لگو وب سایت هوشمندان
جستجو

11 دلیل بنیادی افت ترافیک وبسایت

آیا دلایل مهم افت ترافیک وبسایت خود را می دانید؟

امروزه ساخت بهترین وبسایت در کمترین زمان ممکن و یا بهینه سازی وبسایت و طراحی آن توجه به تولید محتوا و محتوا نویسی در بستر اینترنت و آشنایی با برنامه های ارزشمند برای طراحی وبسایت همه و همه از اولویت های افرادی است که می خواهند پا در عرصه رقابت در دنیای تکنولوژی بگذارند. دلایل افت ترافیک وبسایت که در این مقاله بررسی می شود، می تواند به شما کمک زیادی کند. با شناسایی این 11 دلیل بنیادی خودتان می توانید به راحتی از افت ترافیک وبسایت خود جلوگیری کنید.

۱. از کلمات کلیدی خوبی استفاده نکردید

در صورتی که وبسایت شما سال‌ های زیادی آنلاین بوده است، شاید در حال حاضر از کلمات کلیدی استفاده می‌کنید که دیگر مرتبط با موضوع فعالیت شما نیست  و یا حتی ممکن است تاریخ مصرفشان گذشته باشد.
 تصور کنید چگونه در گوگل جستجو می کنید!  آیا تا به حال از کلمات کتابی و عبارت هایی که در کتاب های ادبی دیده می شود، استفاده کرده اید؟ بسیاری از مردم یک سوال را به صورت‌ های مختلفی جست‌ و جو می‌ کنند ولی باز هم نمی‌ توانند پاسخ مناسبی برای آن ها پیدا کنند.

 اگر جست‌ و جوی خود را با زبانی ساده و عامیانه تایپ ‌کنید، پاسخ خود را در همان نتایج اول مشاهده می‌ کنید. موتورهای جستجو هم در سال‌ های اخیر چنین سیاستی را در پیش گرفته‌ اند و به جای این که برای تعیین رتبه سایت فقط روی کلمات کلیدی تکیه کنند، وبسایت‌ ها را بر اساس جملات کاملی که با زبانی محاوره ای نوشته شده‌اند، رتبه‌ بندی می‌ کنند.
کلمات و عبارات کلیدی خود را بررسی کنید، اگر از کلمات کلیدی قدیمی یا عمومی‌ تر استفاده می‌ کنید، رتبه مطلوبی ندارید حتما در انتخاب کلمه کلیدی دقت کنید و آن ها را با دقت ویرایش کنید.

2. بار ترافیکی بیش از اندازه روی سرور

درصورتی که هاست و سرور وبسایت شما برای افزایش ناگهانی در ترافیک تنظیم نشده باشد، می‌تواند دچار سربار (overload) شود و از کار بیفتد. کسانی که از سرور اشتراکی و ارزان قیمت استفاده می‌ کنند، احتمالا با از کار افتادن سرور مواجه می شوند، زیرا ممکن است وبسایت های دیگری در همان سرور، شاهد افزایش ناگهانی ترافیک باشند که مشکلات آن به وبسایت‌ های دیگر نیز منتقل شود.

در اکثر سرورهای میزبانی (Host) که خریداری می کنید، هنگامی که وبسایت شما به محدوده‌ی پهنای باند مشخص شده برسد، سایت شما از دسترس خارج می گردد. این خطا زمانی اتفاق می افتد که سایت شما محبوبیت بالایی کسب کند و ترافیک آن بسیار بالا رود. اگر وبسایت شما زیاد از دسترس خارج شود، تأثیری منفی بر رتبه سایت شما خواهد گذاشت.

3. توجه به بک لینک‌ های از دست رفته

یکی دیگر از دلایل مهم افت ترافیک وبسایت، از دست دادن بک لینک‌ های وبسایت است. وبسایت خود را بررسی کنید و بک لینک‌ های از دست رفته در سه ماه قبل را بیابید.

ابزار هایی مانند Majestic یا Ahrefs می توانند بسیار کار آمد باشند. همچنین وبسایت CognitiveSEO نیز ابزار کاملا رایگانی را برای بررسی بک لینک های سایت ارائه می‌ کند که اطلاعات جدیدی را درباره‌ی سابقه‌ی لینک‌ ها در اختیار شما قرار می‌ دهد. اگر متوجه شدید که لینک ‌های از دست رفته زیادی دارید، این عامل می‌ تواند دلیل افت رتبه سایت شما در گوگل باشد. شما باید نگاه عمیق‌ تری به مشخصات لینک‌ های از دست رفته داشته باشید.
اگر بک لینک‌های ورودی به سایت شما خراب باشد یا از بین رفته باشد، باید دقیقا مشخص کنید که آن بک‌ لینک‌ ها از کدام وبسایت‌‌ ها می‌ آیند و دلیل خراب شدن آن ها چیست؟
برای جلوگیری از تأثیر منفی لینک ‌های از بین رفته روی رتبه‌ی وبسایت خود باید از نرم‌ افزارها و برنامه‌ های مانیتور لینک استفاده کنید، بدین ترتیب می‌ توانید ابتکار عمل را به دست بگیرید و قبل از آن که رتبه وبسایت شما کاهش یابد، تغییرات و اصلاحات لازم را انجام دهید.

4. توجه به ریدایرکت های نامناسب

اگر در حال راه‌ اندازی یک وب‌ سایت جدید هستید، یا سایت را به یک سرور جدید منتقل کرده اید، تغییرات ساختاری در وب‌ سایت خود ایجاد می‌ کنید، به احتمال زیاد شاهد کاهش رتبه سایت خواهید بود، مگر اینکه برنامه‌ ریزی مناسبی برای ریدایرکت ۳۰۱ داشته باشید.

وقتی از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده می‌ کنید، باید مطمئن شوید که نقشه‌ های XML، تگ‌ های کنونیکال و بک‌ لینک‌ ها هم آپدیت شده‌اند. ریدایرکت ۳۰۱ شبیه به اخطار تغییر آدرس برای وب است. این اخطار به موتورهای جست‌ و جو می‌ گوید که یک یا چند صفحه یا کل وب‌ سایت شما منتقل شده است. شما از بازدیدکنندگان      وبسایت خود می‌ خواهید که به آدرس جدید رجوع کنند و نه آدرس قبلی. اگر این کار به درستی انجام شود، تغییری در رنک وب‌ سایت شما اتفاق نمی‌ افتد و به خاطر محتوای تکراری در آدرس جدید و قدیمی، دچار پنالتی گوگل نخواهید شد.

5. تغییرات الگوریتم های جستجو

موتور های جستجو به طور مداوم با ایجاد تغییراتی در الگوریتم خود، به دنبال راه‌ هایی برای بهبود سایت ها و نتایج جستجو هستند. بسیاری از سایت‌ ها به دلیل این تغییرات، دچار افت ترافیک وبسایت می‌ شوند.
جهت پیشگیری، شما می توانید جذب ترافیک از راه های مختلف و با استفاده از چند پلتفرم انجام دهید که شامل شبکه ‌های اجتماعی و دیگر روش‌ های بازاریابی می‌ شود.

6. اهمیت مدت زمان حضور در سایت

برای مثال گوگل الگوریتم های خود را به گونه‌ای نوشته است که اگر کاربری مدت طولانی تری را در یک مقاله سپری کرد، یعنی موضوع و مقاله برایش ارزشمند بوده است. بنابراین این وبسایت رتبه بهتری دریافت می کند. اگر اقداماتی را در همین جهت انجام دهیم که کاربر مدت حضور در یک صفحه و حتی وبسایت ما را افزایش دهد، یعنی سئوی داخل خود را از این جهت به خوبی انجام داده ایم.

چند مورد جهت افزایش مدت زمان حضور کاربر در سایت:

1- گرافیک مناسب در وبسایت

2- بهینه بودن برای گوشی ها و دستگاه هایی با صفحه نمایش کوچک

3- استفاده از انواع فرمت‌ های محتوا

4- دعوت به اقدام (call to action) کاربران وبسایت

7. اختلافات جغرافیایی در وبسایت

 رتبه‌ی وبسایت ها بر اساس مکانی که جست و جو می‌ شوند، متفاوت هستند که این مسئله را حتی می توانید به صورت تجربی نیز دریابید. اگر رتبه‌ بندی وبسایت خود را در یک منطقه‌ی جغرافیایی بررسی می‌ کنید، لازم است که این کار را برای چندین منطقه‌ی دیگر هم انجام دهید تا درک دقیق‌ تری از رتبه وب‌ سایت خود داشته باشید. برای مثال، اگر برای یک عبارت خاص، در ۳۰ رده‌ی اول قرار بگیرید، در ۶۷ درصد مواقع، رتبه‌ی شما در مکان‌ های دیگر، همین جایگاه نخواهد بود.

تا حالا دقت کرده‌اید که نتایجی که برای یک جست و جوی یک عبارت به شما نشان داده می‌ شود، می‌ تواند با نتایجی که برای همان جست و جو به شخص دیگری نشان داده می‌ شود، کاملا متفاوت باشد، مورد دیگری که می توان اشاره کرد، اگر به حساب گوگل خود وارد شده باشید و جست و جو کنید با این که به حساب کاربری خود وارد نشده باشید، گوگل نتایج مختلفی را ارائه می دهد.

این اتفاق به این دلیل است که موتورهای جستجو مانند گوگل قبل از اینکه نتایج را به شما نشان دهد، سایت‌ هایی که قبلا دیده‌اید، مکانی که حضور دارید و حتی دستگاهی را که استفاده می‌ کنید، بررسی کرده و در نمایش نتایج لحاظ می‌ کند.

8. بررسی رقبا

ممکن است شما همه‌ی اقدامات لازم را به درستی انجام داده‌اید ولی باز هم شاهد افت رتبه سایت خود و از دست دادن ترافیک هستید. ممکن است یکی از دلایل این موضوع، عملکرد چشمگیر رقیبان شما باشد. با آنالیز و بررسی فعالیت رقبای خود در شبکه ‌های اجتماعی، استراتژی ‌های لینک‌ سازی و بازاریابی محتوایی آن ‌ها می توانید برای وبسایت خود استراتژی خوبی فراهم کنید. ابزارهایی مانند  Wayback Machine و Versionista برای بررسی تغییراتی که رقیبان شما ایجاد کرده‌اند، گزینه های مناسبی هستند.
وقتی متوجه شوید رقبای شما چه کاری کرده‌اند که توانسته‌اند رتبه‌ی شما را مال خود کنند، می‌ توانید برخی از آن تغییرات را انجام دهید، و از افت ترافیک وبسایت جلوگیری کنید.

9. مدت زمان بارگذاری صفحات

سرعت بارگذاری و نمایش تمام محتوای صفحات وبسایت، فقط بر روی رتبه‌ی وبسایت شما اثر نمی‌ گذارد، بلکه در تجربه‌ی بازدیدکنندگان سایت شما هم مؤثر است. وقتی مدت زمان زیادی طول بکشد که صفحات بارگذاری و نمایش داده شوند، نرخ پرش یا همان خروج کاربران از وبسایت شما نیز بیشتر می‌شود، چرا که مردم دوست ندارد برای دیدن محتوای یک وبسایت دقیقه ها منتظر شوند.

برای بررسی سرعت وبسایت، می‌ توانید از ابزار گوگل به نام PageSpeed استفاده کنید. با توجه به سرعت بارگذاری، صفحات وبسایت شما در سه دسته‌ی سریع، آهسته و متوسط قرار می‌ گیرند. لازم است یادآوری کنیم که گوگل این ابزار را برای کشور ایران ارائه نمی‌دهد و اگر تصمیم به استفاده از آن را دارید، باید از ابزارهای تغییر آی پی استفاده کنید.

10.  طراحی مجدد وبسایت حتی قالب آن

درصورتی که در نظر دارید وبسایت خود را مجددا طراحی کنید، بدون شک نمی‌ خواهید که ترافیک و رتبه‌ای را که مدت زمان زیادی برای آن زحمت کشیده‌اید، از دست بدهید. اقداماتی وجود دارد که با انجام آن‌ ها، نه تنها شاهد کاهش رتبه سایت خود نخواهید بود، بلکه به شما در بهبود رنک هم کمک می‌ کند:
1- از این که همه‌ی ریدایرکت‌ های ۳۰۱ به درستی آدرس‌ دهی شده باشند، اطمینان حاصل کنید، به دنبال یادگیری"چگونگی حذف یک صفحه از نتایج گوگل" باشید.
2- ساختار لینک‌ های ورودی را رصد کنید تا خیالتان از بابت کارکرد صحیح آن‌ ها در طراحی جدید سایت، راحت باشد.
3- قبل از عرضه‌ی رسمی وبسایت جدید، آن را به طور کامل بررسی کنید.

11. مسیر گشت‌ و گذار در وبسایت

مسیریابی وبسایت به بازدیدکنندگان می فهماند که در کجاها می‌ توانند به چه اطلاعات، مقالات و صفحاتی دسترسی پیدا کنند. سعی کنید یک ساختار ساده با دو سطح یا حداکثر سه سطح طولی برای گشت‌ و گذار در سایت داشته باشید.

اگر مخاطبان شما برای پیدا کردن چیزی که نیاز دارند، مجبور شوند روی قسمت‌ های زیادی کلیک کنند، به احتمال زیاد وبسایت شما را ترک می‌ کنند. استفاده از لینک‌ های داخلی که به خوبی با کلمات کلیدی همراه شده‌اند، به موتورهای جست‌ و جو کمک می‌ کند که سریع‌تر مشخص کنند وبسایت شما در چه موضوعاتی تعریف شده و محتوای شما به کدام جستجو ها مرتبط است.

جمع‌بندی پایانی

در استراتژی های سئو بنا به گفته متخصصان آن روش های زود بازده وجود ندارد و باید با حوصله و دانش کافی، پله های پیشرفت را طی کرد. درصورت عدم توجه به نکات ذکر شده افت ترافیک وبسایت شما امری بدیهی است. اما اگر دلایل مهم افت ترافیک وبسایت را بدانید و آن را به کار بگیرید می توانید با قدم های محکم تری به سمت بهبود ترافیک سایت خود بروید.

داستان عجیب دو تریدر برتر تاریخ که شما را شوکه میکندبهترین از نظر کاربران
داستان عجیب دو تریدر برتر ...
چرا باید یک عکاس شویمآخرین پست
چرا باید یک عکاس شویم