوال دیگر که میتوانید پاسخ این سوالات و سوالات دیگر را در مقاله پاسخ به سوالات رایج درباره مقایسه tableau  و power BI بخوانید.

 Power BI و Tableau بیش از یک سال است که در رقابتی تنگاتنگ قرار دارند و درگیری هر دو گروه به وضوح مشخص است،. تا حدی که هر دو سازمان پست هایی رسمی با اشاره مستقیم به یکدیگر در بلاگ خود قرار داده اند. اگرچه به نظر می رسد که Tableau مشکلات کمتری از نظر تعداد ردیف ها و اندازه مجموعه دیتا دارد. مطمئناً باید این مسئله را نیز در نظر داشته باشید که استفاده از یک مجموعه دیتا ، حتی Tableau را نیز بسیار کندتر می کند! با این وجود، همچنان شروع کار با یک مجموعه داده بزرگ در Tableau سریعتر و آسان تر می باشد. به روز رسانی کردن دیتا، بین دو رقیب قابل مقایسه است و هر دو در این زمینه خوب عمل می کنند. Tableau در این زمینه نیز به طور استاندارد اتصالات زیادی در دسترس دارد.

ما به شما پیشنهاد میکنیم برای دستیابی به کاربرد tableau ، آموزش tableau  نسخه 2020  و آموزش داینامیک سازی در نرم افزار tableau را ملاحظه نمایید.

کلام آخر

همان طور که می دانید به دلیل گستردگی  ابزارهای tableau , power bi، مقایسه آن ها در یک مقاله نمی گنجد بنابراین ادامه تفاوت های یکپارچه سازی دیتاها،تفاوت کاربردهای هر یک از ابزارها،مقایسه کارآیی نرم افزارها ،مقایسه منابع داده هر کدام از نرم افزار ها و مقدار سهولت یادگیری هر یک از این ابزارها در مقاله پاسخ به سوالات رایج درباره مقایسه tableau  و power BI بیان خواهد شد.

داستان عجیب دو تریدر برتر تاریخ که شما را شوکه میکندبهترین از نظر کاربران
داستان عجیب دو تریدر برتر ...
چرا باید یک عکاس شویمآخرین پست
چرا باید یک عکاس شویم