لگو وب سایت هوشمندان
جستجو

راز نوشتن تیترهای جذاب

تیترهای جذاب، کلید‌های ورودیِ دنیای محتوا

دنیای تولید محتوا، از محتوای متنی نظیر محتوا نویسی و کپی‌ رایتینگ گرفته تا محتواهای تصویری و ویدیویی تا عکس‌ ها و کلیپ‌ ها و تیزرهای اینستاگرام و یوتیوب، همه و همه سرشار از تیتر‌ها و هدلاین‌ هایی است که تفاوت‌ های بازنده و برنده در این دنیا را مشخص می‌کند.

عناوین و تیترهای جذاب را می‌ توان در انبوهی از نوشته‌ ها، کتاب‌ ها، مجلات، پوشش‌ های خبری مشاهده‌ کرد که مخاطبان و کاربران را مجبور به خواندن مطالب‌ می‌ کنند، بله درست خواندید، مجبور! یک تیتر مناسب، با بر انگیخته کردن حس کنجکاوی مخاطب، او را وادار به مطالعه‌ی متن یا مشاهده‌ی محتوا خواهد کرد.

تاثیر تیترهای جذاب تبلیغاتی در تجارت امروز

تجارت امروز بر پایه‌ی تبلیغات و بازاریابی بنا شده و تبلیغات و بازاریابی در دنیایی که مردمش، خود را با انبوهی از مشکلات و مشغله‌ های ریز و درشت احاطه کرده‌اند، بر پایه‌ی جذابیت و انتقال سریع مفاهیم بنا نهاده شده است.

عناوین و تیتر‌ها به واسطه‌ی ماهیت خود می‌ توانند مفهوم یک مقاله‌ی 1500 کلمه‌ای را در چند کلمه بیان کنند و این جا است که مخاطب تصمیم می‌ گیرد که متن را بخواند یا به‌ جای آن به سراغ بازی‌ های موبایلی معروفی که براساس موتور بازی سازی Unity  ساخته شده، برود!

در کپی رایتینگ و تبلیغ‌ نویسی، اهمیت تیترهای جذاب به اوج خود رسیده و به باور بسیاری از کارشناسان این حوزه، در هر تبلیغ، تیتر همه چیز است!  به همین دلیل است که نویسندگان تبلیغات، وقت و زمان بیشتری را به نوشتن و انتخاب تیترهای جذاب تبلیغاتی اختصاص می‌ دهند تا به نوشتن مطالب.

برای درک بیشتر اهمیت تیترهای جذاب در کسب‌ و کارها، می‌ توان به جملات معروف حوز‌ه‌ی تبلیغات و بازاریابی اشاره داشت که " تیتر روی جلد یک مجله، مجله را می‌ فروشد. " و " اگر تیتر ضعیف باشد، متن خوانده نمی‌شود و متن خوانده‌ نشده، کالایی به فروش نمی‌رساند. "

به عبارتی دیگر، شاید بتوان نوشتن تیترهای جذاب و عناوین شگفت‌ آور را مهم‌ ترین و در عین حال لذت‌ بخش‌ ترین قسمت نگارش یک متن دانست. آن‌ جا که شما انتخاب می‌ کنید با چه کلماتی، خواننده را مسحور خود کنید و تاثیر تیترهای جذاب را بر روی مخاطبان مشاهده کنید.

اما چگونه می‌ توان تیترهای جذاب خلق کرد؟ چه رازها و نکاتی در پسِ ایجاد این تیترها وجود دارد؟ 

اسرار نوشتن تیترهای جذاب تبلیغاتی

1 ) درک هدف

اولین گام برای نوشتن تیترهای جذاب تبلیغاتی و مقاله‌ ها، درک درست از هدف نوشتن متن و اِشراف کلی بر آن به شمار می‌ رود. شاید عجیب باشد اما بسیاری از مقاله‌ نویس‌ ها و کپی‌ رایترها هنوز هم بدون درکی عمیق از هدف متن، دست به قلم می‌ شوند و گمان می‌ کنند می‌ توانند در انتهای آن به رستگاری برسند! بنابراین برای نوشتن تیترهای جذاب تبلیغاتی باید درک درستی از محصولات و یا خدمات و برند خود داشته باشید. 

برای مثال بسیاری از کپی رایترها یا تبلیغ نویس‌ ها، بدون توجه به سیاست‌ های کلی یک کسب‌ و کار، اقدام به نوشتن مطلب کرده و در جهت افزایش فروش محصولات و خدمات آن گام بر می‌ دارند، غافل از این که مهم‌ ترین هدف آن مجموعه‌ی تجاری در این برهه‌ی زمانی، جا انداختن و تثبیت برند خود است که سناریو‌ ها و بازاریابی‌ های خاص خود و به تبع آن، تیترهای مختص خود را نیاز خواهد داشت.

2 ) شناخت مخاطب

یکی از بدیهی‌ ترین پیش‌ نیازها برای هر گونه فعالیت تجاری، درک و شناخت مخاطب و در صورت نیاز، تحقیق و پژوهش راجع به آن است. تیتر نویسی و به دنبال آن تبلیغات و بازاریابی نیز برای موفقیت و تاثیر گذاری بیشتر، نیاز ویژه ای به درک و شناخت جامعه‌ی هدف، فرهنگ، ارزش‌ ها، علایق و... آنان داشته و عدم آگاهی کامل از این موضوع، به عدم استقبال مردم از تیترها و متن‌ ها منجر خواهد شد.

3 ) هدف قرار دادن احساسات مخاطب

یکی از موثرترین فاکتورها برای خلق تیترهای جذاب تبلیغاتی، متمرکز شدن روی موضوعات و کلماتی است که پیش‌ بینی می‌ کنیم احساسات خوانندگان را تحریک خواهد کرد، البته منظور از احساسات، تمام حس‌ های غریزی مشترک بین انسان‌ ها نظیر کنجکاوی، منفعت طلبی، همدردی  است که تحریک آن به واسطه‌ی تیترهای جذاب می‌ تواند سیل عظیمی از مخاطبان را به مطالب شما سرازیر کند.

استفاده از تیترها و عنوان‌هایی مختصر و مفید با مضامینی از هشدارها، تخفیفات و محصولات و خدمات رایگان، خبرهای تکان‌ دهنده، موضوعات دیوانه‌ وار، وقایع هیجان‌ انگیز، پیشنهادات مجذوب کننده با قصد تحریک احساسات مردم همان چیزی است که سالانه میلیون‌ها نفر را جذب بخش‌ های خبری، مقالات و وبلاگ‌ ها، پیج‌ های اینستاگرامی، کانال‌ های یوتیوب کرده و می‌ تواند از بهترین و هوشمندانه‌ترین انتخاب‌ ها برای ایجاد تیترهای جذاب، البته به اقتضای مفهوم کلی مطالب و محتوا‌های شما به شمار رود.

به فرض مثال، برای نوشتن عناوین و تیترهایی با مضمون پیشنهاد، می‌ توان به نمونه‌ی " خداحافظی با درد کمر در کمتر از یک ساعت! " یا برای وقایع هیجان انگیز و خبرهای تکان دهنده، به تیترها‌یی نظیر " قاتلِ ویروس کرونا، اکنون در دسترس انسان‌ ها" اشاره کرد.

4 ) استفاده از تیترها و عناوین متضاد

انسان‌ ها شاید به این دلیل که خود مجموعه‌ای از تناقضات و تضادها هستند، به مطالب و محتواهای متضاد جذب می‌ شوند و این همان راهی است که بسیاری از کسب‌ و کارها در مقوله‌ی تیتر نویسی محتواهای خود پیش‌گرفته‌اند.

برای فهم بهتر این موضوع به یکی از پر طرفدارترین مقالات دنیای وب با تیتر " چگونه غذای بیشتری بخوریم و وزن کم کنیم! " توجه کنید که چگونه با ظرافت و طنزی مثال‌ زدنی، دو مفهوم متضاد را در کنار یکدیگر گنجانده و واقعاً چگونه می‌ توان چنین تیتر جذابی را دید و مقاله‌ی آن را نخواند! بعضی از تیترها ما را مجبور به مشاهده‌ی محتواها می‌ کنند. 

5 ) دوری از کلیشه‌ ها و حتی تیترهای هیجان‌ انگیز تکراری!

یکی از بهترین راه‌ ها برای نگارش یک عنوان گیرا، استفاده از ابتکار و خلاقیت و پرهیز از کلمات و تیترهایی است تکراری شده و دیگر جذابیتی برای مخاطب ندارد و دیدن آن به جای جذب او، موجب فرارش خواهد شد.

اما امروزه به دلیل گسترش شبکه‌ های اجتماعی و تولید محتواهای بسیار زیاد، انتخاب تیترهای جذاب تبلیغاتی و عناوین جدید کمی دشوار شده است، چرا که هر تیتری که انتخاب کنید ممکن است مشابه‌اش را ببینید اما می‌ توانید با مطالعه‌ی بیشتر و به‌ دست آوردن دایره‌ی لغات گسترده‌ تر  همچنان می‌ توانید به خلق تیترهای نوآورانه و گیرا اقدام کنید.

6 ) استفاده از لحن طنز و دوستانه

این مورد، در تیترهای محتواهای تبلیغی و کپی‌ رایتینگ فوق‌ العاده حائز اهمیت است. استفاده از لحن دوستانه با کلمات طنز، می‌ تواند شما و برندتان را به مشتری نزدیک‌ تر کرده و ارتباط تنگاتنگی بین شما برقرار کند.

7 ) استفاده از کلمات کلیدی در تیتر‌ها

همان‌ قدر که جذابیت ظاهری تیترها، برای برقراری ارتباط با مخاطب ضروری است، بهره بردن از کلمات کلیدی و نتایج مثبت آن بر سئو سایت، سئو اینستاگرام و سئو یوتیوب نیز اجتناب‌ ناپذیر است. استفاده از این کلمات در عنوان‌ ها و تیترها، علاوه بر این که به تکرار آن‌ ها و نقش‌ بستن برای مخاطب کمک می‌ کند، به الگوریتم‌ های موتورهای جستجو‌ی مختلف نیز این پیام را می‌ رساند که کل متن، درباره موضوع این کلمات بوده و در رتبه‌ بندی و اولویت نمایش آن برای مخاطب، بسیار اثر گذار است.

8 ) طرح سوال

درست مانند بحث افزایش جذابیت استوری‌ های اینستاگرام و افزایش تعامل دنبال‌ کنندگان، طرح سوالات چالش‌ برانگیز و متناسب، برای جذاب‌ تر شدن تیترها و عنوان‌ ها و ارتباط بیشتر مخاطب با متن نیز می‌تواند فوق‌ العاده موثر باشد.

9 ) ساده‌ نویسی

استفاده از کلمات و جملاتی که در عین سادگی بتواند مفهوم یک متن را بازتاب دهد، همان‌ قدر که کار دشواری است اما در صورت انجام آن، می‌ تواند شما را به نگارش تیترهای جذاب نزدیک کند.

10 ) نوشتن چندین تیتر و برگزیدن بهترینِ آن‌ ها

همواره ممکن است حتی در بدترین نمونه‌ های نوشته‌ شده نیز موارد قابل‌ توجه و قابل استفاده یافت شود و از این رو بهتر است نمونه‌ هایی که در هر لحظه به ذهن‌ ما می‌ رسد را یادداشت کرده بلکه شاید در ایجاد تیترهای جذاب تبلیغاتی یاری‌ گر ما باشد.

سخن پایانی

امروزه تجارت و موفقیت در کسب و کارها نیاز به مهارت ها و خلاقیت های نوین دارد به گونه ای که باید در این عصر جدید از همه ظرفیت ها و توانایی ها در تجارت بهره مند شد.  اهمیت و تاثیر دنیای مجازی بر تجارت توانسته راه های بسیاری را پیش روی ما قرار دهد تا بتوانیم بیش از پیش خود را نشان دهیم و از همه مهم تر از در برابر رقبای تجاری موفق و پیروز شویم . به طور مثال پیش تر در مورد بازاریابی دیجیتال برای دستیابی به مشتریان و یا به جهان هوشمند و کسب و کار هوشمند اشاره شده است که به ما یادآوری می کند به جای سخت کار کردن هوشمندانه عمل کنید که توجه به جزییات یعنی هوشمندی و همان طور که می دانید،  تیترهای جذاب تبلیغاتی یکی از مهم ترین جزییات و یکی از مهم‌ ترین المان‌ های تبلیغات و بازاریابی است که در کشورهای توسعه‌ یافته درآمد بسیار بالایی نیز برای این کار در نظر گرفته شده و پیش‌ بینی می‌ شود با افزایش نفوذ اینترنت در زندگی‌ ها و به تبع آن افزایش تاثیر تیتر‌های جذاب تبلیغاتی، این درآمد بالا در تمامی کشورها در آینده‌ای نه‌ چندان دور در نظر گرفته شود. 

داستان عجیب دو تریدر برتر تاریخ که شما را شوکه میکندبهترین از نظر کاربران
داستان عجیب دو تریدر برتر ...
چرا باید یک عکاس شویمآخرین پست
چرا باید یک عکاس شویم