لگو وب سایت هوشمندان
جستجو

آشنایی با ادوبی پریمیر پرو

آشنایی مختصر با ادوبی پریمیر پرو

امروزه تاثیر تولید محتوا در افزایش سئو به یک اصل مهم تبدیل شده است. شبکه های اجتماعی با سرعت در حال پیشرفت هستند و افراد زیادی را به سمت خود جذب کرده اند. بنابراین دنیای مجازی با کمک این شبکه ها می توانند یک محیط عالی برای کمپین های تبلیغاتی، تیزرهای تبلیغاتی و بازاریابی های تجاری و الکترونیکی شرکت های بزرگ و کوچک و یا حتی کسب و کارهای خانگی شود. برای ورود به این دنیای پر از رقابت، باید خلاقیت های زیادی را در ویدیوها و عکس های خود به کار ببرید. امروزه افراد فعال در این حوزه با تولید عکس ها و ویدیوهای جذاب باعث افزایش سئو اینستاگرام و سئو یوتیوب می شوند. از اپلیکیشن های مختلف ویرایش ویدیو مانند اپلیکیشن کاین مستر و یا نرم افزار shotcut استفاده می کنند. همچنین آن ها به دنبال افزایش فالوورهای خود با کمک استوری های سرگرم کننده و یا کپشن های جذاب هستند. و یا به دنبال راهی برای بیشتر دیده شدن و ارتقا کانال یوتیوب خود هستند. بنابراین شناخت انواع نرم افزارهای ویرایش ویدیو می تواند به آن ها در انتخاب بهترین نرم افزار کمک زیادی کند. شما تا با قابلیت ها، مزایا و معایب یک نرم افزار آشنا نباشید در انتخاب نرم افزار مورد نظر دچار سردرگمی می شوید. در این مقاله می خواهیم شما را با نرم افزار  ادوبی پریمیر پرو که یک نرم افزار ویرایش ویدیوی ساخته شده توسط شرکت ادوبی است، آشنا کنیم. این شرکت در ساخت نرم افزارهای کارآمد و حرفه ای به خصوص نرم افزارهای طراحی و گرافیک، شهرت زیادی دارد. همچنین  ادوبی پریمیر پرو ، یکی از مشهورترین و بهترین ابزارهای ویرایش فیلم در دنیا است که به سبب ویژگی‌ های خاص و امکانات گسترده ای که دارد، از محبوبیت فوق‌العاده بالایی نزد کاربران برخوردار است.

این نرم افزار بسیار گسترده است، به بیان ساده تر، می تواند به تمام نیازهای شما پاسخ دهد و شما را از نرم افزارهای دیگر بی نیاز کند. اما گستردگی یک نرم افزار باعث می شود که آموزش تمام نکات و قابلیت‌ های آن کمی زمان‌ بر باشد. پس اگر قصد فراگیری و انجام ویرایش ویدیو با ادوبی پریمیر پرو را دارید بهتر است که هر چه زودتر دست به‌ کار شوید و یادگیری این نرم افزار را شروع کنید!

شایان ذکر است که این نرم افزار رایگان نیست و برای استفاده ‎ی کامل و قانونی، باید آن را خریداری کنید اما در کشورهایی نظیر ایران که قانون کپی‌ رایت چندان رعایت نمی‌شود، می توانید از نسخه‎ ی کرک‌ شده و رایگان نیز استفاده کنید.

البته ادوبی پریمیر پرو برای ویندوز و مک در دسترس است اما به سیستمی با پردازنده و گرافیک نسبتاً بالا و حداقل RAM هشت گیگابایت نیاز دارد تا بتواند عملکرد مناسبی از خود به نمایش بگذارد.

محیط کاربری ادوبی پریمیر پرو 

به محض ورود به ادوبی پریمیر پرو، با صفحه‎ ای تماماً سیاه و یا صفحه‎ ی سیاهی با گزینه ‎هایی چون New Project رو به‎ رو خواهید شد که تفاوتی با هم ندارند. پس از کلیک روی گزینه‎ ی فایل و انتخاب New یک پنجره برای آغاز فرآیند با امکان اسم ‎گذاری روی پروژه در مقابل شما ظاهر می‎ شود که پس از تایید آن، باید آماده‎ ی یک پروسه ویرایش باشید.

پس از طی مراحل قبل، در صفحه ‎ی اصلی نرم افزار، شاهد 4 پنجره‌ی Source، Program، Project و Timeline و دو نوار ابزار خواهید بود. البته درون این پنجره ‎ها نیز پنجره ‎های باز دیگری قرار دارد و در کل تعداد آن‌ ها  14 پنجره است.

ناگفته نماند که این تمام ماجرا نیست و بر حسب نیاز شما، نوع و تعداد پنجره‌ها می تواند، تغییر کند. به طور مثال، با کلیک بر روی تَب Color نوع و چینش پنجره‌ ها نسبت به تب‌ های دیگر تغییر خواهد کرد.  

برای مشاهده‎ ی لیست کامل پنجره ‎های باز با علامت تیک در مقابل آن، و سایر پنجره‎ ها می‎ توانید بر روی تب Window کلیک کرده و تغییرات مد نظر خود را اِعمال کنید. همچنین می‎ توانید تغییر سایز و یا افزودن پنجره‎ ها در تب‎ های مشخص را انجام دهید و اگر از نتیجه‎ ی کار خود راضی نبودید، دوباره به حالت قبل برگردید! بعد از آشنایی با محیط کاربری به نحوه ی ویرایش ویدیو و ترفندهای آن می پردازیم.

نحوه‎ ی ویرایش ویدیو در ادوبی پریمیر پرو 

با دوبار کلیک روی پنجره ‎ی ‎ Projectمی‎ توان به بخش Import کردن ویدیو راه یافت و ویدیوهای مورد نظر برای ویرایش را انتخاب نمود. سپس با کشیدن و رها کردن ویدیو‌ها در بخش ‎Timeline می‎ توان آماده ی ویرایش آن‎ ها شد و در صورت تمایل هم با دو بار کلیک روی ویدیوها، به پنجره ‎ی Source راه پیدا کرده و سپس پس از مشاهده‌ی ویدیو، می توانید تمام آن یا بخشی از آن را ، به پنجره‎ ی Timeline وارد کرده و سپس مشغول ویرایش آن شوید.

با فرستادن ویدیو‎ها به پنجره‎ ی Source می‌ توان یک بازبینی کلی از ویدیوی اصلی قبل از ویرایش و اصلاح داشت تا بخش‎ های مختلف آن از نگاه شما بگذرد. می توان آن را یک فیلتر نهایی قبل از ویرایش به حساب آورد. البته باید توجه داشت که در این پنجره فقط می ‎توانید یک ویدیو را بررسی کنید و در صورت داشتن چندین ویدیو یا چندین صوت، باید آن ‎ها را جداگانه وارد کنید.

یکی از جذاب ترین امکانات این پنجره، بخش Drag Video Only و Drag Audio Only است که با استفاده از این قابلیت، امکان انتخاب و جدا سازی ویدیو و صوت، برای کشیدن و وارد کردن در پنجره ‎ی تایم لاین وجود خواهد داشت.

در پنجره‎ ی تایم لاین، به راحتی می‎ توان از طریق نوار ابزار به ویرایش ویدیو پرداخت، به طور مثال امکان کات کردن بخشی از ویدیو با ابزار تیغ و سپس چسباندن بخش‌ های دیگر به هم، به سادگی هر چه تمام امکان پذیر است. همچنین در بخش ادیت صوت می‎ توان کادر مورد نظر را درشت‎ تر کرد که در افزایش تسلط در زمان ویرایش ویدیو، نقش بسزایی خواهد داشت.

یکی از قابلیت‎ های خوب دیگر در ادوبی پریمیر پرو ، وجود امکان تغییر کیفیت ویدیو در پنجره‌های Source و Timeline است که به واسطه‎ ی آن بدون این که هیچ‎ گونه تاثیری در خروجی شما داشته باشد، می‎ توانید کیفیت ویدیو را به نصف، یک چهارم، یک هشتم و یا یک شانزدهم کیفیت اصلی کاهش داده و با کم کردن باری سنگین از روی دوش پردازنده و رم سیستم خود، سرعت ویرایش ویدیو را به طرز چشمگیری افزایش دهید.

جذاب‎ترین افکت ادوبی پریمیر پرو

امروزه یکی از مهم‎ ترین اِلمان ‎های تولید محتوای ویدیویی در پلتفرم ‎های مختلف، جذاب و سرگرم کننده بودن آن است که توجه کاربران را جلب می‎ کند و استفاده از افکت‎ های جذاب در زمان ویرایش ویدیو، می ‎تواند این اِلمان را تا حد زیادی افزایش دهد.

ادوبی پریمیر پرو سرشار از افکت‌ های جذاب تصویری و صوتی است که ویرایش با این نرم افزار به فرآیندی لذت‌ بخش تبدیل شده است و نتیجه‎ ی کار بسیار حرفه‎ ای ‎تر وجالب ‎تر از تصور شما است.

از افکت ‎های جذاب تصویری این نرم افزار می‎ توان به سیاه ‎و سفید کردن ویدیو برای القای حس نوستالژی و ساختن یک تصویر هنری‎ تر، افزایش و کاهش فوکوس تصویر برای جلوگیری از یکنواخت شدن ویدیو و تاکید بر نکات مهم، ایجاد موج روی تصویر و امکان چرخش و غیر متعارف شدن صورت افراد برای ساخت ویدیوهای جالب و با مزه اشاره کرد.

در بخش صدا هم علاوه بر تنظیمات پیشرفته با امکان تنظیم صدا، حذف و جایگزینی صوت و گرفتن نویز، می‎ توان به افکت‎ های مختلفی نظیر افکت اِکو برای پخش شدن صدا و ایجاد حال و هوای سخنرانی و افکت تغییر و با مزه کردن صدا مشابه صحبت پس از نفس کشیدن با بادکنک هلیومی، اشاره کرد.

ترفندهای ویرایش با ادوبی پریمیر پرو 

استفاده از ترفندها و کلیدهای میان بر می‎ تواند علاوه‎ بر سرعت بخشیدن به فرآیند ویرایش، موجب ساده ‎تر شدن آن نیز بشود. موضوعی که شاید برای افراد با تایم خالی بالا، چندان جذاب نباشد اما برای افراد پر مشغله فوق‌ العاده مهم و کاربردی است.

در پنجره ی تایم لاین در بحث کات کردن، می ‎توان پس از قرار دادن نشانگر موس روی بخش مورد نظر از کادر ویدیو و فشردن کلید Q، اقدام به حذف بخش ابتدایی ویدیو تا آن بخش مورد نظر کرد. همچنین با فشردن کلید ‌W می‎ توان اقدام به حذف قسمت پایانی ویدیو تا بخش مورد نظر کرد.

همان‌ طور که پیش‎تر نیز گفته شد، می ‎توان قسمت‎ های مختلفی از کادر ویدیو را با ابزار تیغ برش داد. اما هر گونه پشیمانی در کات کردن، با فشردن کلید Ctrl+Z قابل جبران است.

همچنین در مواقع لازم برای ویرایش ویدیوها و فیلم ‎های حساس و مهم، می‎ توان از کلیدهای فلش چپ و راست برای عقب و جلو رفتن به صورت تک فریم و بسیار با دقت استفاده کرد.  

سخن پایانی

کمتر کسی را می ‎توان یافت که در زمینه ‎ی تولید محتوا فعالیت کند و یا حتی عاشق فیلمبرداری و ساخت ویدیو باشد ولی اسم نرم افزار ادوبی پریمیر پرو را نشنیده باشد!

این نرم افزار با امکانات و افکت‎ های جذاب و گسترده، وجود آموزش‎ های زیاد و ارزان تر نسبت به دیگر نرم افزار‎ها نظیر Apple iMovie و Davinci Resolve و تِمپلیت ‎های رایگان زیاد، توانسته افراد زیادی را به خود علاقه مند کند. ناگفته نماند که کمپانی معتبر ادوبی نیز با ارائه‎ ی آپدیت ‎های مداوم و کارآمد، این محبوبیت را دو چندان کرده است.

اگر عاشق تولید محتوا هستید و فکر می‎ کنید که می‎ توانید بسیار حرفه ‎ای ‎تر از اطرافیان و حتی افراد نسبتاً مشهور، ویدیو بسازید، این شما و این ادوبی پریمیر پرو!

داستان عجیب دو تریدر برتر تاریخ که شما را شوکه میکندبهترین از نظر کاربران
داستان عجیب دو تریدر برتر ...
چرا باید یک عکاس شویمآخرین پست
چرا باید یک عکاس شویم