لگو وب سایت هوشمندان
جستجو

آشنایی با Davinci Resolve

آشنایی مختصر با نرم افزار Davinci Resolve

 Davinci Resolve یکی از قدیمی‌ ترین و با سابقه‌ ترین نرم افزارهای ویرایش ویدیو است که نخستین بار در سال 1984 از آن سخن به میان آمد و به مرور زمان با تلاش تیم طراحی و با ارائه‌ی آپدیت‌ های مختلف، به یکی از کامل‌ ترین و محبوب‌ ترین ابزارهای ویرایش ویدیو تبدیل شد. از این نرم افزار برای تنظیم رنگ و ویرایش بسیاری از فیلم‌ ها و سریال‌ های بزرگ هالیوودی استفاده شده است. این یک ویژگی مهم برای این نرم افزار است زیرا به توان بالای این نرم افزار اشاره می کند و این پیام را  به کاربران آن می ‎رساند که با صبر، خلاقیت و با کمک Davinci Resolve می توانند مانند بزرگترین و حرفه ‎ای‎ ترین تدوینگران دنیا ویدیوهای شگفت انگیزی خلق کنند. 

از مشهورترین این فیلم ‎ها می ‎توان به آواتار، پر فروش‎ترین فیلم تاریخ سینما، لالالند، جنگ‌ های ستاره گان و فیلم ابر قهرمانی دِدپول اشاره کرد. این فیلم های به یادماندنی، در کنار فیلمنامه قوی و جذاب، بازی و کارگردانی تحسین برانگیز، همواره به دلیل ویرایش شگفت انگیزشان مورد تحسین قرار گرفته اند. از  Davinci Resolve در تدوین سریال های بازی تاج و تخت یا همان گیم آف ترونز، مردگان متحرک یا همان واکینگ و دنیای غرب یا همان وِست وُرلد نیز استفاده شده است. البته در تدوین سریال ها به دلیل ساعت فیلمبرداری بیشتر و صحنه ها ی بیشتر که باعث ویرایش حجم بسیار بالایی از ویدیوها است، فرآیند تدوین بسیار زمان‌ بر است و به همین دلیل وجود یک نرم افزار ویرایش قدرتمند، کاملا ضروری است.

با کمک این نرم افزار، یک یوتیوبر یا تولیدکننده‌ی محتوای ویدیویی می تواند ویدیوی خود را به صورت حرفه ای و برای هر پلتفرمی ویرایش کند. امروزه تولید محتوا و تاثیر آن در افزایش سئو و یا اهمیت ارتقا کانال یوتیوب یک موضوع مهم و اساسی در دنیای کسب و کار و دنیای دیجیتال است. بنابراین افراد به دنبال استفاده از نرم افزارهای حرفه ای برای ویرایش ویدیو و همچنین ویرایش عکس ها و تصاویر هستند تا بتوانند حرفه خود را به یک شغل پولساز تبدیل کنند. سئو اینستاگرام و یا سئو یوتیوب افراد را تشویق به ساخت عکس ها و ویدیوهای جذاب و تاثیر گذار می کند. 

همه می دانیم که ویرایش ویدیو و عکس، کاری زمان بر است بنابراین استفاده از نرم افرازها و اپلیکیشن های ویرایش ویدیو و یا اپلیکیشن های ویرایش عکس می تواند به عکاسان و فیلمبرداران کمک زیادی کند. آشنایی با نرم افزارهای مختلف و مقایسه آن ها با یکدیگر به شما کمک می کند انتخاب بهتری داشته باشید. امکانات و ابزارهای نرم افزارهای امروزی در بسیاری از موارد، بیش از نیاز یک فرد معمولی است که در آن صورت، تدوینگران حرفه ای به راحتی می توانند از این نرم افزارها استفاده کنند. Davinci Resolve  یکی از این نرم افزارها است که ابتدا برای سیستم عامل ویندوز منتشر شد اما با گذشت زمان و استقبال گسترده‌ی کاربران، برای سیستم عامل مک نیز در دسترس قرار گرفت تا برای نرم افزارهای ویرایش ویدیو انحصاری محصولات اپل، نظیر Apple iMovie به یک رقیب قدرتمند تبدیل شود. ساخت نرم افزارها و اپلیکیشن های مختلف ویرایش ویدیو، باعث می شود که کاربران انتخاب بهتری داشته باشند.

هنگامی که وارد محیط کاربری Davinci Resolve می شوید در لحظه‎ ی اول ممکن است فکر کنید که این نرم افزار، شباهت بالایی با دیگر ابزارهای ویرایش ویدیو دارد اما پس از آن که مدتی با Davinci Resolve کار کردید، متوجه تفاوت‌ ها و شخصی‌ سازی‌ های تیم سازنده، می شوید و این حس به شما منتقل شود که با نرم افزاری متفاوت، حرفه‌ ای و کامل رو به‌ رو هستید!

ویژگی های نرم افزار Davinci Resolve

یکی از بزرگترین تفاوت‌ های  Davinci Resolve با سایر ابزارهای مشابه، جای‌ گیری تَب‌ های ویرایشی نظیر تب دسترسی به ویدیوها، تب کات، تایم لاین زوم شده، تایم لاین کُلی و سایر تب‌ ها در بخش پایین صفحه ی نمایش است که ممکن است در لحظه اول شما را سردرگم کند اما اصلاً نگران نباشید، چرا که خیلی زود به جای آن‎ ها عادت می کنید.

از دیگر تب‌ ها نیز می‌ توان به تب فیوژن اشاره کرد که معادل افترافکت ارزیابی می‌ شود و امکان اضافه‌ کردن جلوه‌ های ویژه، تکست و زیرنویس متحرک را فراهم می‌ کند. همچنین می‌ توان به تب مخصوص صدا و مسترینگ نیز اشاره کرد که باعث می‌ شود ویدیوی نهایی شما بهترین عملکرد صوتی را نیز داشته باشد.

اما تب Color Grading یک شاهکار و برگ برنده‌ی نرم افزار  Davinci Resolve در بحث اِعمال طیف رنگی و تنظیم رنگ است که بی شک یک ویژگی منحصر به فرد نسبت به دیگر ابزارهای ویرایش ویدیو است.

در بحث خروجی و کیفیت ویدیوی نهایی نیز این نرم افزار با توان بالای خود در مقوله‌ی رندر کردن، توانایی گرفتن خروجی 4K  تا 60 فریم بر ثانیه را دارا است. البته زمان اتمام آن، تا حدزیادی به قدرت سیستم شما نیز بستگی دارد.

البته وجود دو نسخه‌ی رایگان و غیر رایگان از نرم افزار Davinci Resolve نیز ممکن است این دیدگاه را به وجود آورد که خرید نسخه‌ی پولی امکانات بسیار بیشتری را در دسترس شما قرار خواهد داد و با نسخه‌ی رایگان نمی‌ توان کارهای زیادی کرد.

اما در ادامه به شما خواهیم گفت که چرا استفاده از نسخه‌ی رایگان می‌ تواند هوشمندانه‌تر نیز باشد!

مقایسه نرم افزار Davinci Resolve رایگان با نسخه‌ی غیر رایگان آن

در تمام نرم افزارها و اپلیکیشن‌ ها، نسخه‌ی غیر رایگان آن نسبت به نسخه‌ی Free یا رایگان، یک سِری امکانات و قابلیت‌ های اضافه و حرفه‌ای‌ تر دارد که کاربران را تشویق می‌ کند تا برای دسترسی به آن‌ ها، مبلغی را برای خرید نسخه‌ی کامل و گاهی مبالغی به صورت ماهانه برای دریافت بروز رسانی‌ ها پرداخت کنند اما آیا Davinci Resolve نیز این گونه است؟

خیر. به جرات می‌ توان اظهار داشت که بیش از 90 درصد امکانات نسخه‌ی غیر رایگان در نسخه‌ی رایگان هم در دسترس است و افراد عادی، تمام نیازهای خود را می‌ توانند بدون پرداخت هیچ هزینه‌ ای رفع کنند.

تنها مزایایی که نسخه‌ی غیر رایگان نرم افزار Davinci Resolve نسبت به نسخه‌ی رایگان آن دارد، کاهش زمان فرآیند گرفتن خروجی به علت استفاده‌ی از CPU و GPU به صورت هم زمان، سیستم هوش مصنوعی بر اساس چهره، بهینه سازی کار گروهی و یک سری پلاگین یا افزونه اضافی در بخش‌ های ویرایش صدا و جلوه‌ های ویژه است.

همان طور که گفته شد، نسخه‎ ی غیر رایگان فقط مناسب افراد بسیار حرفه‌ ای با مشغله‌ی کاری بالا است و برای افراد عادی با نیازهای معمولی، استفاده از نسخه‌ی رایگان، اقدامی بسیار هوشمندانه‌ تر است!

مقایسه نرم افزار Davinci Resolve با پریمیر  

شایان ذکر است که در برخی از کشورهای دنیا نرم افزار Davinci Resolve به چنان محبوبیتی رسیده است که می‌ تواند در سال‌ های بعد حتی از ادوبی پریمیر نیز سبقت بگیرد!

اما در حال حاضر نرم افزار پریمیر بسیار رایج است که همین موضوع باعث شده که آموزش‎ های بهتر و بیشتری در قالب موارد رایگان در  پلتفرم‌ های مختلف برای آن وجود داشته باشد که این امر فرایند یادگیری این نرم افزار را آسان کرده است.

به دلیل محبوبیت پریمیر فایل‎‏های Template رایگان، پَک‎ های آماده‎ ی ترنزیشن و زیرنویس بسیار بیشتری نسبت به Davinci Resolve در دسترس است.

اما در ویرایش ویدیو، هر دو نرم افزار نقاط قوت و ضعف خود را دارند و در موارد مختلف، رقابتی تنگاتنگ دارند و ممکن است حرف‎ های زیادی برای گفتن داشته باشند ولی از لحاظ امکانات و عملکرد کلی، Davinci Resolve  کامل‎ تر است. ولی با توجه به محبوبیت ادوبی پریمیر نسبت به سایر نرم افزارهای ویرایش ویدیو توجه کمتری شده است. ممکن است با گذشت زمان، Davinci Resolve نیز به یک نرم افزار ویرایش ویدیوی محبوب تبدیل شود.

سخن پایانی

اگر یوتیوبر باشید، و یا تیزر تبلیغاتی می سازید و یا هر نوع محتوای ویدیویی دیگری را تولید می‎ کنید، همواره یکی از دغدغه ‎های اصلی شما انتخاب یک نرم افزار ویرایش ویدیوی حرفه ‎ای و کامل است که به بهترین شکل ممکن نیاز شما را بر آورده کند. علاوه بر امکانات و ابزارهای خاص نرم افزار، هزینه کم و مزیت های نرم افزار نیز یک اصل مهم برای انتخاب بهترین نرم افزار ویرایش ویدیو است. پیش از این به اپلیکیشن و نرم افزارهای ویرایش ویدیو از جمله اپلیکیشن کاین مستر و یا shotcut اشاره کردیم. البته Davinci Resolve می تواند یک انتخاب درست و کامل باشد. نرم افزاری که دارای امکانات عالی از جمله ادیت صدا، افزودن جلوه‌ های ویژه و اِعمال طیف رنگی و تنظیم رنگ است و از همه مهم تر به صورت رایگان در اختیار شما قرار دارد. حتی اگر هیچ مهارتی در ویرایش ویدیو نداشته باشید، این نرم افزار شما را به یک تدوینگر حرفه ای تبدیل خواهد کرد. به بیان ساده تر Davinci Resolve از هر فردی یک تدوینگر می‌ سازد!

داستان عجیب دو تریدر برتر تاریخ که شما را شوکه میکندبهترین از نظر کاربران
داستان عجیب دو تریدر برتر ...
چرا باید یک عکاس شویمآخرین پست
چرا باید یک عکاس شویم