لگو وب سایت هوشمندان
جستجو

آشنایی با اپل فاینال کات پرو

آشنایی کوتاه با اپل فاینال کات پرو

امروزه افراد، علاقه زیادی به استفاده از نرم افزارهای مختلف ویرایش عکس و ویرایش ویدیو دارند. علاوه بر علاقه، به نرم افزارهای ویرایش مختلفی نیاز دارند تا در کمترین زمان ممکن به یک نتیجه دلخواه برسند. تولید محتوا و تاثیر آن بر افزایش سئو و همچنین تاثیر شبکه های اجتماعی در کسب و کارها، افراد زیادی را به استفاده از اینستاگرام، یوتیوب و یا فیس بوک تشویق کرده است. فعالیت در این شبکه ها کار راحتی نیست، برای موفقیت در این بستر باید محتواهای مختلفی را تولید کنید تا دیده شوید. به طور مثال افرادی که در اینستاگرام فعالیت می کنند با استفاده از کپشن نویسی های جذاب و یا استوری های سرگرم کننده افراد زیادی را به سمت و سوی خود جذب می کنند. علاوه بر استوری و یا کپشن، عوامل زیادی از جمله فیلم ها و عکس های تاثیر گذار می تواند در افزایش سئو اینستاگرام و یا سئو یوتیوب موثر باشد. بسیاری از اینفلوئنسرها با استفاده از ویدیوهای جذاب آموزشی و یا سرگرم کننده توانسته اند فالوورهای زیادی جذب کنند که این کار برای آن ها درآمد زیادی دارد. امروزه تاثیر  اینفلوئنسر مارکتینگ در بازاریابی بر کسی پوشیده نیست. همه این عوامل دست به دست هم داده اند تا اپلیکیشن های ویرایش عکس و یا اپلیکیشن های ویرایش ویدیو نقش مهمی در بازاریابی دیجیتال، تبلیغات گسترده، کمپین های تبلیغاتی و ارتقا کانال یوتیوب داشته باشند. بنابراین معرفی نرم افزارها و اپلیکیشن های مختلف ویرایش عکس از جمله نرم افزار پیکس آرت، GIMP و یا نرم افزارها و اپلیکیشن های مختلف ویرایش ویدیو از جمله اپلیکیشن کاین مستر  و نرم افزار shotcut می تواند کمک زیادی به علاقه مندان در حوزه تبلیغات و بازاریابی و از همه مهم تر عکاسی، فیلمبرداری، تدوین و ویرایش ویدیو و فیلم کند. در ادامه یکی دیگر از نرم افزارهای قدرتمند و کاربردی ویرایش ویدیو را به شما معرفی می کنیم. 

هنگامی که نامی از اپل به میان می آید، علاقه مندان دنیای دیجیتال، به یاد سریع ترین، امن ترین و شیک ترین ویژگی های آن می افتند. این کمپانی با دقت و وسواس خاصی محصولات خود را تولید و عرضه می کند. حتی آن ها به کوچکترین جزییات نیز توجه می کنند. بنابراین این شرکت با دقت و ظرافت خاصی، نرم افزارهای سیستم عامل های مخصوص کامپیوترها و لب تاب هایش را طراحی می کند. این وسواس و دقت در طراحی نرم افزارها را می‌ توان در نرم افزار Apple iMovie مشاهده کرد. اما سریع‌ترین و حرفه‌ای‌ ترین نرم افزار ویرایش ویدیوی این کمپانی، اپل فاینال کات پرو است. نرم افزاری انحصاری که هم ردیف بهترین ابزارهای ویرایش، نظیر ادوبی پریمیر پرو است.

برنامه‌ نویسی قدرتمند نرم افزار اپل فاینال کات پرو و هماهنگی بی‌ نظیر آن با سیستم‌ عامل مک و سخت‌ افزارهای قدرتمند اپل، موجب شده تا با یکی از سریع‌ترین نرم افزارهای ویرایش ویدیو رو به رو شوید که می‌ تواند برای تدوینگران معمولی برای رقابت در این بازار سخت، یک برگ برنده باشد و همچنین برای تدوینگران حرفه‌ ای با مشغله‌ی زیاد، یک نعمت بزرگ است.

این نرم افزار به صورت انحصاری برای سیستم‌ عامل مک عرضه شده است اما راهکارها و روش هایی وجود دارد که می توانیم از آن ها در محیط ویندوز هم استفاده کنیم. متاسفانه عملکرد و هماهنگی‌ این نرم افزار در ویندوز ضعیف است.

محیط کاربری و فرآیند ویرایش در اپل فاینال کات پرو

با اولین ورود به محیط اپل فاینال کات پرو، با یک صفحه‌ی ساده‌ی مشکی با ابزارها و تَب‌ های مختلف رو به‌ رو خواهید شد که می‌ توانید از طریق انتخاب فایل و گزینه‌ی New اقدام به ساخت یک پروژه‌ی جدید کنید.  

پس از انتخاب پروژه‌ی جدید، یک پنجره‌ی کوچک پروژه در گوشه‌ی سمت چپ و بالای صفحه نمایش، پنجره‌ی نمایش ویدیو در قسمت میانی و باکس تایم لاین در بخش پایینی قابل مشاهده خواهد بود.

شایان ذکر است که اگر از سیستمی نه چندان قدرتمند و بروز استفاده می‌ کنید بهتر است کیفیت ویدیو را روی 1080 تنظیم کنید تا مشکلی برای رِندر کردن ویدیو پیش نیاید و اگر از سیستمی بسیار قدرتمند برای انجام ویرایش استفاده می‌ کنید، سایز ویدیو را روی 4K قرار دهید.

در محیط کاربری اپل فاینال کات پرو با امکانات ویرایشی گسترده‌ای رو به‌ رو هستید که از جمله‌ی می‌ توان به امکان تطبیق یا سینک کردن صدا و تصویر جداگانه به سادگی و فقط با انتخاب تمام فایل‌ های مورد نظر و سپس کلیک بر روی گزینه‎ ی Synchronize clips اشاره کرد.

همچنین از دیگر امکانات ویرایش این نرم افزار می‌ توان به Balance Color اشاره کرد. این ویژگی برای تنظیم اتوماتیک و دستی تعادل رنگ‌ ها در ویدیو، امکان ارتقای کیفیت صوت و حذف نویزهای احتمالی با کلیک بر روی نشانگر میکروفون و نشانگر Magic به کار می رود. همچنین قابلیت کراپ کردن، فوکوس و جا به‌ جایی تصویر و حذف پرده‌ی سبز  و امکان Reset کردن در صورت پشیمانی از موارد بالا، نیز به وسیله Balance Color قابل اجرا است.

بسیاری از کارشناسان حوزه‌ی ویرایش و تدوینگران با سابقه اظهار داشته‌ اند که اگر افراد فقط به مدت یک هفته با اپل فاینال کات پرو فرآیند ویرایش ویدیو را انجام دهند و با محیط و ابزارهای آن آشنا شوند، عاشق آن خواهند شد! اما واقعاً چرا؟ چه عواملی موجب محبوبیت زیاد این نرم افزار در بین مردم دنیا شده است؟  

دلایل محبوبیت بالای اپل فاینال کات پرو نزد کاربران

 مهم‌ ترین دلیل محبوبیت بالای نرم افزار اپل فاینال کات پرو، سرعت بسیار بالای آن در حین تدوین و همچنین هنگام خروجی ویدیو در این نرم افزار است. تدوین و ویرایش همیشه یک فرآیند زمان‌ بر و گاهی خسته‌ کننده است. بنابراین سرعت بالای یک نرم افزار می تواند یک ویژگی منحصر به فرد باشد. سرعت این نرم افزار پر طرفدار در مقایسه با ابزار پر طرفدار دیگری مانند پریمیر پرو تا 25 درصد سریع‌ تر است. 

یکی دیگر از این دلایل، می‌ تواند طراحی زیبا، جامع و کامل تب‌ ها و پنجره‌ ها و پنل‌ های مختلف نظیر Event و Timeline باشد. کاربران می توانند به سرعت به همه ی بخش ها و ابزارها دسترسی داشته باشند و همچنین این ابزارهای مورد نیاز به صورت کاملا کاربردی و زیبا طراحی شده اند. طراحی اپل فاینال کات پرو به گونه ای است که شما در حین ویرایش ویدیو و کار با آن دچار خستگی و کسالت نشوید. 

ویژگی دیگری که در محبوبیت بالای اپل فاینال کات پرو نقش اساسی داشته است، امکان استفاده از انبوهی از ترنزیشن‌ های متنوع و جذاب، افکت‌ های خلاقانه و دوست داشتنی نظیر تار و یا سیاه و سفید کردن تصاویر و همچنین ایجاد لرزش در تصویر و بهره‌ مندی از انواع Titleهای کاربردی و زیبا است که استفاده از تمام آن‎ ها ممکن است چند روز طول بکشد.

عوامل دیگری که این نرم افزار را محبوب کرده است که عبارتند از امکان تصحیح رنگ حرفه‌ ای و یا  افزودن جلوه‎ های ویژه، همچنین امکان استفاده از Keyboard Shortcut، عدم هَنگ کردن حین ویرایش، امکان استفاده از افکت‎ های گوناگون صدا و امکان ویرایش 360 درجه و سه ‎بعدی.

اما با این که این نرم افزار دلایل زیادی برای محبوبیت دارد و کاربران زیادی آن را دوست دارند، هنوز هم عده‎ ی زیادی از علاقه مندان به ویرایش ویدیو و تولید محتوا یا با این نرم افزار بیگانه اند و یا پس از چند روز استفاده از اپل فاینال کات پرو دوباره به نرم افزارهایی چون پریمیر پرو، Davinci Resolve و فیلمورا 9 روی می آورند.

اما چرا کاربران ایرانی آشنایی زیادی با این نرم افزار ندارند و یا پس از استفاده قید آن را می ‎زنند؟ در این ادامه به این سوال ها پاسخ می دهیم.

چرا کاربران ایرانی به اپل فاینال کات پرو علاقه ای نشان نمی دهند؟

1 ) گران بودن محصولات اپل

اولین و شاید مهم‎ ترین دلیلی که باعث می شود، عده‎ ی زیادی از کاربران ایرانی با نرم افزار ویرایش ویدیوی انحصاری اپل آشنا نباشند، قیمت بسیار بالا و غیر منطقی محصولات این کمپانی در بازار ایران است.

همین عامل باعث شده که بسیاری از افراد تازه ‎کار و افرادی که توانایی مالی مناسبی ندارند نتوانند از اپل فاینال کات پرو استفاده کنند و تنها افرادی که از لحاظ مالی توانایی بالایی دارند، می توانند از محصولات این شرکت استفاده کنند.

2 ) عادت داشتن به محیط ویندوز مایکروسافت

دلیل دیگر استقبال کم ایرانیان این است که بسیاری از کاربران ایرانی، به خصوص کاربران قدیمی ‎تر اصلا نمی ‎توانند کامپیوتر یا لپ‎ تابی را بدون ویندوز مایکروسافت و اِلمان‎ های آن تصور کنند!

در واقع اکثر ایرانی ‎ها، از ابتدا با ورژن‎ های مختلف ویندوزهای شرکت مایکروسافت رو به‎ رو شده اند و با آن فعالیت کرده اند و از همه مهم تر به آن عادت کرده اند. پس طبیعی است که در صورت استفاده از سیستم عامل مک، احساس خوشایندی نداشته باشند و نتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. بنابراین ممکن است در عرض چند روز آن محیط را ترک کنند و فرصت کار با یکی از بهترین و حرفه‎ ای‎‌ ترین نرم افزارهای ویرایش ویدیو را از دست بدهند!

اما آن دسته از کاربرانی که مدتی با این محیط جدید کار کنند و از آن خارج نشوند، کم کم به آن عادت کرده و پس از گذشت زمان، دیگر کار کردن با محیط ویندوز و نرم افزارهای آن برایشان مشکل خواهد بود!

3 ) کمبود آموزش فارسی مناسب و حرفه ‎ای برای اپل فاینال کات پرو نسبت به سایرین

آخرین دلیل که می تواند علت مهمی نیز باشد، کمبود ویدیوها و کلاس‎ های آموزش حرفه ‎ای این نرم افزار با قیمت مناسب برای کاربران است. این امر باعث شده است که کاربرانی که به استفاده از این نرم افزار علاقه دارند و چیزی نتوانسته آن ها را منصرف کنند نتوانند با همه‎ ی ویژگی ها و امکانات آن آشنا شوند و از آن‎ در فرآیند ویرایش ویدیوها استفاده کنند!

سخن پایانی

اپل فاینال کات پرو، ابعادی جدید از یک ابزار ویرایش ویدیو را به معرض نمایش می گذارد. سرعت عملیات ویرایش ویدیو‎ و یا کلیپ، همچنین انبوهی از امکانات، قابلیت ‎ها، ترنزیشن‎ ها، افکت‎ ها و Titleهای جذاب و کاربردی توانسته کاربران زیادی را به سمت خود جذب کند. این نرم افزار حرفه‎ ای با امکانات و کاربردهای فراوان، توانسته در ساده ‎ترین شکل ممکن آن ها را ارائه کند تا حتی تازه‎ کارها هم بتوانند از آن استفاده کنند و لذت ببرند.

داستان عجیب دو تریدر برتر تاریخ که شما را شوکه میکندبهترین از نظر کاربران
داستان عجیب دو تریدر برتر ...
چرا باید یک عکاس شویمآخرین پست
چرا باید یک عکاس شویم