لگو وب سایت هوشمندان
جستجو

بازاریابی هشتگ

هشتگ، فیلتری محبوب بر جستجوهای رسانه‌های اجتماعی

 هشتگ‌ ها، جهت فیلتر گذاری روی نتایج جست‌ و جوها به منظور کمک به کاربر برای رسیدن به بهترین و مرتبط‌ ‌ترین محتوای ممکن خلق شدند و برای اولین بار در رسانه‌ی اجتماعی توییتر از آن‌ رونمایی شد اما با گذشت زمان و محبوب‌ شدن نزد کاربران رسانه‌ های اجتماعی دیگر، پای آن به اینستاگرام و یوتیوب و تیک تاک هم باز شد.

امروزه هشتگ‌ ها شیوع پیدا‌کرده‌اند و استفاده از آن‌ ها بسیار فراگیر شده تا جایی که بخش مهمی از سئو اینستاگرام و سئو یوتیوب نیز متوجه آن بوده و حتی در سالیان اخیر لغتی به نام بازاریابی هشتگ را به دایره‌ی واژگان دنیای دیجیتال مارکتینگ اضافه کرده است.

بازاریابی هشتگ، راهکار نوین دنیای تجارت

بازاریابی هشتگ اما چیزی فراتر از هشتگ‌ گذاری معمولی در کپشن‌ نویسی اینستاگرام یا پشت‌ هم گذاشتن چند کلمه برای عقب‌ نیافتادن از رقابت در بازاریابی اینستاگرامی و یا پُرکردن جای خالی پست‌ ها، بدون هیچ هدف مشخصی است و استفاده صحیح از آن، می‌ تواند علاوه بر افزایش لایک‌ ها و کامنت‌ ها، شگفتی‌ های بزرگی برای کسب‌ و کار شما ایجاد کند.

بازاریابی هشتگ را می‌ توان یک استراتژی بازاریابی دانست که در آن برند، محصولات یا خدمات خود را می‌ توانید با چند‌کلمه‌ی کوتاه، مرتبط و موثر، تبلیغ کنید.

استفاده از این بازاریابی، می‌ تواند دیدگاه مخاطب به شما و برندتان را تغییر داده، وسعت ببخشد، تعامل مخاطب را با شما بیشتر کند، نام تجاری کسب‌ و کار شما را ارزشمند‌تر کرده و با ایجاد شرایطی بهتر برای افزایش فروش یا کسب درآمد شما، تجارتتان را پُر رونق‌ تر کند.

بازاریابی هشتگ این اطمینان را به شما می‌ دهد که نام برند کسب‌ و کار شما، محصولات و یا خدماتتان بارها و بارها در دنیای مجازی تکرار و مشاهده می‌ شود و علاوه‌ بر تثبیت جایگاه شما نزد دنبال‌ کنندگان فعلی، مخاطبان جدیدی را سر راه شما بگذارد.

البته باید اظهار داشت که به سبب محبوبیت روز افزون شبکه‌ های اجتماعی و رشد استقبال فعالان دنیای تجارت از پتانسیل‌ های بازاریابی آنان و امکانات جانبی، رقابت در بازاریابی هشتگ نسبت به همین چند سال قبل سخت‌ تر شده و در آینده‌ای نه‌چندان دور، بسیار سخت‌ تر هم خواهد شد. به همین دلیل بهتر است از تاکتیک‌ ها و روش‌ های هوشمندانه و اصولی در این زمینه استفاده کرد تا به بهترین نتیجه‌ی ممکن نزدیک شد.

راه‌ های ایجاد یک بازاریابی هشتگِ موثر

1 ) درک هدف خود و تحقیق در مورد هشتگ‌ ها

قبل از هرگونه اقدام برای هشتگ‌ گذاری، باید نسبت به هدف و فلسفه‌ی کاری کسب‌ و کار خود، عمیقاً فکر کنیم. سپس باید هشتگ‌ هایی مناسب با مجموعه‌ی تجاری خود بیابیم.

تحقیق روی هشتگ‌ ها، به معنای مشاهده و بررسی عملکرد آن‌ ها نزد مخاطبان بوده و در واقع تحقیق روی ذائقه‌ی مخاطب، نحوه‌ی واکنش او به هشتگ‌ های مختلف و به‌ دست‌ آوردن لیستی از علایق وی به حساب می‌ آید.

در این مورد می‌ توان با جستجو در اینترنت، لیستی از محبوب‌ ترین هشتگ‌ های دنیا یا کشوری خاص را به دست آورد و با استفاده از آن‌ ها، استراتژی بازاریابی هشتگ کسب‌ و کار خود را تعیین کند.

2 ) استفاده از هشتگ‌ های به صورت بهینه

یکی از بزرگترین و رایج‌ ترین اشتباهات در هشتگ‌ گذاری، استفاده‌ی بی‌ جا و بیش‌ از حد از هشتگ‌ ها به‌ خصوص هشتگ‌ های معروف و محبوب است که نه‌ تنها تاثیر مثبتی نداشته و تعامل و آگاهی از نام برند شما را افزایش نمی‌دهد، بلکه با خسته‌ کردن مخاطب و تاثیر منفی در بخش سئو، موجب فراری دادن کاربر به دامن رقبا و افت جایگاه پیج و صفحه‌ی مجازی شما خواهد شد.

تولید محتوا یک هنر پر کاربرد و یک توانمندی بی نظیر در دنیای تجاری امروز است. بنابراین برخی از افراد بدون توجه به ارتباط هشتگ با مضمون اصلی محتوا، اقدام به هشتگ‌ گذاری کرده که مورد بی‌ اعتنایی الگوریتم‌ ها واقع شده و طبق پیش‌ بینی، بی‌ فایده خواهد بود.

3 ) استفاده از هشتگ‌ های مناسبتی و رویدادی

یکی از راه‌ های مناسب برای تاثیر بیشتر بازاریابی هشتگ، بهره‌ بردن از فرصت‌ های زمانی ویژه یا همان تاریخ‌ های مناسبتی و یا رخدادهای طبیعی و اجتماعی است که می‌ تواند معجزه‌ کند!

به عنوان مثال روز مادر، می‌ تواند سیل عظیمی از هشتگ‌ هایی با این عنوان را در خود داشته باشد که علاوه بر القای حس به‌ روز بودن مجموعه‌ی تجاری شما به کاربر، تحریک احساسات او، ایجاد ارتباط، اعتماد او و شما، فرصت بیشتر دیده شدن محتوایتان را نیز به شما خواهد داد.

4 ) ایجاد هشتگ‌ های مارک‌ دار

تمام موارد گفته‌ شده در بالا منجر به بیشتر دیده‌ شدن شما و کسب‌ و کارتان در فضای مجازی خواهد شد اما موردی که باعث جا افتادن و تثبیت جایگاه برند شما به عنوان بیزینسی قابل‌ اعتماد و کسب مشتریان وفادار و سایر مزایای برندسازی خواهد شد، ایجاد هشتگ‌ های مارک‌ دار یا به بیان ساده‌ تر، راه‌ اندازی هشتگ‌ های مخصوص خود با نام کسب‌ و کارتان بوده که سنگ‌ بنا و پایه اصلی بازاریابی هشتگ به حساب می‌آید.

هشتگ‌ های مارک‌ دار را می‌ توان به مرور زمان با محصولات، خدمات مناسب و محتواهای تاثیر گذار و سپس در قالب طرح‌ ها، مسابقات و جشنواره‌ های مختلف با ترغیب کاربران و دنبال‌ کنندگان به اشتراک‌ گذاری عکس‌ ها و ویدیو‌های خود در کنار محصولات برند شما و یا به‌ اشتراک‌ گذاری تجربیاتشان به دنبال استفاده از محصولات و خدمات شما، ایجاد و تثبیت کرد.

همچنین بهره بردن از بازاریابی هشتگ می‌ تواند به تکمیل فرآیند کمپین‌ های تبلیغاتی کمک بزرگی کرده و استفاده از شعارهای تبلیغاتی در این کمپین‌ ها به عنوان تلفیقی از هشتگ‌ های محبوب و هشتگ‌ های مارک‌دار، به افزایش آگاهی مخاطبان از برند شما را در پی داشته باشد.

5 ) استفاده از اینفلوئنسرها

استفاده از افراد معروف شبکه‌ های اجتماعی یا اینفلوئنسر در مبحث بازاریابی هشتگ هم می‌ تواند موثر واقع شود. استفاده‌ی اینفلوئنسرها از هشتگ‌ های مخصوص برند شما و یا هشتگ‌ های هماهنگ با شعار و پیام کمپین‌ ها و جشنواره‌ های طراحی شده توسط کسب‌ و کارتان، می‌ تواند توجه بسیاری از مخاطبان و دنبال‌ کنندگان این اشخاص مشهور دنیای رسانه‌ های اجتماعی را معطوف شما و تجارتتان کند.

البته ناگفته نماند که اینفلوئنسرها در راه رضای خدا برای شما کاری نمی‌کنند! و استفاده از محبوبیت آن‌ها، برای شما هزینه‌ های گزافی را در پی‌ خواهد داشت اما به جرئت می‌ توان گفت ارزشش را دارد.

به هرحال چه عاشق آن‌ ها باشید، چه مثل من از آن‌ ها متنفر باشید! نمی‌ توانید منکر اثرگذاری بسیار زیاد آن‌ ها روی مردم شوید و این نوع تبلیغات می‌تواند برای شما بسیار کارآمد باشد.

6 ) درک تفاوت الگوریتم‌ های رسانه‌های اجتماعی مختلف

بسیاری تصور می‌کنند که چون لفظ شبکه‌ های اجتماعی به عناوینی مانند توییتر، اینستاگرام و یوتیوب داده شده، تمام ساختار و قوانین والگوریتم‌ هایشان شبیه یکدیگر است اما در واقعیت این‌ چنین نیست و تفاوت‌ های چشمگیری بین هر شبکه‌ی اجتماعی وجود دارد که درک این نکته در هشتگ‌ گذاری، رعایت حد ایده‌آل در استفاده از آن‌ ها و در کل بازاریابی هشتگ می‌ تواند تاثیرات مثبتی داشته باشد.

برای مثال تعداد هشتگ‌ های مناسب و نرمال در اپلیکیشن اینستاگرام، 9 یا 10 هشتگ به‌ حساب می‌ آید اما حد مناسب و نرمال در اپلیکیشن توییتر، تعداد 2 تا 4 هشتگ در نظر گرفته شده است.

7 ) تحلیل نتایج هشتگ‌گذاری خود

پس از طی تمام مراحل و استفاده از هشتگ‌ های مناسب، پس از مدتی باید به بررسی نتایج و میزان رضایت و استقبال مردم از هشتگ‌ های خود بپردازید، نتایج را تحلیل کنید و در صورت مثبت بودن شرایط، همان روند را ادامه داده و حتی شاید بتوانید با ایده‌ های خلاقانه، این روند مثبت را سرعت ببخشید و اگر که اوضاع خوب پیش‌ نرفته بود، می‌ توانید با انجام تجدید نظرهایی، از روند منفی گذشته فاصله گرفته و به سمت دیگری حرکت کنید.

8 ) زیر نظر داشتن رقبا

در بازاریابی هشتگ نیز مانند بسیاری از انواع بازاریابی‌ ها و امور دیگر تجارت، زیر نظر داشتن رقبا یک راه‌ حل کم‌ هزینه ولی بسیار کارآمد است که می‌ تواند شما را متوجه خطاها و اشتباهات احتمالی‌ در آینده نماید، بدون این که خود و مجموعه‌تان، هزینه‌ی این اشتباهات را پرداخت کنید!

سخن پایانی

امروزه بازاریابی و رقابت با دیگران راه ها و روش های مخصوص به خود را دارد. به طور مثال، ممکن است فردی از بازاریابی معکوس استفاده کند، اما همه می دانیم که یکی از مهم ترین و تاثیر گذارترین آن ها فعالیت در شبکه های اجتماعی است. بنابراین رقابت شدید در دنیای امروز تجارت، تقریباً هرچیزی که امکانش را داشته باشد به یک ابزار بازاریابی و جلب مشتری تبدیل کرده است و طبیعی است که محبوبیت رسانه‌ های اجتماعی و ابزار‌های جانبی این رسانه نیز گزینه‌ ای خوبی در این رقابت باشند. شایان ذکر است که بازاریابی هشتگ هم که قطعاً در سالیان بعد بیشتر هم از آن خواهید شنید، به یکی از انواع مهم و تاثیر گذار دنیای مارکتیگ بدل شود.

داستان عجیب دو تریدر برتر تاریخ که شما را شوکه میکندبهترین از نظر کاربران
داستان عجیب دو تریدر برتر ...
چرا باید یک عکاس شویمآخرین پست
چرا باید یک عکاس شویم