لگو وب سایت هوشمندان
جستجو

اهمیت بازاریابی ایمیلی در تجارت الکترونیک

آشنایی با بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ

اینترنت را می توان یک شبکه جهانی از شبکه ها دانست که می توانید از طریق رایانه و تلفن همراه به آن ها دسترسی پیدا کنید. تعداد کاربران اینترنت همچنان در حال افزایش است و ارتباط از طریق اینترنت رو به رشد است، بهره گیری از اینترنت در موارد گوناگون تبدیل به یک عادت روزانه شده است و استفاده از اینترنت توسط شرکت ها برای ایجاد برند و ارائه آن مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین در این میان و با افزایش گستره ارتباطات، بازاریابی الکترونیکی جایگاه ویژه ای پیدا می کند. بنابراین رسانه های دیجیتال از روش های گوناگونی در بستر وب، نظیر ایمیل می توانند مخابره شوند و این امر نمونه ای بارز از مدیریت الکترونیکی، مدیریت روابط و همچنین مدیریت داده های دیجیتالی مشتریان در بازاریابی تجارت الکترونیک از طریق ایمیل به شمار می رود.

 بازاریابی ایمیلی به عنوان ابزارهای دیجیتال مارکتینگ، اهمیت ویژه ای در بازاریابی محتوا دارند. پیش از این به تکنیک تولید محتوا برای موفقیت در سئو اشاره کردیم و یا راهکارهایی برای کارآمد تر شدن ایمیل مارکتینگ ارائه دادیم. در این مقاله می خواهیم به اهمیت بازاریابی ایمیلی در تجارت الکترونیک بپردازیم. امروزه انواع بازاریابی از جمله بازاریابی دیجیتال، بازاریابی اینستاگرام، بازاریابی ویروسی، بازاریابی معکوس، بازاریابی هشتگ، پادکست و بازاریابی و بازاریابی شبکه ای توانسته افراد زیادی را به خود علاقه مند کند و از همه مهم تر فرصت های زیادی در اختیار صاحبان مشاغل و شرکت های بزرگ و کوچک قرار دهد تا به معرفی خود، محصولات و خدماتشان بپردازند. 

اهمیت بازاریابی آنلاین در تجارت الکترونیک و استفاده از روش های مختلفی از جمله ارائه ظرفیت ها و امکانات شرکت ها می تواند تحت عنوان بازاریابی ایمیلی و یا ایمیل مارکتینگ مورد استفاده قرار بگیرد. 

آیا بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ در تجارت الکترونیک اهمیت دارد؟

بازاریابی، برای اهداف گوناگونی به ویژه افزایش بازدید از سایت و به دنبال آن، رشد برآیند فروش استفاده می شود، در واقع می توان این ساز و کار را به عنوان ارسال هدفمند تبلیغات تعریف کرد و پیام های مورد نظر را به لیست دقیق گیرندگان با ترتیب و اولویت های دلخواه رساند. بازاریابی ایمیلی را می توان به عنوان خبرنامه الکترونیکی نیز نامید. خبرنامه های الکترونیکی ایمیل هایی هستند که معمولاً در قالب صفحات HTML اند و به طور مرتب برای مشتریان ثبت شده در پایگاه داده ها ارسال می شوند. خبرنامه در حال حاضر یک ابزارهای بازاریابی مدرن، ارزان، محبوب و در دسترس محسوب می شود.

در واقع بازاریابی ایمیلی نقش بسزایی در تجارت الکترونیکی برای تحقق اهداف، تجزیه و تحلیل عناصر اساسی تأثیر گذار و بررسی راهکارهای عملی و میدانی استفاده از بسترهای در دسترس دارد. به بیان ساده تر بازاریابی تجارت الکترونیک از طریق ایمیل یک راهکار نوین ولی موثر است که افراد زیادی را به خود جذب کرده است.

در اجرای فعالیت های بازاریابی در محیط اینترنت، تعداد کاربران اینترنت، درصد خریدهای الکترونیکی انجام شده، تعداد کاربران ایمیل و غیره اهداف ثانویه هستند و طراحی ساز وکاری که این نتایج خوب را برای ما به ارمغان آورد به عنوان هدف اصلی در نظر گرفته می شود، لذا توصیه های پیاده سازی و اندازه گیری موفقیت کمپین های بازاریابی ایمیلی می تواند راهگشا باشد.

بازاریابی ایمیلی در حال حاضر پرکاربردترین شکل بازاریابی مستقیم در شرایط فراگیری اینترنت است، هنگام برنامه ریزی ساختار بازاریابی ایمیلی لازم است تعریف شود که آیا در حیطه بازاریابی الکترونیک منظور از یک ایمیل تنها ماهیت ارتباطی و رساندن پیام خواهد بود؟!

 امروزه بسیاری از شرکت ها و بازاریابان کانال های اطلاع رسانی شان را با هم ترکیب می کنند و بین آن ها پیوندی شبکه مانند ایجاد می کنند تا به عنوان مثال ترافیک وب سایت  شان را افزایش دهند، لذا بازاریابی ایمیلی می تواند جزئی از این سیکل بزرگ اطلاع رسانی و جذب مشتری باشد که می تواند تأثیر بسزایی داشته و نقش بزرگی در آن ایفا کند.

آشنایی با معیارهای مهم یک خبرنامه در بازاریابی ایمیلی 

با توجه به اهمیت بازاریابی ایمیلی در این راستا به عنوان یک از ابزارهای ارتباطی مؤثر و کارآمد، به بررسی، تجزیه و تحلیل معیارهای اساسی مورد استفاده در بازاریابی ایمیلی مانند نرخ تحویل، نرخ باز و نرخ کلیک می پردازیم. هنگام استفاده از بازاریابی ایمیلی، لازم است چندین معیار مهم را برای یک ایمیل موفق حفظ کنید که مهمترین آن ها عبارتند از: نرخ تحویل ، نرخ باز و نرخ کلیک.

یک خبرنامه ، صرف نظر از نوع ارتباطات (B2B ، B2C) وظایف زیر را انجام می دهد:

الف) وجود شرکت را به یاد می آورد.

ب) ارائه اطلاعات به مشتریان بالفعل و بالقوه

ج) افزایش اعتبار نام تجاری

د) خوانندگان را به سفارش محصولات یا خدمات سوق می دهد.

ه) هدف دریافت بازخورد را دنبال می کند.

با این حال، خبرنامه کاربردهای بیشماری دارد و مثلاً می تواند برای موارد خاص دیگر، مانند ایجاد کمپین های تبلیغاتی نیز استفاده شود، مهم این است که خبرنامه اطلاعات مفیدی را ارائه دهد، در غیر این صورت، مردم می توانند خبرنامه را لغو کرده و به آن اعتماد نکنند.

باید در نظر گرفت که در دنیای امروز با ازدیاد مشغله های روزانه و گرفتاری های گوناگون فرصت افراد در حال کاهش است، در نتیجه ساختار سازی اهمیت فوق العاده ای در راستای انتقال سریع و جامع مضامین و مطالب در حداقل زمان و با حداکثر کیفیت دارد.

 طراحی مناسب، خلاقیت، اندازه متن و تصاویر، درون مایه و محتوای ارسالی ، معانی و مفاهیم انتقالی همه و همه ویژگی هایی هستند که هر کدام به نوبه خود شامل دنیای از نکات و تجربیات قابل تأمل اند و اهمیت بسیاری در طی مسیر و برآیند کار دارند. همچنین پست الکترونیک نقش مهمی در زمان ارسال خبرنامه، ارزیابی کمپین های فردی و سایر جنبه های تکنولوژیکی  دارد. مطابق قانون ارتباطات الکترونیکی، خبرنامه فقط باید برای خوانندگانی که ثبت نام کرده اند (مشترکین خبرنامه) ارسال شود. در غیر این صورت، به ارسال هرزنامه ها منجر می شود که می تواند مجازاتی را برای ارسال کننده به دنبال داشته باشد. ساده ترین راه برای فعال کردن اشتراک یک خبرنامه، قرار دادن آن در وب سایت است. خبرنامه با رویکرد بازاریابی ایمیلی به عنوان یکی از موثرترین کانال ها از نظر ROI در نظر گرفته می شود. از منظر (نرخ بازگشت سرمایه)  تا 68٪ از شرکت هایی که از این روش بازاریابی استفاده می کنند، این ابزار را به عنوان یک ابزار عالی در نظر گرفته اند و به شکل جدی مورد استفاده قرار می دهند.

آیا بازاریابی ایمیلی نتایج مثبتی دارد؟

در جواب به سوال بالا باید گفت اگر با دقت در کار خود قدم بردارید یقینا به نتایج مثبتی خواهید رسید. عامل مهم در سنجش میزان موفقیت ایمیل ها و کلیه فعالیت های بازاریابی مرتبط، تعریف صحیح آن است. بهترین معیار اندازه گیری و ارزیابی داده های جمع آوری شده پس از کلیک کاربر بر روی آدرس ایمیل است که شما می توانید بر اساس آن به یک جمع بندی برسید.  همچنین در این زمینه، استفاده از ابزارهای سنجش دقیق نرخ تعامل و بازخورد کاربران نظیر Google Analytics بسیار موثر است. 

نمای کلی صفحات و زمان صرف شده در سایت، نرخ بازگشت، تعداد تبدیل و درآمد ایجاد شده به این طریق همگی باید بر روی نمودار رفته و سپس مورد تحلیل و ارزیابی قرار بگیرند.

همچینی کمپین های ایمیل برای موفقیت چشمگیر خود بایستی داده های ترافیک وب سایت شان را از منابع مفید و پر مخاطب نظیر روزنامه ها، کتابفروشی های آنلاین انتخاب کنند، چرا که هر انتخاب درست یا غلط تأثیری مستقیم و سریع بر آن ها خواهد گذاشت.

چگونه می توان با استفاده از نامه الکترونیکی در بازاریابی ایمیلی به موفقیت رسید؟

بازاریابی ایمیلی تاثیر زیادی بر کسب و کار شما خواهد گذاشت اگر به نکات ریز و درشت ارسال نامه الکترونیکی دقت کنید و با ظرافت و وسواس خاصی به این شیوه از بازاریابی بپردازید. برای موفقیت در بازاریابی تجارت الکترونیک از طریق ایمیل باید هر نامه الکترونیکی می تواند شامل یک مقدمه، هسته متن، سرصفحه و پاورقی باشد لکن بخش مهمی از ایمیل موضوعی است که تأثیر شدیدی بر خواننده دارد. هنگام ایجاد پیام، لازم است عوامل زیر را در نظر بگیرید.

زمان ارسال ایمیل بسیار حائز اهمیت است و در راستای جلب توجه حداکثری مخاطبین بایستی مورد توجه قرار گیرد، تعداد کاراکترهای به کار رفته در موضوع و متن ایمیل هم موضوع مهمی دیگر است، چرا که در صورت تنظیم صحیح می تواند با وقت و حوصله مخاطبان سازگارتر بوده و نتایج بهتری را پدید آورد.

توصیه می شود موضوع ایمیل حدوداً 7 الی 10 کلمه داشته باشد تا دستگاه گیرنده ایمیل مانند رایانه، لپ تاپ و تلفن هوشمند که از آن برای خواندن پیام استفاده می شود و ایمیل را به روش های مختلف در هر دستگاه نمایش می دهد، آن را با حفظ هویت و شاکله ی مناسب بصری به مشترکین نشان دهد. در بیشتر موارد، خوانندگان ایمیل ابتدا نگاه خود را به سه کلمه اول خط آن ایمیل معطوف می کنند.

حال این سوال پیش می آید که آیا افراد کل موضوع پیام و یا به عنوان مثال اطلاعات زیر موضوع پیام را می خوانند؟ باید به شما یادآور شوم که افراد تقریباً هرگز کلمات را پیش از یک سرفصل جذاب مورد توجه قرار نمی دهند و در صورتی که موضوع پیام بیش از پنج کلمه دارد (معمولاً این طور است) اکثرا چهار کلمه را در آن می خوانند. جالب است بدانید که آن کلمات، غالباً کلمات دوم و سوم هستند. به طور مثال، آن ها بر عباراتی از جمله "آیا چیزی را از دست نداده اید؟!"  ، "آخرین فرصت است" تمرکز کرده بودند.  لذا می توان گفت که این عبارات و کلمات محرک اقدامات بعدی بودند و پاسخ دهندگان بر اساس آن ها سایر مراحل مشترک شدن، ورود به سایت و تعاملات بعدی را انجام دادند.

طبق تحقیقات صورت گرفته، برخی از عناصر معماری اساسی ایمیل های تبلیغاتی عبارتند از: بخش سر صفحه، بخش معرفی، بخش اصلی تبلیغات (تبلیغات بنری برتر، تبلیغ متنی) و سپس بخش های جداگانه (بر اساس دسته بندی های ارائه شده) محصولات، گروه بندی. همچنین پیشنهادات بسته به طول ایمیل به بخش های مختلفی از جمله بخش پایانی و بخش پاورقی بستگی دارد.

یک آزمایش درباره ایمیل های تبلیغاتی به ما نشان داد که جالب ترین بخش ایمیل های تبلیغاتی بخش اصلی تبلیغات است، به ویژه بنر بالای صفحه که بلافاصله پس از باز کردن ایمیل در نمای نمایش یافت می شود. همچنین دومین بخش جالب توجه از ایمیل های تبلیغاتی (در 90٪ موارد) بخش هایی بودند که بلافاصله پس از بنر اصلی قرار گرفتند که آن بخش ها، ارائه محصولات و خدمات بودند. بخش سوم و چهارم بخش معرفی ایمیل های تبلیغاتی بود.

سخن پایانی 

بازاریابی ایمیلی مدت هاست که به عنوان یک روش بازاریابی قابل اعتماد برای جذب مشتری تلقی می شود. وضعیت ارتباطات در حال حاضر تغییرات زیادی کرده است که افراد را به استفاده از تمام ظرفیتهای موجود برای بازاریابی تشویق می کند. با توجه به پیشرفت اینترنت می توان با استفاده از بازاریابی ایمیلی در ایجاد نام تجاری، بهبود روابط با مشتریان، دریافت مخاطبین جدید و ارتقاء فروش پیشرفت چشمگیری کرد. امروزه بازاریابی تجارت الکترونیک از طریق ایمیل می تواند به تعداد کاربران و مشتریان شما بسیار بیشتر از بازاریابی کلاسیک بیفزاید. برای پیاده سازی موفق بازاریابی ایمیلی، شرکت باید هدف مشخصی را در این زمینه ایجاد کند، به عنوان مثال می تواند کمپینی را در این راستا ایجاد کند و از تمامی ظرفیت های موجود یا رعایت معیارهای ذکر شده بهره گیرد تا به هدف مهم جذب مخاطب همیشگی و حداکثری نائل آید.

داستان عجیب دو تریدر برتر تاریخ که شما را شوکه میکندبهترین از نظر کاربران
داستان عجیب دو تریدر برتر ...
چرا باید یک عکاس شویمآخرین پست
چرا باید یک عکاس شویم