لگو وب سایت هوشمندان
جستجو

نقش Alt Text در سئو‌

Alt Text چیست؟

امروزه در دنیای تولید‌ محتوا و سئو‌ی سایت، کمتر کسی است که از اهمیت بالای تصاویر به منظور بهبود تجربه‌ی کاربر و همچنین پیشرفت رتبه‌ بندی سایت، بی‌ اطلاع باشد و همگان به بهینه‌ سازی تصاویر برای بازدهی بیشتر اصرار دارند.
اما این بهینه‌ سازی تصاویر، چیزی فراتر از اصلاح رنگ، تغییر کنتراست، یا کراپ و بُرش دادن‌ های معمول است. مهم‌ ترین موضوع این بهینه‌ سازی، مبحثی به نام Alt Text نام دارد که به طرز شگفت‌ انگیزی در بهبود سئو موثر است.
متن Alt یا Alt Text را می‌ توان توضیحی کوتاه و نوشته‌ای جایگزین برای تصاویر وب سایت توصیف کرد که در کُدها و تَگ‌های HTML قابل اِعمال و یا در پنل کاربری ورد پرس، در هنگام بارگذاری تصویر در دسترس است، البته باید اشاره داشت که این تغییر، بلافاصله قابل مشاهده نیست و معمولا توسط بازدید‌ کننده‌ی معمولی سایت چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد ولی در بهبود سئوی سایت شما فوق‌ العاده موثر است.
همچنین باید اظهار داشت که بخش Alt Text در سئوی اینستاگرام نیز فوق‌ العاده حائز اهمیت است و این در حالی است که بسیاری از افراد نسبت به این موضوع، بی‌ تفاوت‌ هستند.
این بخش در اپلیکیشن اینستاگرام، در هنگام بارگذاری یا آپلود پُست، در قسمت Advanced Setting قابل مشاهده است و به شما امکان افزودن متن Alt مناسب و مرتبط را داده تا با بازدید بیشتری در قسمت اکسپلور این اپلیکیشن مواجه شوید.

نقش Alt Text در سئوی سایت

اما چرا مبحث Alt Text تا به این اندازه در بهبود سئوی سایت مهم است؟ چرا توجه ویژه در این بخش تفاوت زیادی را در رتبه‌ بندی و سئو رقم می‌زند؟
در پاسخ به این سوالات باید ابتدا به نقش Alt Text در بهینه‌ سازی تصاویر و کاربرد آن در امور روزمره‌ی وب‌‌ گردی بپردازیم.
ربات‌ های گوگل در خزیدن و شناسایی متون، کلمات کلیدی، تیتر‌ها و عناوین، عالی عمل می‌ کنند اما در پردازش و شناخت تصاویر، چندان خوب نیستند و این جا است که افزودن متن Alt مناسب به واسطه‌ی توصیف و تفسیر، به شما این اطمینان را می‌ دهد که ربات‌ های گوگل بر اساس الگوریتم‌ های این شرکت، شروع به خزیدن در فایل تصاویر کرده و شناخت کاملی از مفهوم تصویر و قصد شما برای استفاده از آن را به دست می‌ آورند.
همان گونه که گفته شد استفاده از Alt Text، موجب دسترسی بیشتر افراد به وب سایت شما خواهد شد اما چگونه؟
بسیاری از افراد و کاربران گوگل به دلایل مختلف، نتایج جستجوی خود را در قسمت تصاویر یا Images، دنبال کرده و بیشتر زمان خود را در این بخش ِ موتور جستجوی محبوب خود سپری می‌کنند،  پس با نگارش یک متن Alt مناسب و سنجیده، می‌ توانید در این بخش هم حضوری فعال داشته و آن دسته از کاربران را به وسیله‌ی لینک تعبیه شده در قسمت پایینی تصویر، به وب سایت خود، راهنمایی کنید، به عنوان مثال فرض کنید تصویر یک هودی یا سویشرت را در سایت خود قرار داده اید، حال با افزودن Alt Text مناسب نظیر هودی لانگِ ( لَش و بزرگ) آن دسته افرادی که صرفاً به دنبال تماشای مدل‌ ها و طرح‌ های این‌ چنینی، در بخش تصاویر گوگل می‌چرخند را جذب کرده و حتی با ارائه‌ی تصاویر و طرح‌ های جذاب، آن‌ ها را به بازدید از سایت خود و چه بسا حتی خرید، بکشانید.
اما به دیگر نقش‌ مهم متن Alt، می‌ توان به کاربرد این موضوع در هنگام بروز مشکلات فنی و عدم اتصال به شبکه اینترنت به هر سبب، اشاره کرد، به عنوان مثال وقتی که بارگیری یک سایت به دلیل سرعت پایین نت، با مشکل مواجه شده و تصاویر موجود در سایت مورد نظر بارگیری نمی‌ شود، کلمات و توضیحات به کار رفته در Alt Text، می‌تواند یک شِمای کلی و تصور ذهنی تقریبی از آن تصاویر به شما ببخشد.
مورد بالا زمانی بیشتر به چشم می‌ آید که در نظر بگیریم که برخی از سایت‌ ها به واسطه‌ی نوع فعالیت خود، وابستگی بیشتری به تصاویر دارند تا متن، مثلا وب‌ سایت‌ های معرفی و فروش البسه و پوشاک، آموزش آشپزی، سایت‌ های دارای اینفوگرافی، وابستگی بیشتری به تصاویر داشته و در صورت وقوع هرگونه نقص فنی و عدم نمایش آن‌ ها به کاربر، ضرر زیادی متحمل خواهند شد. 
کاربرد متن Alt به همین‌ جا ختم نمی‌شود، یکی از مهم‌ ترین این کاربردها، برای افراد نابینا و کم‌ بینا است که به کمک دستیار صوتی و متن نوشته شده به جای تصویر، می‌توانند تا حدود زیادی به اِلمان‌ های تصویر و جایگاه آن در متن کلی، پی ببرند. 

تفاوت alt و title

برای افراد مبتدی و تازه کار، گاهی درک تفاوت دو تگ alt و title کار دشواری است، زیرا هردو مورد جهت بهینه‌تر کردن تصاویر استفاده شده و افراد با کلمه‌ی title یا عنوان بیشتر آشنا هستند و به همین خاطر توضیحات مربوط به متن alt را به جای آن قرار می‌دهند.
همان گونه که گفته شد، alt text به عنوان جانشین تصویر مورد نظر به شمار می‌ رود و اگر به هر دلیلی تصویر نمایش داده نشد، وارد میدان می‌ شود اما title به عنوان توضیح تصویر، مورد استفاده قرار گرفته و با نگه داشتن نشانگر موس، می‌ توان داخل کادری مستطیلی آن را مشاهده کرد.
در ضمن باید اشاره داشت که در پنل وردپرس، هر دو گزینه‌ی alt و titile در هنگام بارگذاری تصاویر در دسترس هستند و به همین خاطر برخی از افراد توضیحات را جا به‌ جا وارد می‌ کنند، پس با اندکی توجه بیشتر در این قسمت می‌ توان از یک اشتباه مرسوم اجتناب کرد.

نحوه‌ی نوشتن alt text مناسب

A) استفاده از کلمه کلیدی

مهم‌ ترین موضوع در نگارش متن alt، گنجاندن کلمه کلیدی در این بخش است که یکی از تاثیرگذارترین موارد در بهینه‌سازی تصاویر و در نهایت رتبه‌بندی سایت شماست،  به عبارت دیگر با درج کردن کلمه‌ کلیدی در قسمت متن alt، علاوه بر بهینه کردن تصویر، بیشترین تاثیر ممکن را بر بازدید محتواهای سایت خود خواهید گذاشت.

B) استفاده از متون توصیفی

یکی دیگر از بهترین راه‌ ها برای نوشتن این متن، انتخاب و استفاده از کلمات توصیفی است که اگر تصویر به هر دلیل نمایش داده نشد، کاربر با خواندن متن توصیفی شما، یک تجسم ذهنی از آن داشته باشد و به قصد و نیت شما برای انتخاب این تصویر، واقف شود.
در این بخش، استفاده از کلمات دقیق جهت توصیف کامل تصویر از اهمیت بالایی برخوردار است و صرفاً نباید به یک توصیف پیش پا افتاده و سَرسَری بسنده شود.

C) مختصر نویسی

ناگفته نماند که کاراکتر‌های در دسترس برای این بخش محدود بوده، پس به همین خاطر از انتخاب متن‌های طولانی که بر اثر محدویت مجبور به ویرایش آن شده و متن را به صورت ناقص در آورده، اجتناب کنید. شما باید تمام نکات و روش‌ ها را در کوتاه‌ ترین حالت ممکن به کار ببرید تا به نتیجه‌ی ثمربخش و دلخواه خود برسید.

D) عدم زیاده‌ روی در استفاده از کلمه کلیدی

همان قدر که استفاده‌ی به‌ جا و مناسب از کلمه‌ کلیدی در بهینه شدن تصاویر مفید است، استفاده‌ی متعدد و بیش از حد از آن در بخش alt text، نه تنها اثر بیشتری بر بهبود سئوی سایت ندارد، بلکه ممکن است اثر منفی نیز بر جای بگذارد.

سخن پایانی

با اهمیت یافتن تجارت الکترونیک، تولید محتوا در بستر اینترنت، ورود مباحثی مانند دیجیتال مارکتینگ، آموزش سئو، سئو سایت، سئو اینستاگرام و سئو یوتیوب به دنیای تجارت ،روز  به روز با مباحث جزئی‌تر ومهم تری  رو به‌ رو می شویم که توجه به آن ها تفاوت میان برنده و بازنده در این عرصه را رقم زده است.
مبحث alt text یکی از این مباحث کوچک اما بسیار با اهمیت است که توجه ویژه به آن یک امتیاز مثبت بزرگ برای بهبود سئو‌ی سایت شما است که بی‌ توجهی به آن، ضررهای بسیاری را متوجه بهینه‌ سازی سایت شما حواهد کرد.

داستان عجیب دو تریدر برتر تاریخ که شما را شوکه میکندبهترین از نظر کاربران
داستان عجیب دو تریدر برتر ...
چرا باید یک عکاس شویمآخرین پست
چرا باید یک عکاس شویم