لگو وب سایت هوشمندان
جستجو

افزایش سرعت سایت با ابزار GTmetrix

GTmetrix چیست

امروزه با ساخت یک وبسایت می توانید به کسب و کار خود رونق دهید. همچنین ساخت وبسایت در کمترین زمان ممکن و بهینه سازی وبسایت ها به امری ضروری و مهم برای صاحبان وبسایت ها، شرکت ها و سازمان های مهم تبدیل شده است. اهمیت و نقش وبسایت‌ ها در زندگی ما، باعث شده ابزارهای زیادی برای تست و ارزیابی سرعت وبسایت ها ساخته و طراحی شوند. هر  یک از این ابزارها مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند که می توان بر اساس نیاز، یکی از آن ها را انتخاب کرد. همچنین برخی از ابزارها کاربرد فراوانی دارند و صاحبان وبسایت ها به استفاده از آن ها ترغیب شده اند و سپس اقدام به رفع مشکلات وبسایت خود کرده اند. GTmetrix یا جی تی متریکس، یک ابزار پر کاربرد و محبوب در بین ابزارهای تست سرعت وبسایت‌ ها است که با امکانات و ویژگی‌ های منحصر‌ به‌ فردی که دارد، میزان سرعت وبسایت شما را با توجه به شرایط و از جنبه‌های مختلف محاسبه می کند و همچنین به درجه‌ بندی و امتیازدهی وبسایت شما می پردازد. سپس با توجه به مسائل جزئی و کلی وبسایت و به وسیله نمایش نمودارهای مختلف، اشتباهات احتمالی را نیز نشان می دهد.  

اهمیت سرعت وبسایت و استفاده از GTmetrix

 چرا چِک کردن سرعت وبسایت برای صاحبان وبسایت ها مهم است؟ چرا صاحبان وبسایت ها به دنبال ابزاری هستند که بتوانند سرعت وبسایت خود را اندازه بگیرند؟ پاسخ به این سوال ها ساده است. سرعت بالا در سئو سایت و بهبود رتبه‌ی سایت اهمیت زیادی دارد و همچنین سرعت وبسایت ها باعث افزایش چشمگیر درآمد شما از آن می شود. پیش از این به عواملی مانند تکنیک تولید محتوا برای موفقیت در سئو و اهمیت نام دامنه وبسایت پرداختیم اما در ادامه به اهمیت سرعت وبسایت ها می پردازیم.

اول از همه باید هدف افراد از ایجاد یک وبسایت را بررسی کنیم. بیشتر افراد برای کسب درآمد وبسایتی را تولید می کنند و سپس با دقت آن را طراحی می کنند اما این پایان کار نیست! بعد از ساخت سایت باید به نکات زیادی توجه کرد. هر چند ممکن است، برخی از افراد چنین انگیزه‌ ای نداشته باشند اما صاحبان وبسایت یک ویژگی مشترک دارند، هر دو علاقه دارند که وبسایتشان دیده شود!

تجربه و آمار نشان می دهد که بین سرعت و دیده شدن یک وبسایت رابطه‌ی مستقیمی وجود دارد. به بیان دیگر هر چه سرعت بارگذاری و نمایش یک وبسایت بیشتر باشد، تمایل افراد برای بازدید از آن بیشتر خواهد بود، حتی بارها و بارها برای شما نیز اتفاق افتاده که پس از تنها چند ثانیه انتظار برای لود شدن یک وبسایت و عدم بارگذاری آن، قید آن را زده و به وبسایت دیگری مراجعه کرده اید!

حال که از اهمیت سرعت وبسایت گفتیم، باید از اهمیت استفاده از ابزارهای تست این سرعت نظیر Pingdom یا همین GTmetrix نیز بگوییم. جی تی متریکس با امکانات بسیار زیاد و ویژگی‌ های فوق‌ العاده کاربردی، می تواند به کمک درجه بندی‌ ها و نمودارها و گزارشات مختلف، درک درستی از میزان سرعت وبسایت به شما بدهد.

ویژگی‌ های GTmetrix

در ادامه به ویژگی های و امکانات عالی این ابزار تست سرعت می پردازیم.  

1) راحتی در استفاده

محیط کاربری و نحوه ‎ی استفاده از GTmetrix کامل و همچنین بسیار ساده طراحی شده است که حتی افراد مبتدی نیز می توانند از آن به راحتی استفاده کنند و تمام نیازهای خود را برطرف کنند. استفاده آسان از GTmetrix باعث شده تا بسیاری از افراد بدون نیاز به آموزش خاص و مهارت کم، تمام اطلاعات درباره سرعت وبسایت خود را تجزیه و تحلیل کنند 

2) هشدار در مورد اشتباهات

همان گونه که قبلا نیز اشاره شد، جی تی متریکس علاوه بر نمایش امتیازات و نمودارها، اقدام به نمایش گزارش‌هایی می‌ کند که می‌ تواند در اصلاح اشتباهات شما بسیار موثر باشد و سرعت وبسایت شما را به طرز چشمگیری بهبود بخشد تا میزان بازدید و امتیازات شما در آینده افزایش یابد. گزارشات کامل و تخصصی این بخش توانسته بسیاری از صاحبان وبسایت ها را وسوسه کند تا حداقل یکبار از جی تی متریکس استفاده کنند.

3) توجه به مسائل جزئی و مهم

GTmetrix تمام قسمت‎ های وبسایت شما را در قالب دو بخش از جمله مسائل مهم و جزئیات صفحه بررسی می کند تا بتوانید بر اساس آن‌ ها دست به تجزیه و تحلیل زده و از مهم‌ ترین بخش‌ ها تا جزئی ترین نکات را زیر ذره بین ببرید. این ویژگی باعث می شود تا به قسمت های کلی وبسایت خود توجه کنید و همچنین نسبت به جزئیات و مسائل کوچک‎تر نیز، دید درستی داشته باشید تا از نکات جزئی سایت خود غافل نشوید!

4) امکان شبیه‌ سازی سرعت‌ های اتصال مختلف

وبسایت جی تی متریکس، این امکان را به شما می‌ دهد تا با تغییر سرعت اتصال خود، بتوانید یک شبیه‌ سازی تقریبی را از سرعت‌ های اتصال گوناگون داشته باشید و با دیدی متفاوت ‎تر، به محاسبه‌ و نمودارهای سرعت وبسایت خود بپردازید.این موضوع می‌ تواند در تصمیم گیری‌ ها و سیاست‌ گذاری‌ های وبسایت شما بسیار تاثیر گذار باشد تا بتوانید امتیاز وبسایت خود را بهبود ببخشید.  

5) رایگان بودن

 GTmetrix با تمام این ویژگی ها و شرایط، رایگان است که همین ویژگی آن را محبوب‎ تر کرده است. شما تنها با ثبت نام و ایجاد یک نام کاربری در این سایت، می‌ توانید از تمام امکانات آن بهره مند شوید و سرعت وبسایت خود را از جنبه‌ های گوناگون مورد ارزیابی قرار دهید.

عملکرد GTmetrix در بررسی سرعت وبسایت‌ ورد پرس

پیش از این به مزایای طراحی سایت با وردپرس، ترفندهای امنیت در وردپرس و دیجیتال مارکتینگ در وردپرس پرداختیم. امروزه که اکثر وبسایت‌ ها بر بستر وردپرس هستند، عملکرد ابزارهای تست سرعت در این فضاها از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر وبسایت وردپرس خود را از طریق GTmetrix اجرا کنید، گزارش عملکردی شامل  GTmetrix Grade و Web Vitals است که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

 GTmetrix Grade

 GTmetrix Grade، درجه بندی وبسایت است که از بررسی جامع و کامل عملکرد وبسایت و ساختار آن به دست می آید و  یک امتیاز کلی به وبسایت شما می دهد. همچنین یک منبع مطمئن برای تصمیم گیری‌ های شما در آینده است. GTmetrix Grade به امتیازدهی دو عامل از جمله اجرای صفحه (performance) و بهینه بودن ساختار صفحه(structure)  وابسته است. 

Web Vitals

Web Vitals بخش مهم دیگری است که که دید دقیق تری دارد. در این بخش، امتیازدهی بر اساس معیارهایی چون Paint  Largest Contentful یا LCP، Total Blocking Time یا TBT و Cumulative Layout Shift یا CLS است. 

LCP یا (Largest Contentful Paint)  مدت زمانی است که بزرگ‌ ترین محتوای صفحه یا وبسایت بارگذاری می شود. در بعضی از وبسایت‌ ها یک تصویر، بزرگ‌ ترین محتوای صفحه را تشکیل می‌ دهد اما برای برخی دیگر از وبسایت ها ممکن است، یک متن بزرگترین محتوای آن باشد. 

TBT یا (Total Blocking Time) مدت زمان لود اسکریپت های بلاک شده سایت را به ما نشان می دهد به بیان ساده تر، زمانی که وبسایت قبل از تعامل با کاربر مسدود است، نمایش می دهد.

 CLS یا(Cumulative Layout Shift)  مدت زمانی است که به تغییر عناصر مختلف در هنگام بارگذاری اشاره دارد.

کلام آخر

بررسی سرعت وبسایت در ابزارهای تست سرعت، می‌ تواند علاوه بر درک درست وضعیت کنونی، در بهبود صفحه در آینده نیز نقش موثری داشته باشد اما به شرط این که به جای توجه بیش از حد و وسواس گونه به امتیازات و درجه بندی‌ ها، با اشتباهات و خطاهای خود آشنا شویم و آن ها را برطرف کنیم.

سایت GTmetrix در میان انبوهی از وبسایت‌ های سنجش سرعت، به دلیل استفاده راحت و آسان، یادآوری اشتباهات، امکانات و ویژگی های کاربردی و خدمات رایگان، یکی از بهترین گزینه‌ ها برای تست سرعت وبسایت شخصی افراد است.

در پایان به شما آموزش مقدماتی تا حرفه ای سئو، آموزش سئو (انتخاب دامین، برندسازی و معرفی موتورهای جستجو) و آموزش Google Search Console را پیشنهاد می کنم.

داستان عجیب دو تریدر برتر تاریخ که شما را شوکه میکندبهترین از نظر کاربران
داستان عجیب دو تریدر برتر ...
چرا باید یک عکاس شویمآخرین پست
چرا باید یک عکاس شویم