لگو وب سایت هوشمندان
جستجو

پادکست و بازاریابی

پادکست چیست؟

وقتی نام محتوای متنی به میان بیاید، در ذهن همه‌ی ما مقوله‌ی تایپ، کلمه و وبلاگ تداعی می‌ شود. زمانی که اسمی از محتوای تصویری و ویدیویی برده شود، عکس‌ ها و کلیپ‌ ها خودنمایی می‌ کنند اما وقتی که نوبت به محتوای صوتی می‌ رسد، چه چیزی در ذهن شکل می‌ گیرد؟ پادکست را می‌ توان برنامه یا فایل صوتی ضبط شده راجع به موضوعات مختلف نامید که در بستر وب منتشر شده و به مخاطبان امکان پخش آنلاین و گوش‌ سپردن به آن، مشترک شدن و گاهی حتی بارگیری این فایل صوتی نیز داده می‌ شود. پادکست‌ که بعضاً از آن به عنوان رادیو درخواستی یا رادیو‌ اینترنتی نیز یاد می‌ شود، تا همین چندسال پیش نامی ناآشنا در بین عامه‌ی مردم بود و پس از شنیدن نام آن همه با تعجب به هم نگاه می‌ کردند اما به واسطه‌ی قابلیت‌ ها و امکانات منحصر به‌ فردش، این قالب محتوای صوتی به مرور زمان توانست با رشدی شگفت‌آور جای خود را در بین کاربران باز کند و حتی اصطلاحاتی نظیر پادکست و اپیزود، پادکست و کتاب صوتی و حتی پادکست و بازاریابی را به جستجوهای پر تکرار دنیای دیجیتال بدل سازد. ضمناً گفتنی است پیش‌ بینی کارشناسان حوزه‌ی وب نیز از رشد بیشتر این محتوا در آینده حکایت دارد.

اهمیت پادکست در جهان امروز و فردا

پادکست به دلیل امکانات و قابلیت‌ هایش از محتواهای مورد علاقه‌ی مردم در دنیای دیجیتال به شمار می‌ رود. به جرئت می‌ توان گفت که مهم‌ ترین مزیت آن، عدم محدودیت زمانی و مکانی است. امکان ارتباط با افراد پُرمشغله در زمان‌ های کوتاه استراحت، افراد در حال حرکت در حین پیاده‌ روی یا در حین استفاده از وسایل نقلیه، افرادی که به دلایل مختلف نمی‌ توانند طولانی مدت به گوشی یا مانیتور نگاه کنند، می‌ توان برگ برنده‌ی پادکست‌ ها در میان انبوه محتواهای دیگر برشمرد. در واقع می‌ توان گفت که این قالب محتوای صوتی، در سطح شخصی‌تری با مخاطب ارتباط برقرار می‌ کند و به همین دلیل نیز می‌ توان میزان اهمیت آن در حوزه‌ های مختلف نظیر پادکست و بازاریابی را بیشتر درک کرد. برای درک بیشتر اهمیت پادکست‌ ها و پیشرفت روز افزون آن‌ ها، کافی است نگاهی به شبکه‌ی اجتماعی نوین و بسیار پرطرفدار این روزها، کلاب هاوس، بیندازید تا متوجه شوید که آینده‌ی محتواها، در دستان محتواهای صوتی نظیر پادکست‌ها و کتاب‌ های صوتی است. همچنین تصمیم مدیران اسپاتیفای، شبکه‌ی پخش آنلاین موزیک، در مورد سرمایه‌گذاری مبالغ هنگفت در زمینه‌ی پادکست‌ ها را می‌ توان معیاری دیگر برای سنجش اهمیت پادکست‌ ها در جهان امروز و فردا دانست. 

پادکست و بازاریابی، چرا که نه!

امروزه رقابت در زمینه‌ی بازاریابی به قدری شدید شده که کسب‌ و کارها برای آن که حرفی برای گفتن در این عرصه داشته باشند، باید از همه‌ی توانایی و ظرفیت‌ های خود استفاده کنند و از راه‌کارهای نوین بازاریابی بهره ببرند. پادکست‌ ها با روایت داستان خود در هر مکان و زمان، ارتباطی تنگاتنگ با مخاطبان را به دست‌ آورده‌اند و شرکت‌ ها و مجموعه‌ های مختلف تجاری نیز به فکر افتاده‌اند که از رابطه‌ی پادکست و بازاریابی، در جهت معرفی ویژگی‌ های محصولات و خدمات، ارائه‌ی توضیحات کامل در مورد تاریخچه‌ی کسب‌ و کار خود، ایجاد بحث و دریافت فیدبک نهایت استفاده را ببرند. یکی از بزرگترین امتیازات مقوله پادکست و بازاریابی، برخلاف سایر انواع بازاریابی، کم‌ رقیب بودن در این عرصه یا به عبارتی دیگر اشباع نبودن آن است و با وجود این که بسیاری از افراد و کارشناسان از آینده‌ی درخشان پادکست‌ ها خبر داده‌اند اما کسب‌ و کارهای معدودی به فکر استفاده از این نوع محتوای صوتی و بحث بازاریابی افتاده‌اند. احساساتِ پشتِ کلماتِ پادکست‌ها، از آن‌ ها منابعی فوق‌ العاده در ارتقا سطح دیدگاه افراد و مکمل محتواها‌ی رسانه‌ های اجتماعی ساخته که در آینده می‌ تواند به ابزار مهمی در استراتژی بازاریابی تبدیل شود. همچنین گفتنی است که در حال حاضر بالاترین بازدهی در زمینه‌ی پادکست و بازاریابی را می‌ توان متعلق به شرکت‌ های آنلاین دانست که در بستر نت و با کمک محتواهای صوتی، می‌ توانند سودآوری بیشتری را تجربه کنند‌. برای این‌ که به موفقیت بالایی در عرصه‌ی پادکست و بازاریابی برسیم، باید بهترین نسخه‌ی ممکن پادکست را تولید کنیم و مخاطبان زیادی را به شنیدن آن ترغیب کنیم . ال این سوال مهم پیش می آید که این مسئله چگونه امکان پذیر است؟ چه تاکتیک‌ هایی برای بهینه‌ تر کردن این قالب محتوایی و بهبود هرچه بیشتر آن‌ ها وجود دارد؟

تکنیک‌ هایی به‌ منظور بهبود پادکست‌ ها

1 ) عناوین جذاب

اولین نقطه‌ی برخورد مخاطب با پادکست، عنوان آن است، پاشنه‌ی آشیل بسیاری از محتواهای صوتی را می‌ توان در انتخاب عناوین معمولی و نه‌ چندان جذاب دانست که فرصت شنیده‌ شدن را از محتوای خود می‌ گیرد. انتخاب عنوان‌ های مناسب و به روز  کار بسیار دشواری است چرا که با انبوهی از عناوین جذاب در محتواهای مختلف رو به‌ رو هستیم که ایجاد خلاقیت در این زمینه را دشوار کرده، ولی چنان‌ که موفق به انتخاب عنوانی زیبا برای پادکست خود شویم، نیمی از راه شنیده‌ شدن را طی کرده‌ایم. به طور مثال عنوان پادکست معرفی تیپ های شخصیتی و اهمیت آن در انتخاب شغل می تواند شما را کنجکاو کند که آن را گوش دهید.

2 ) لحنی گرم، دلنشین و گیرا

همچون مبحث صدای برند، در مقوله‌ی پادکست و بازاریابی نیز، لحن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. پس از جذب مخاطب از راه انتخاب عنوان جذاب، اولین فاکتوری که می‌ تواند به ادامه‌ دادن او به شنیدن پادکست و یا انصراف او منجر شود، صدای دلنشین و لحن گرم گوینده است که به صورت شیوا و واضح کلمات را پشت سر هم قرار داده و مخاطب را بیش از پیش به ادامه‌ی پادکست علاقه‌مند می‌کند. داشتن صدای دلنشین تا حدود زیادی یک امر ذاتی است و هرچند که با تمرین‌ ها و تاکتیک‌ های مختلف می‌ توان، درصدی تُن صدا و نحوه‌ی بیان را بهبود بخشید اما تا حد زیادی این مسئله به ژنتیک افراد وابسته است، پس در انتخاب یا استخدام گوینده‌ی پادکست‌ها باید دقت و وسواس زیادی به‌خرج داد. حتی در این‌ باره می‌ توان به سراغ افراد مشهور و حتی دوبلور‌ها و گوینده‌ های مطرح نیز رفت و با وجود هزینه‌ بر بودن این راه‌کار اما موفقیت هر پادکستی را تا حدود زیادی تضمین خواهد کرد.

3 ) متن خوب

اهمیت متن خوب، همه‌ جا خودش را نشان می‌ دهد! همانند تولید محتوای متنی یا تکنیک‌ های کپشن‌ نویسی در اینستاگرام، پلتفرمی مبتنی بر محتوای تصویری، در بحث پادکست و بازاریابی هم وجود یک متن خوب و درگیر‌ کننده می‌ تواند مخاطب را سر جای خود میخکوب کرده و یا روخوانی از روی یک متن معمولی و پر ایراد، او را از بها دادن به شما و محتواهایتان پشیمان کند!همچنین ناگفته نماند که یک متن مناسب و ایده‌آل که به طورمختصر و گزیده نوشته شده باشد، در تعیین زمان استاندارد و مناسب برای پادکست نیز موثر است.

4) صبحت در مورد موضوعات روز

همواره پرداختن به مسائل و موضوعات تازه، می‌ تواند مخاطبان کنجکاو زیادی که از بحث‌ های تکراری خسته شده‌اند را به محتواهای شما جذب کند و همین امر می‌‌ تواند وجه تمایز شما با رقبا باشد.برای مثال پرداختن به بحث سفر به مریخ و برپایی تمدن انسانی در این سیاره می‌ تواند شنونده‌ های بسیاری را برای پادکست شما به ارمغان بیاورد و یا در دنیای پادکست و بازاریابی، صحبت در مورد گجت‌ ها و محصولات جدید، نرم‌ افزارها و اپلیکیشن‌ های گوناگون و یا حتی در مورد ابعاد مختلف رسانه‌ های اجتماعی که به تازگی بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند مانند سئو یوتیوب، می‌ تواند توجه مخاطبان زیادی را به پادکست شما معطوف کند. حال به شما پیشنهاد می کنم که مقاله سئو یوتیوب و پادکست سئو یوتیوب را گوش دهید و مقایسه کنید که کدام روش برای شما جذاب تر و بهتر است. 

5 ) تبلیغ کوتاه ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی

به‌ اشتراک گذاری قطعه ویدیویی یا کلیپی کوتاه برای تبلیغ و معرفی بیشتر پادکست به مخاطبان در شبکه‌ های اجتماعی به خصوص اپلیکیشن اینستاگرام که اکنون بسیار محبوب شده، می‌ تواند تاثیری چشم‌ گیری در آمار شنوندگان محتوای صوتی شما داشته باشد. تهیه‌ی یک تیزر ویدیویی کوتاه از پادکست و بارگذاری آن در شبکه‌ های اجتماعی، چندان هزینه‌ بر نیست و حتی با دوربین گوشی موبایل نیز عملی خواهد بود اما همین موضوع به ظاهر ساده می‌ تواند انقلابی در پادکست و بازاریابی شما به راه بیندازد. گفتنی است که حتی تهیه‌ی ویدیو از اتفاقات پشت صحنه‌ی ضبط پادکست هم برای مخاطبانی که فقط صدای شما را می‌شنوند نیز می‌ تواند جالب و جذاب باشد.

سخن پایانی

مبحث پادکست و بازاریابی، با پیشرفت روز افزون جایگاه محتواهای صوتی در مقایسه با سایر محتواها، به اِلمان مهمی در حوزه‌ی مارکتینگ بدل شده و در آینده تاثیر بیشتری نیز خواهد داشت و طبیعتاً کسب‌ و کارهایی که از این فرصت بهره ببرند نسبت به سایرین و رقبا، چندین گام جلوترند. 

داستان عجیب دو تریدر برتر تاریخ که شما را شوکه میکندبهترین از نظر کاربران
داستان عجیب دو تریدر برتر ...
چرا باید یک عکاس شویمآخرین پست
چرا باید یک عکاس شویم