لگو وب سایت هوشمندان
جستجو

GIMP در مقابل Adobe Photoshop

Adobe Photoshop بهتر است یا GIMP

امروزه ساخت یک وبسایت قدرتمند در زمان کوتاه و یا استفاده از ویدیوها و عکس های جذاب در اینستاگرام یا یوتیوب برای افزایش سئو اینستاگرام یا سئو یوتیوب باعث شده افرادی به دنبال یادگیری و استفاده از نرم افزارهای فتوشاپ برای ویرایش عکس، طراحی سایت، طراحی لوگو، پوسترهای تبلیغاتی، کارتهای ویزیت جذاب و تیزرهای تبلیغاتی بروند و خود را در این حرفه توانمند ک کنند و به عنوان یک شغل پولساز به فکر توسعه و گسترش آن باشند. بنابراین با توجه به اهمیت مطالب ذکر شده سوالهای زیادی در ذهن آن ها وجود دارد. به عنوان مثال، بین نرم افزارهای GIMP و  Adobe Photoshop کدام را انتخاب کنند؟ یا کدام نرم افزار برای آن ها بهتر است؟ با کدام نرم افزار بهتر می توانند کار کنند؟  اصولا برای پاسخ به این سوال ها و انتخاب نرم افزار بهتر، ابتدا باید با این دو نرم افزار به خوبی آشنا شوند، آن ها را بشناسند و مقایسه کنند. مثلا با نرم افزار GIMP آشنا شوند و یا Adobe Photoshop را بررسی کنند. سپس بعد از آشنایی وقت مقایسه است. همیشه مقایسه دو برند یا دو نرم افزار و یا کلا مقایسه هر چیز به افراد در انتخاب درست، کمک شایانی می کند. در این مقاله این دو نرم افزار قدرتمند را با هم مقایسه می کنیم و امیدوارم در انتها برای تمام سوالات بالا جواب مناسبی پیدا شود و خواننده این مقاله بتواند تصمیم درستی در انتخاب بهترین و مناسب ترین نرم افزار برای خود بگیرد.

GIMP در مقابل Adobe Photoshop، یک مقایسه اجمالی

 Adobe Photoshop نرم افزاری اختصاصی است که از طریق اشتراک و پرداخت هزینه در دسترس است ، در حالی که GIMP یک برنامه منبع باز رایگان است. قبل از سال 2013 که Adobe به مدل اشتراک خود تغییر کرد، قیمت برای تصمیم گیری بین  Adobe Photoshop  و GIMP کافی بود. امروزه می توانید Adobe Photoshop را با قیمت 9.99 دلار در ماه آغاز کنید. این قیمت حتی برای یک علاقه مند بسیار مناسب است. البته ، GIMP هنوز رایگان است، بنابراین به طور خودکار هزینه فتوشاپ را بدون تأمل پرداخت نکنید. در عوض، ما توصیه می کنیم نگاهی دقیق به تفاوتهای اصلی این دو برنامه بیندازید تا بهتر تصمیم بگیرید! مثلا مزایای GIMP  قابل حمل بودن ، بارگیری سبک،  پردازش سریعتر، قابل تنظیم و رایگان است. ولی در مقابل، فتوشاپ نرم افزاری سیار است، ابزار بیشتری دارد، پروفایل های رنگی بیشتری را کنترل می کند، پشتیبانی از فرمت های RAW و فایل های دیگر را به خوبی انجام می دهد و از همه مهم تر ویرایش غیر مخرب دارد.

مقایسه Photoshop و GIMP 

در تحرک و قابلیت حمل

اگر فقط یک رایانه دارید و همه ویرایش عکس خود را در آنجا انجام می دهید ، این مسئله برای شما مهم نیست. با این حال ، بیشتر عکاسان از این طریق ویرایش نمی کنند. پس، در اینجا به یکی از مهمترین تفاوت های GIMP و Adobe Photoshop رسیدیم! 

GIMP قابل حمل تر است، در حالی که فتوشاپ در تلفن همراه است.GIMP نسخه موبایلی ندارد ، که آن را در دنیای امروز که هر تلفن هوشمند از یک دوربین برخوردار است به شدت در معرض آسیب قرار دهد. البته هنوز هم می توانید عکس های خود را به صورت رایگان در تلفن ویرایش کنید. گزینه های زیادی وجود دارد. با این حال ، نمی توانید ویرایش در تلفن همراه را با GIMP انجام دهید. آنچه GIMP دارد قابلیت جابجایی است. اگر می خواهید روی چندین کامپیوتر کار کنید ، GIMP می تواند هر چند بار که خواستید بارگیری شود. حتی می توانید GIMP را روی درایو USB نصب کنید تا بتوانید از آن بدون نیاز به بارگیری در هر رایانه ای استفاده کنید. اگر می خواهید عکس های خود را به عنوان مثال در کتابخانه دانشگاه یا محل کار در هتل یا فرودگاه خود ویرایش کنید، این یک انتخاب عالی است. از طرف دیگر ، Adobe Photoshop فقط روی دو کامپیوتر قابل نصب است. همچنین، برنامه باید کاملاً نصب شود، بنابراین نمی توانید آن را روی درایوهای سخت خارجی قرار دهید. با این حال ، Adobe Photoshop نسخه موبایلی دارد، هر اشتراک Adobe Photoshop غیر رایگان، همراه با فتوشاپ برای iPad است. به علاوه، این نرم افزار برای تلفن های هوشمند دارای سه نسخه رایگان است (اگرچه برای استفاده از آنها به یک حساب Adobe رایگان نیاز دارید).

به طور خلاصه، اگر نیاز به ویرایش عکس در حین حرکت دارید، Adobe Photoshop در این مقایسه برنده است. اما GIMP در صورت نیاز به استفاده از آن در بسیاری از رایانه ها، از جمله رایانه های عمومی، برنده می شود.

در اندازه و سرعت

GIMP یک برنامه بسیار سبک است. (به هر حال ، شما می توانید GIMP را از یک درایو قابل حمل USB نصب و استفاده کنید!) از طرف دیگر Adobe Photoshop فضای زیادی را بر روی هارد دیسک شما اشغال می کند، همچنین از رم زیادی استفاده می کند. بنابراین اگر رایانه شما ظرفیت پردازش محدودی دارد ،Adobe Photoshop مناسب شما نخواهد بود. برخی از روش ها برای بهینه سازی رایانه شما برای استفاده از Adobe Photoshop وجود دارد، اما در کل، این نرم افزار همیشه منابع بیشتری نسبت به GIMP خواهد داشت. در Adobe Photoshop ، شما به 4 گیگا بایت فضای دیسک سخت موجود (و فضای اضافی که برای نصب نیاز است) نیاز دارید. GIMP برای نصب رسمی به 200 مگا بایت نیاز دارد. این می تواند بسته به چگونگی افزایش GIMP در طول زمان رشد کند. تا آنجا که حافظه برای Adobe حداقل 8 گیگا بایت و ترجیحاً 16 گیگا بایت RAM را توصیه می کند. من از Adobe Photoshop با 4 گیگا بایت رم استفاده کرده ام و کار می کند - اما بسیار ضعیف است. GIMP اما فقط به حدود 20 مگا بایت حافظه نیاز دارد. توجه داشته باشید که حافظه مورد نیاز هر دو GIMP و Adobe Photoshop بسته به تصاویری که روی آن ها کار می کنید ، می تواند به میزان قابل توجهی افزایش یابد ، بنابراین این همیشه نکته ای است که باید در ذهن داشته باشید.

در نهایت، به لطف اندازه و الزامات پردازش آن، GIMP برنده است.

در سیستم و ابزارها

در ابتدا اشاره کردیم که GIMP، منبع باز است در حالی که Adobe Photoshop یک نرم افزار اختصاصی است. این بدان معنا است که شما می توانید GIMP را هر اندازه که می خواهید از افزودن ابزار گرفته تا تغییر مستقیم کد منبع تغییر دهید. تغییر یک برنامه عالی است، اما اگر از فن آوری GIMP مطلع نباشید، احتمالاً نمی توانید از طرح منبع باز استفاده کنید. حتی نصب افزونه های GIMP نیز می تواند دشوار باشد. از طرف دیگر، اگر بتوانید از پس آن بر بیایید، این انعطاف پذیری می تواند بسیار مفید باشد. همچنین، یک جامعه بزرگ در پشت GIMP وجود دارد و بسیاری از اعضا دائماً برنامه های جالب دیگری را ایجاد می کنند. به این ترتیب، لازم نیست منتظر بمانید تا تیم GIMP نسخه جدید را به روز کند. می توانید از برنامه نویسی اعضای انجمن برای بهبود نرم افزار GIMP خود استفاده کنید. Adobe Photoshop به عنوان یک محصول نهایی تحویل داده می شود. شما نمی توانید تغییرات زیادی ایجاد کنید، اما همچنین به پیشرفت ها نیاز چندانی ندارد. شما می توانید فضای کاری خود را تنظیم کرده و افزونه هایی را اضافه کنید. از طرف دیگر، به روزرسانی های مداومی را به عنوان بخشی از اشتراک Adobe خود دریافت می کنید و در هر به روز رسانی، به لطف تیم عظیمی که وضعیت Adobe Photoshop را به عنوان استاندارد صنعت برای چندین دهه حفظ کرده اند، از کیفیت و پیشرفت های بالایی برخوردار خواهید شد.  همچنین ابزارهایی را برای ایجاد گرافیک و طرح های سه بعدی در اختیار شما قرار می دهد که اگر از آن استفاده کنید، امتیاز بسیار بزرگی است. در غیر این صورت ، این ویژگی ها فضای زیادی را در سیستم شما اشغال می کنند، اما شما گزینه حذف آنها را ندارید که فقط آنچه را که لازم دارید نگه دارید. وقتی صحبت از ابزار می شود، به سختی می توانم یک برنده کلی را اعلام کنم. فتوشاپ برنامه قوی تری است اما GIMP انعطاف پذیرتر است. بستگی به نیاز و مهارت شما در استفاده از آنها دارد.

 در قالب های پرونده و پروفایل های رنگی

همانطور که می دانید ، تصاویر دیجیتالی پرونده هایی با اطلاعات هستند. فرمت فایل پسوندی است که این اطلاعات در آن کدگذاری و ذخیره می شود. Adobe Photoshop قالب بومی خود را دارد: PSD یا سند فتوشاپ. با همین معنا، GIMP دارای پرونده های XCF بومی است. در حالی که PSD بومی Adobe Photoshop است، اما بسیار سازگار است. با برنامه های Adobe ، CorelDRAW و حتی GIMP باز می شود. از طرف دیگر ، قالب فایل XCF توسط سایر برنامه های ویرایش تصویر پشتیبانی نمی شود. این به اشتراک گذاری پرونده های اصلی XCF را دشوار می کند. به عنوان یک راه حل ، می توانید فایل را با استفاده از یکی از فرمت های رایج فایل مانند JPEG یا TIFF صادر کنید، اما اگر می خواهید گیرنده پرونده بر اساس ویرایش های خود ایجاد کند، عدم پشتیبانی از XCF برخی از مشکلات را ایجاد می کند.همچنین ، GIMP به طور پیش فرض فایل های RAW را باز نمی کند. اگر می خواهید با فایل های RAW در GIMP کار کنید، باید افزونه ای به نام UFRaw را بارگیری و نصب کنید ، در حالی که فتوشاپ دارای یک برنامه همراه داخلی Adobe Camera RAW است که به راحتی پرونده های RAW را مدیریت می کند. وقتی نوبت به مدیریت پرونده می رسد، باید گزینه های نمایه رنگ را نیز در نظر بگیرید. GIMP فقط می تواند مشخصات رنگ sRGB را کنترل کند، در حالی که Adobe Photoshop گزینه های بیشتری دارد. این  ویژگی مهم زمانی اتفاق می افتد که می خواهید تصاویر شما در وب و برای چاپ به بهترین شکل ممکن دیده شوند. 

به طور خلاصه در مورد فرمت های پرونده و پروفایل های رنگی، Photoshop  گزینه های بیشتری را ارائه می دهد و با برنامه های دیگر سازگارتر است، به همین دلیل برنده Adobe Photoshop  است.

در ویرایش و لایه ها

ما در بخش قبلی به ابزارها پرداختیم، بنابراین می دانید که برای ویرایش پیشرفته،Adobe Photoshop نسبت به GIMP مزیت دارد. هر دو برنامه از پلاگین ها ، عملکردها و ایستگاه از پیش تنظیم شده پشتیبانی می کنند. شما می توانید بسیاری از گزینه های عالی را به صورت رایگان پیدا کنید. تنها تفاوت این است که Adobe Photoshop تنوع بیشتری برای انتخاب دارد و در کل محبوب تر است. همین قوانین برای آموزشها اعمال می شود، در مقایسه با GIMP ، مطالب آموزشی بیشتری برای محصولات Adobe پیدا خواهید کرد. سرانجام ، یک چیز وجود دارد که GIMP به شدت فاقد آن است، ویرایش غیر مخرب. Adobe Photoshop هم لایه های تنظیم و هم اشیا هوشمند را ارائه می دهد.

در هزینه و ارزش

در آخر، می خواهیم در مورد هزینه و ارزش این دو نرم افزار صحبت کنیم. هنگام بارگیری GIMP، هزینه و اشتراکی در روند کار وجود ندارد. شما یک برنامه ویرایش عکس به صورت رایگان دریافت می کنید. با توجه به اینکه هیچ پولی پرداخت نمی کنید یا به اطلاعاتی که بسیاری از برنامه های "رایگان" دیگر نیاز دارند، احتیاجی ندارد، بد نیست. با این حال، باید پیشرفتهای GIMP را جداگانه بارگیری کنید. اشتراک Adobe Photoshop شامل برنامه ویرایش، به علاوه فضای ذخیره سازی ابری ، یک وب سایت قابل تنظیم رایگان در Adobe Portfolio و دسترسی به Adobe Fresco ، Adobe Fonts و Adobe Spark است. در صورت انتخاب طرح عکاسی، می توانید Adobe Lightroom را نیز دریافت کنید. وقتی صحبت از ارزش می شود ، باید تساوی Adobe Photoshopو GIMP را اعلام کنم. GIMP به تمام معنا رایگان است و شما نرم افزار عالی دریافت می کنید. اما برای استفاده از Adobe Photoshop، باید هزینه کنید. ولی با توجه به این که هزینه کمی دارد اما کیفیت بالا و امکانات اضافی دارد، به این نکته می رسید که این برنامه ارزش بالایی برای پرداخت هزینه دارد. 

بنابراین در انتهای  مقایسه Photoshop و GIMP به این نکته می رسیم که همه چیز به آنچه نیاز دارید و به توانایی پرداخت شما برمی گردد.

سخن آخر

یادگیری و آموزش عکاسی و ویرایش عکس یک حرفه جذاب و پولساز است. به طور مثال عکسبرداری صنعتی اهمیت زیادی در کسب و کار دارد اگر تخیلی زیبا و یا خارق العاده دارید بهتر است خود را محک بزنید. در طول این مقاله مقایسه Photoshop و GIMP  در بیشتر زمینه ها انجام شد و توانست ما را قانع کند که Adobe Photoshop ارزش داشتن را دارد. البته اگر توانایی مالی آن را دارید. اما اگر فعلا توانایی پرداخت هزینه را ندارید، GIMP یک انتخاب با شکوه است. من در واقع هر دو برنامه را دارم و از آن ها استفاده می کنم. برخی کارها وجود دارد که انجام آنها در یک نرم افزار در مقابل نرم افزار دیگر آسان تر است. بنابراین داشتن Adobe Photoshop  و GIMP بهترین های هر دو جهان را به من می دهد! امیدوارم مقایسه Photoshop و GIMP اطلاعات کافی در اختیار شما قرار دهد تا بتوانید بر اساس نیاز و بودجه خود در مورد برنامه مناسب خود تصمیم بگیرید. به یاد داشته باشید که مهمترین چیز علاقه و مهارت شماست، مهم نیست که کدام برنامه را انتخاب می کنید!

داستان عجیب دو تریدر برتر تاریخ که شما را شوکه میکندبهترین از نظر کاربران
داستان عجیب دو تریدر برتر ...
چرا باید یک عکاس شویمآخرین پست
چرا باید یک عکاس شویم